Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Corona

Krisen har kickstartet ny måde at sælge kollektioner på

Redefined Fashion A/S, der står bag brands som Minus og Peppercorn, har brugt krisen til at gentænke deres forretningsmodel – det betyder farvel til sælgere og agenter for i stedet at fokusere 100 procent digitalt.
Redefined Fashion A/S, der står bag brands som Minus og Peppercorn, har brugt krisen til at gentænke deres forretningsmodel – det betyder farvel til sælgere og agenter for i stedet at fokusere 100 procent digitalt.

Hos Ikast-virksomheden Redefined Fashion A/S, som står bag brands som Minus og Peppercorn, har coronakrisen også sat sit præg – præcis som hos alle andre i modebranchen, hvor virksomheder har måtte tænke ud af boksen og styrke den digitale indsats. Og samme tendens ses hos Redefined Fashion A/S. De har nemlig valgt at gøre op med den traditionelle måde at sælge kollektioner på. Det betyder et farvel til sælgerne på de skandinaviske markeder, ligesom at virksomheden vil droppe al messeaktivitet. I stedet skal fokus lægge digitalt, hvor wholesale-kunderne fremadrettet skal foretage alle indkøb:

“Vi tager sælgerne ud af ligningen og kobler alle vores kunder direkte op med hovedkontoret via vores system. Til gengæld sørger vi for flotte produktbilleder, videoer eller virtuelle catwalks og masser af facts om varerne,” siger medejer Chalotte Kjær Bruun i en pressemeddelelse og forklarer, at man kan afgive sin ordre direkte via virksomhedens B2B-shop i løbet af indsalgsperioden.

For store omkostninger og for lidt udbytte

Ifølge Redefined Fashion, er tiden inde – coronakrise eller ej – til at digitalisere nogle af modebranchens traditionelle salgsmetoder, da de mener, at der er for store omkostninger og for lidt udbytte ved den hidtidige model.

“Spørg dig selv, hvor meget du egentlig vil betale for en time med din sælger, der kommer forbi med morgenbrød, kram og en ny kollektion? Eller hvis vi stod på messen og åbenlyst tog betaling for en fremvisning, lidt hyggelig small talk, en drink eller en god kop kaffe? Hvor meget er det egentlig værd for vores kunder, omregnet i kroner og ører? Forestil dig, at du i stedet tilbød den selv samme kunde en fast linjerabat på minimum ti procent, hvis bare de selv ville sørge for at taste ordren i vores system. Det giver i vores øjne langt større værdi for både kunderne og os,” supplerer medejer Irena Riberholt Jørgensen, der dog godt ved, at deres nye forretningsmodel vil stille nogle helt andre krav til virksomheden:

“Det vil kræve en anden nærhed og en anden type vejledning fra vores side. Men vi tror på, at vores kunder efterhånden kender vores kvaliteter og pasforme, og at man allerede er begyndt at vænne sig til at tage beslutninger baseret på online præsentationer. Og så vil vi da også se frem til at tale direkte med kunderne i stedet for gennem en sælger. Vi ved godt, at vi i højere grad forpligtiger os selv til at levere stærke og salgbare produkter, og at det også kræver tilvænning fra nogle kunder. Derfor vil vi også tilbyde ’åbne showrooms’ med mulighed for at se og røre varerne, så længe det er nødvendigt.”

Det nye set-up handler også om, at Chalotte Kjær Bruun og Irena Riberholt Jørgensen oplever, at butikkerne i dag kæmper for at tjene penge.

“Vi har mærket et tydeligt pres fra vores kunder, når det gælder mark-ups. Men sådan som vores model og andres er skruet sammen, så går det regnestykke bare ikke op. Uanset hvordan vi vender og drejer det, så udhuler vi bare vores egen indtjeningsevne, fordi vores salgsomkostninger er så høje. Præcis derfor tror vi på, at fødekæden skal gøres kortere og mere smidig,” siger Irena Riberholt Jørgensen videre.

Også med øje for miljøet

Redefined Fashion A/S har allerede fremlagt nye forretningsmodel for deres kunder – virtuelt, selvfølgelig – og oplevet god respons:

“Reaktionen var overvejende positiv og det har givet anledning til nogle meget gode og ærlige snakke med vores kunder. Vi har valgt at præsentere vores idé på en videohilsen til alle vores kunder for at sikre, at alle fik beskeden samtidig. Efterfølgende har der været tid til alle de gode uddybende snakke.”

Udover at virksomhedens nye model skal være en økonomisk optimering, så handler den også om at skabe en ny salgsstrategi, som går bedre i spænd med deres grønne mål for fremtiden:

“Vi det sidste år haft et stort fokus på at cirkulær økonomi og bæredygtighed, herunder hvordan vi kan optimere og spare ressourcer. Coronakrisen har understreget – mere end nogensinde – at det giver mening at skære alt unødvendigt væk, lave mindre kollektioner og tøj, der har længere levetid. Det er simpelthen et krav, hvis man vil overleve på den anden side. Og vi besluttede ret hurtigt, at vi VIL igennem denne krise,” fortæller de to ejere og afslutter:

“Vi tror ikke på, at ’business as usual’ er den rette vej ud af en så stor krise. Innovation og optimering er afgørende for, at branchen igen kan finde fodfæste.”

Redefined Fashion A/S har en brandportefølje, der i dag tæller seks forskellige mærker, Minus, Friendtex, Desires, White and More, Once og Peppercorn. Nyest tilkomne er Peppercorn og Desires, som blev overtaget fra DK Company i maj sidste år. Det var i den forbindelse at et nyt selskab, Redefined Fashion A/S, blev stiftet som moderselskab.

LÆS OGSÅ:

Minus A/S om nyt regnskab: “Det er langsigtede investeringer, som vi må have tålmodighed med”