Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland

1. maj, masker, active wear og archive sales

Power House Copenhagen lancerer træningstøj, Zalando introducerer et maskesortiment, og så ser et Stine Goya-arkiv dagens lys.
Power House Copenhagen lancerer træningstøj, Zalando introducerer et maskesortiment, og så ser et Stine Goya-arkiv dagens lys.

At verden for alvor er blevet mere digital blev endnu engang manifesteret i dag, hvor tusindevis af mennesker normalt samles om politiske taler og koncerter i anledningen af 1. maj – men i dag i stedet mødes til drive-in taler og digitale møder.

Mette Frederiksen holdt også sin tale ­­her til formiddag, der gav forhåbninger til en snarlig genåbning og samtidig varslede tre væsentlige pejlemærker for genoprettelsen af den danske økonomi, som hun samtidig kaldte for “muligheden for et grønt sporskifte.” Ikke bare skal den være “retfærdig,” den skal også være “økonomisk ansvarlig” og “grøn”. Og det er selvfølgelig noget, vi hæfter os ved. “Vi skal finde nye måder at arbejde på. Nye måder at organisere os på. Og vi skal først og fremmest gøre det bæredygtigt. Af hensyn til klimaet,” sagde hun på årets 1. maj-tale, der blev holdt på Arbejdermuseet i København.

Ugens korte modenyheder peger allerede i den retning, hvor der i nye digitale retninger er tænkt i donationer af både tøj og penge.

Masker med Zalando som afsender

Ansigtsmasker har efterhånden udviklet sig til ikke kun et effektivt middel mod smittespredning her i corona-tiderne, men også lidt af et modestatement. Ikke overraskende får det derfor flere modebrands- og platforme til at gå netop den vej. I særdeleshed fordi der mange steder er mangel på medicinsk godkendte masker til hospitals- og plejepersonale. Derfor har onlinegiganten Zalando valgt at introducere et sortiment af ikke-medicinske stofmasker, som løbende bliver udvidet. Al fortjeneste går til den tyske velgørenhedsorganisation humedica, der har fokus på medicinsk hjælp i mere end 90 lande i verden.

“Vi mener, at alle bør have adgang til en maske. Ved at stille stofmasker til rådighed er folk i stand til at beskytte andre omkring sig, og professionelle medicinske masker kan dedikeres til det sundhedsfaglige personale. Det glæder os meget at kunne donere fortjenesten af salget af stofmaskerne til den internationale indsats mod coronavirus via humedica. Med et stort netværk af partnere er humedica i stand til at yde støtte i form af maddonationer, beskyttelsesudstyr og uddannelse til lande, som har særligt brug for hjælp,” siger Kate Heiny, bæredygtighedsdirektør hos Zalando, i en pressemeddelelse.

T-shirt donationer og velgørenhedskollektion

Tommy Hilfiger har netop sendt 10.000 hvide T-shirts til sundhedspersonale i Europa og USA. Beskyttelsesudstyr kan nemlig gøre det nødvendigt at skifte sit tøj op til tre gange om dagen, skriver Tommy Hilfiger i en pressemeddelelse. Samtidig har brandet offentliggjort lanceringen af en capsule-kollektion af sweatshirts og T-shirts i samarbejde med sine kunder. De har nemlig, via Instagram, netop nu muligheden for at stemme på, hvilke styles, der skal sættes til salg på brandets hjemmeside. 100 procent af indtægterne går til bekæmpelsen af Corona på verdensplan.

Lidt mere tid til gør-det-selv? 

DIY-æstetikken er af de mest toneangivende netop nu, hvor især upcycling bliver mere og mere populært. Derfor er det ikke overraskende, at det nye smykkekoncept Me & My Box bliver lanceret netop med DIY-aspektet i fokus. Men hvor upcycling-tendensen oftest har brandet i fokus, så får du med Annemette Djernæs og Christina Bredgaards nye fælles brand muligheden for at gøre det selv. De erfarne designere har drevet smykkevirksomhed, hver for sig, i 15 år, men i de tidlige uger af pandemien mistede begge virksomheder mange kunder. Så i frustration slog de pjalterne sammen og udtænkte smykkekasserne, der altså er fyldt med perler, vedhæng, øreringe, låse og kæder. Så kan man selv kan lave alt fra halsklæder og armbånd til øreringe og ankelkæder.

Et Goya-arkiv

Wood Wood har det. Acne har det. Ganni har også netop løftet sløret for det med sit Postmodern-koncept. Og snart har Stine Goya det også. Et arkiv eller museum, alt efter temperament, hvor man kan sælge off-season styles og dermed forlænge både deres levetid og værdi. Men også få solgt ud af de lagre, der lige nu er propfyldte. I Stine Goyas tilfælde, i det såkaldte Goya Gallery, vil der blive solgt alt fra one-of-a-kind styles til kollektionsklassikere og prototyper. Alt sammen for at tale yderligere ind i den bæredygtige strategi, som vi efterhånden har set udfoldet fra brandet. Goya Gallery vil både være digitalt og fysisk. På Østerbro vil butikken være omdrejningspunktet omkring den nye satsning. Samtidig vil der i en kortere periode være salgskampagner med store rabatter på Stine Goyas hjemmeside. En del af indtægterne fra salget vil blive doneret til Mødrehjælpen.

“Vi har undersøgt muligheden for at åbne et arkiv i et stykke tid ­– det er spændende at give både lokale og internationale kunder muligheden for at få fingre i unikke ting fra brandets historie. Vores kollektioner har altid fokuseret på tidløse klassikere i opløftende og selvsikre prints, og mens vores adfærd udvikler sig i disse nye tider, beviser Goya Gallery, at der er interesse i ikke kun at shoppe klogt, men også investere i historien. Vi vil gerne opfordre til at investere i vores historie og jeres fremtid,” siger Stine Goya i en pressemeddelelse om det nye cirkulære projekt, der bliver initieret den 5. maj.

Digital opmærksomhed og nyt activewearbrand

Mens mange virksomheder har været særdeles udfordrede af den tvungne digitalisering af dagligdagen, har andre grebet det som en chance. Træningsstudiet Power House Copenhagen, med de tidligere modeprofiler Tor Andersen, Jan Svensson og Gun-Britt Zeller i spidsen, var, som alle andre træningscentre, nødsaget til at lukke ned på grund af den nationale lockdown. Men nedlukningen er blevet brugt positivt. I samarbejde med SoMe-bureauet Load Creatives har de gjort flittigt brug af de sociale medier. Og via digitale trænings- og dansesessioner med samarbejdspartnere som Euroman og Alt For Damerne har de katapulteret kendskabet til brandet i Danmark. I en sådan grad at engagementraten er steget med over 240 procent over de seneste par uger. Opmærksomheden har også givet en perfekt mulighed for at lancere træningskonceptets helt egen linje af activewear, der har fået navnet PWR.8, og som, efter sigende, skulle have bæredygtighed i fokus. Den anden kollektion bliver præsenteret i løbet af et par uger.

Foto af Henrik Bülow.