I denne uge er det Fashion Revolution Week. En tætpakket uge, der hvert år og gennem arrangementer med både inspirerende og kritiske røster sætter fokus på manglende transparens i modebranchen. Denne gang i en digital udgave på grund af Corona – som den første store modeshowcase efter krisens udbrud, som Fashion United formulerer det.

Fashion Revolution Week blev født ud af én krise, men synes nu endnu mere relevant som følge af endnu en, nemlig Corona. For ikke nok med, at vi alle risikerer at blive alvorligt syge, så gør krisen også verden mere usikker på et generelt plan – i særdeleshed rent økonomisk. Og den usikkerhed mærker man på mange måder endnu stærkere i produktionslande, hvor usikkerhed i forvejen er et livsvilkår. Krisen viser nemlig med al tydelighed den ubalance, der hersker i industrien.

Denne uges Fashion Revolution Week sætter da også fokus på netop de problemstillinger med de fire temaer consumption, composition, conditions og collective action. Programmet, det såkaldte Fashion Open Studio, er fuld af initiativer fra nogle af de designere, researchere og branchepersoner, der arbejder mest radikalt med netop transparens og bæredygtighed. Her vil der blandt andet være en digital repair tutorial med Christopher Raeburn, upcycling-event med Rafael Kouto og workshop med bæredygtighedspionererne Kate Fletcher og Mathilda Tham omkring deres nyeste udgivelse ‘Earth Logic’, der udfordrer branchens vækstlogik. Et program fyldt med svar på, hvordan industrien kan og bør se ud i fremtiden. Fair, transparent og for alle.

En mulighed for at se indad

Carry Somers og Orsola de Castro stiftede NGO’en Fashion Revolution i kølvandet på Rana Plaza-ulykken, der den 24. april 2013 dræbte 1134 tekstilarbejdere i løbet af meget kort tid, da fabriksbygningen styrtede sammen. Her fik verden for alvor øjnene op for, at vores tøj ikke bare på magisk vis ender i butikkerne på strøg og i storcentre. Kort efter startede Fashion Revolution, med et ønske om en transparent og fair modeindustri, hashtagget #whomademyclothes og opfordrede folk verden over til vende vrangen ud på deres tøj på Instagram og Twitter og spørge alverdens producenter, hvem der egentlig havde, ja, lavet deres tøj. For på den måde at få sat ansigter på de mange mennesker, der må lægge krop og liv til vores efterspørgsel efter billigt og hurtigt tøj. Senere opstod den egentlige Fashion Revolution Week, der nu løber af stablen for femte gang.

Denne gang har Fashion Revolution Week dog desvære fået mindre opmærksomhed end normalt rundt omkring i verden – og i vores bevidsthed – på grund af Corona. Og det er rigtig ærgerligt. Fordi netop en krise som denne med al tydelighed burde understrege behovet for netop sådan en uge. Den store økonomisk usikkerhed som Corona har afstedkommet – med aflyste ordrer eller ubetalte regninger til fabrikker i produktionslande – trækker nemlig også alvorlige tråde langt ud over nærområdet og den enkelte virksomheds overlevelse, og det, vi umiddelbart kan se. Vestens sikkerhedsnet, med velfærd, dagpenge og økonomiske hjælpepakker, dækker jo som bekendt kun noget af tabet og kun lokalt og altså derfor ikke de mange fabriksarbejdere, der nu risikerer at blive endnu fattigere, hvis brands for eksempel aflyser ordrer. Har brands ikke et ansvar over for de produktionssteder, de har lukreret godt på over de seneste mange år? Er det fair at sende regningen videre i systemet? Det er dét, Fashion Revolution Week kan være med til at sætte spørgsmålstegn ved. For den regning ender hos mennesker, der i forvejen lever et usikkert økonomisk liv, og kan vi leve med det?

Som Carry Somers, Co-Founder og Global Operations Director for Fashion Revolution, selv forklarer i en pressemeddelelse i forbindelse med Fashion Revolution Week 2020:

“Midt i denne globale pandemi er behovet for, at borgere holder brands og retailere ansvarlige vigtigere end nogensinde. I løbet af de sidste par uger har vi set den ødelæggende indvirkning, brands’ indkøbsvaner har på nogle af de mest sårbare arbejdere. Nu, endnu mere end nogensinde, er vi nødt til at spørge #whomademyclothes og sørge for, at de brands, som i mange tilfælde har tjent store profitter i de seneste år, bliver holdt ansvarlige for deres handlinger.”

Mange har efterhånden pointeret, at vi i samfundets stilstand på grund af Corona forhåbentligt også finder ud af, hvad der er vigtigt for os, både som privatpersoner, arbejdende og firmaer. Vi kan derfor håbe, at flere og flere begynder at spørge sig selv: hvad er vigtigst: at jeg kan få billigt tøj, eller at både fabriksarbejdere og miljø har gode vilkår og kan følge med? Man kan håbe, at vi i samlet flok, som forbrugere og som brands, begynder at stille større krav både til andre og os selv, så vi for alvor kan realisere den revolution, som vi har så meget brug for, og som Fashion Revolution har opfordret til gennem de seneste par år. Nu er muligheden for en samlet aktion til stede, mere end nogensinde før.

Som In Futurum skrev i en klumme for os for et par uger siden: “Det her er muligheden for at sikre, at vi lytter til de ændrede værdier hos forbrugerne, for vi kan bruge det som en af grundstenene til at skabe langsigtet økonomisk stabilitet for den enkelte virksomhed og samtidig sikre, at produktion og forbrug respekterer klodens begrænsninger.”

Du kan selv gå på opdagelse i Fashion Revolution Weeks omfattende program her.