Copenhagen Fashion Summit justerer tema: “Vi har en mulighed for at bruge dette øjeblik til at nulstille, genoverveje og lære”
Hvordan ser mode mode ud i en post-krisetid? Og hvordan vender vi den nuværende situation til et mulighed for at gøre branchen mere bæredygtig? Det er nogle af de spørgsmål, som topmødet vil sætte fokus på til oktober.“I løbet af denne udfordrende periode har jeg haft chancen for at tale med mange brancheledere om de vanskeligheder, de i øjeblikket står overfor, og hvordan fremtiden vil se ud post-pandemi. Denne krise har tvunget en karantæne ned over verden og i forlængelse heraf en karantæne på vores forbrug, som nu rejser spørgsmålet om, hvordan dette vil påvirke modelandskabet i kølvandet. Nu er det tid til at reflektere over de konstruktioner, der definerer værdi i vores modesystem, så vi kan sikre varig og positiv forandring for hele vores industri og planet. ”
Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Eva Kruse, CEO i Global Fashion Agenda, der i dag har annonceret et revurderet tema for dette års Copenhagen Fashion Summit. Et topmøde, der var planlagt til slutningen af maj, men som grundet Covid-19 er blevet rykket til efteråret.
Og det er netop Covid-19, der bliver omdrejningspunktet for dette års topmøde. Nærmere bestemt hvordan modeverdenen ser – og kan se – ud på den anden side af den krise, vi lige nu befinder os midt i. For “det er tid til en nulstilling,” som organisationen selv formulerer det. I mere end ti år har Eva Kruse gennem Copenhagen Fashion Summit været med til at kæmpe for at gøre modebranchen mere bæredygtig. En kamp, vi som branche er kommet langt i, men hvor det største slag endnu ikke har fundet sted. Men den nuværende globale pandemi har med ét tvunget modebranchen til at gennemgå en dramatisk forandring, der på den ene side er tragisk for virksomhedernes eksistensgrundlag, men som på den anden side også giver en oplagt mulighed for at vende blikket endnu mere indad og genoverveje, hvordan moden bør operere i fremtiden. Det kunne for eksempel være ved at begynde udfordre modens metoder indenfor både sourcing, volumen samt værdisættelsen af produkter og de mennesker, der producerer dem. Ændringer, der allerede er igang, men som tiden nu er inde til at sætte ekstra fokus på.
Når Copenhagen Fashion Summit 2020 finder sted fra den 12.–13. oktober, bliver det altså med fokus på at navigere i den nye virkelighed, som industrien står overfor – og herunder, hvordan vi kan bruge den forestående restitueringsperiode til at bygge en ambitiøs ny – og grønnere – model for hele branchen.
“Vi har en mulighed for at bruge dette øjeblik til at nulstille, genoverveje og lære. Dette er en mulighed for fremtidssikre vores virksomheder og gøre dem mere modstandsdygtige. En udfordring, der ikke vil give branchen succes i det lange løb, hvis vi tager kortvarige beslutninger nu,” afslutter Kruse.