CORONA

Endelig er butikslivet genåbnet – men er kunderne klar?

Der er ikke ligefrem fare for pludselig kødannelse i de danske butikker og storcentre – men det går fremad. Vi har talt med repræsentanter for begge, som fortæller, at kunderne langsomt er på vej tilbage.
13.05.2020 ∙ af Sofie Ringtved Jensen
Foto: Danske Shoppingcentre / Frederiksberg Centret

“Der er ingen tvivl om, at det bliver en hård kamp at få butikkerne op på niveau igen. At vi står overfor et virkelig udfordret retailmarked. Det gjorde vi allerede inden corona, men det har bestemt ikke gjort situationen lettere. Men det må vi jo bare agere ud fra og så kæmpe for at få kunderne tilbage.”

Sådan fortæller Camilla Raffnsøe, administrerende direktør i Neye, da vi i dag fanger hende på telefonen for at tale om det danske butiksliv, der nu mere eller mindre er ved at finde tilbage til normale åbningsforhold. Med mandagens genåbning af landets centre, tager alle taskekædens forretninger – der tæller i alt 42 både gade- og centerbutikker herhjemme – nu imod kunder igen.

“Vi åbnede vores gadebutikker lige før påske, da det begyndte at være forsvarligt i forhold til smittekurven herhjemme. Og det har været en fornuftig åbning i forhold til kunder, men selvfølgelig ikke på niveau med tidligere. Dog oplever vi allerede nu, at går støt stigende med salget, hvor nogle af vores butikker er over kurven og andre under,” siger Camilla Raffnsøe og fortæller, at de blandt andet oplever, at det er gået lidt hurtigere med at få kunderne tilbage i butikkerne i provinsen end i  storbyerne. Derudover driver kæden en webshop, der, modsat de fysiske butikker, har oplevet vækst i perioden. I mandags kom turen så til storcentrene, hvor Neye-kæden er bredt repræsenteret i hele landet:

“I storcentrene oplever vi lige nu samme mønster, som da vi startede med at genåbne gadebutikkerne. Det skal lige i gang, kan man mærke,” siger hun og fortæller, at de her kører med samme mid season sale, som de også ville have gjort uden pandemien.

“Vi holder ikke brandudsalg, det kommer man ikke til at se hos os. Men vi har jo alle mange varer, der ikke er blevet solgt, så vi kører den samme kampagne, som vi gør online. Jeg tror ikke, man skal være bange for kundestorm,” siger hun og referer til regeringens appel om, at de nyåbnede centerbutikker holder sig fra store udsalgsbrag, der kan forårsage køer og menneskemylder i storcentrene.

“Jeg har selv besøgt en del af centrene, og det ser fornuftigt ud i forhold til afstand mellem kunderne. Der har været kunder, men ikke for mange. Mange har jo været mere eller mindre lammede i to måneder, så det kan måske virke lidt som en overvindelse at skulle bevæge sig ud igen, og alle tager retningslinjerne meget alvorligt lige nu. Så stigningen i besøgende vil formentlig komme stille og roligt.”

Forsigtige tegn på tilbagevendende købelyst

At kunderne er forsigtige, men alligevel så småt er ved at vende tilbage til storcentrene, siden de i mandags slog dørene op igen, er også udmeldingen fra flere af centrene selv her blot tre dage inde i fase to af regeringens genåbningsplan.

“Vores oplevelse indtil videre er, at der har været meget fint med besøgende. Der er selvfølgelig lidt udsving i vores forskellige centre, hvor nogle endda har været over indeks 100. I gennemsnit befinder vi os lige under indeks 100, når man sammenligner med tilsvarende mandag sidste år. Så jeg tror, folk har trængt til at komme ud. Vi er i hvert fald meget tilfredse,” siger Eva Handest, kommerciel direktør i Danske Shoppingcentre, der ejer i alt 17 centre fordelt over hele landet, og tilføjer til spørgsmålet om, hvorvidt det er bedre end forventet:

“Vi har ikke rigtig vidst, hvad vi skulle forvente, men vi har ikke regnet med lange køer, da der jo ikke bliver lokket med brandudsalg,” siger hun og fortæller, at det også er for tidligt at tale om forventninger til fremtiden.

“Der sker hele tiden en masse nye tiltag, og der er stadig mange ting, der er modsatrettede. Så hvor vi lander, det ved vi ikke, og tør vi ikke gætte på.”

