Carla portræt cropped
LEDER

Er det stadig mere udfordrende at være kvinde end mand på arbejdsmarkedet?

I anledning af Kvindernes Internationale Kampdag stiller Chefredaktør Carla Christine Bruus Aagaard-Strube skarpt på de udfordringer, der stadig eksisterer for kvinder på arbejdsmarkedet – også her i modebranchen.
06.03.2020 ∙ af Carla Christine Bruus Aagaard-Strube
Foto: Sophie Kalckar

“Vi kvinder skal forstå at hjælpe og tolerere hinanden fremfor at konkurrere mod hinanden.”

I anledningen af Kvindernes Internationale Kampdag har vi spurgt en række kvinder i modebranchen om det bedste karriereråd, de har fået, samt hvilket de selv vil give til en, som står i starten af at forme sit arbejdsliv? Og om det stadig er mere udfordrende at være kvinde end mand på arbejdsmarkedet? Det har vi fået en lang række interessante betragtninger ud af, som du kan se løbende på vores feed og stories på Instagram i disse dage. En af betragtningerne kommer fra Fie Dejgaard, Managing Director i PR-bureauet Patriksson, som står for ovenstående citat, og som i sin karriere har oplevet andre kvinders benspænd sværere at håndtere end at arbejde med mandlige ledere og kollegaer. Og det er hun ikke ene om.

I min karriere har jeg selv mødt disse benspænd, der er kommet i forbindelse med mine barsler, ligesom jeg har set – og ser – det ske for veninder og bekendte alt for mange gange. At vi der, hvor vi lader vores verden gå lidt i stå for at lade den gå videre igennem et barn, der, hvor vi er allermest prøvede og har allermest brug for at blive bekræftet i, at vi og vores kompetencer er gode nok, bliver kørt over af andre kvinder, der udnytter det som en mulighed for at fremme sig selv. Det er ikke sådan, man fremmer ligestilling, ikke sådan man løfter i flok og endeligt, det er ikke solidaritet.

Vi har på Fashion Forum, helt bevidst, valgt at sætte fokus job og karriere i vores optakt til kvindernes kampdag. For vi – og de kvinder, vi har talt med – er yderst bevidste om vores privilegerede udgangspunkt, og at vi i denne kamp, langt fra rummer alles. For her er i høj grad en kamp, der forholder sig til situationen på arbejdsmarkedet. Set i et globalt perspektiv kan vi være med til at løfte kvinder og hele samfund ved at investere i kvinder. For som chefredaktør på Eurowoman Anne Lose også påpeger i dette interview, så viser en undersøgelse, ifølge FN, at kvinder investerer 90 procent af deres indtjening i familien og hjemmet, hvorimod mænd kun investerer 35 procent – så investeringen i kvinder kan være med til at løfte samfundet i mange generationer frem.

Samtidig forsøgte vi i denne uge at skærpe vores brug af kvindelige kilder – også selvom vi til dagligt er ret bevidste om at repræsentere diversitet i vores dækning af branchen. Det kan måske opfattes som en ’mande-detox’, men handlede mere om at teste os selv og se, om vi i nogle tilfælde ville kunne vælge en kvindelig kilde i stedet for at række ud efter den nærmeste mand. For det er jo det, der ofte sker. Særligt i bestyrelser og på de tunge ledelsesposter, hvor kvinder – fortsat – er i undertal. Selv her i modebranchen, hvor kvinder om nogen besidder en stor del af stillingerne.

Det lykkedes på nær én enkelt historie, der havde stået langt svagere uden et citat fra virksomhedens mandlige direktør. Men derudover var det egentlig ikke så svært. Det krævede blot, at vi i nogle tilfælde tog yderligere stilling til de kildevalg, vi hver dag står over for. Vores ambition er ikke, at du fremadrettet kun kan læse om kvinder her på kanalen, men at det kan være med til at øge vores opmærksomhed på området og måske endda også inspirere dig til at tage det med i dine overvejelser, næste gang du skal rekruttere eller bruge en ekspert.

Rigtig god kampdag,
Carla Christine Bruus Aagaard-Strube
Chefredaktør