I forhold til salgsprognoserne er der også både fortsat usikkerhed, men positive indtryk her kun få dage inde i genåbningen:

“Vi har ikke de konkrete omsætningstal endnu, men har helt klart et indtryk af, at rigtig mange har handlet, og at folk er glade for at komme tilbage til noget, der minder om den shoppingoplevelse, de har savnet,” siger hun og istemmes af Simon Hansen fra ejendomsforvaltningsselskabet Deas, som er dem, der står for at administrere centrene. Selv er han Center Manager i Lyngby Storcenter.

“Jeg har sjældent set så mange mennesker med smil på læberne. Det virker til at folk er glade for at komme ud igen. Kundemæssigt har vi umiddelbart haft flere end forventet. Mandag lå 10-15 procent under niveau sammenlignet med samme dag sidste år. Det er vi meget tilfredse med,” siger han tirsdag eftermiddag om det nordsjællandske centers første par genåbningsdage. Ifølge ham, er det blandt andet tøjbutikkerne, der har lokket kunderne tilbage:

“Det, vi hører fra flere butikker, er, at mange kunder er gået målrettet efter at komme ud og købe tøj. Som om de har næsten har besluttet hjemmefra, hvad de ville købe. Så folk har tydeligvis behov for lidt fornyelse af garderoben, men der har været knap så mange osere,” siger han og understreger, at de dog endnu ikke kan sige noget om de egentlige salgstal:

“Men vi har umiddelbart indtryk af en fin og tilfredsstillende omsætning første dag. Vi har fået den mellembløde start, vi havde håbet på, hvor der har været kunder, men hvor vi heller ikke er blevet rendt over ende. Sikkerheden er jo en virkelig stor del af det her og noget, som vi har gjort rigtig meget ud af. For os at se er det vigtigste at få trygheden tilbage.”

Hjælper med restauranternes genåbning

Selvom langt de fleste butikker nu er åbnet – eller i hvert fald har grønt lys til at gøre det – er der stadig store dele af detailhandlen, der fortsat har lukkede døre. Det gælder blandt andet caféer og restauranter, som først må byde gæster velkommen igen fra den 18. maj. Og dét er noget, som også vil få betydning for butikkerne, melder Simon Hansen.

“Lige nu ser vi frem til, at restauranterne åbner på mandag i næste uge. Så vi kan tilbyde centrets gæster en samlet shoppingoplevelse,” siger han og fortæller, at storcentrene i høj grad er bygget op omkring netop dette samspil mellem shopping og spisning. Samme udmelding kommer fra Camilla Raffnsøe fra Neye, der ser frem til at både storcentre og gadebilledet så småt bliver mere levende i takt med at restauranter og caféer trækker flere mennesker ud af hjemmene:

“Vi forventer helt sikkert, at det hjælper, når restauranterne åbner også. Mange kombinerer shopping med at spise ude. Det er en totaloplevelse, som vi af gode grunde ikke kan levere i dag,” siger hun og fortæller, at noget andet, der hjælper, er de nye retningslinjer om afstand, som af sundhedsmyndighederne nu er blevet lavet om fra to meters afstand til én.

“I starten var det sværere at holde serviceniveauet i gadebutikkerne, da man skulle sørge for at holde så stor afstand. Men generelt er vores oplevelse, at alle har forståelse for, at det handler om vores fælles sikkerhed. På mange måder har det virket meget natuligt at gøre det anderledes. At tilpasse sig til den virkelighed, vi lever i nu.”

Et andet sted, hvor Neye har måtte tilpasse sig til den nye virkelighed, er i forhold til deres sortiment. En stor del af taskekædens udvalg består nemlig af rejsetasker og kufferter, og det er en kategori, der er udfordret af de lukkede grænser og færre udlandsrejser.

“Vi kan helt klart se, at vores kuffertsalg ikke er, som det plejer. Rejsebranchen er stærkt udfordret. Så derfor har vi valgt at åbne mere op for nogle nye kategorier og rette vores fokus mod dansk sommer og de ting, man har brugt for til en sommerferie herhjemme. Og det vil vi også gøre fremadrettet. Rejsekategorien skal nok komme tilbage, det er jeg sikker på, men jeg tror også her, at folk vil gøre ting på en anden måde,” fortæller hun og afslører en strejf af optimisme, når det kommer til butikkernes umiddelbare fremtid:

“Jeg tror generelt man skal passe på med at tegne et for dystert billede af fremtiden indenfor retail. Der er ingen tvivl om, at corona taler for nettets fordele lige nu. Men jeg tror også på, folk gerne vil ud og handle igen. Det skal nok komme tilbage. Om det bliver helt det samme, det ved jeg ikke. Men jeg tror vi finder en god balance. Når mange bliver hjemme og holder sommerferie i Danmark, frigøres der også flere penge til selvforkælelse, og det kunne man håbe vil vise sig i vores forbrug,” afslutter hun.