Rodebjer, Maskinværkstedet, torsdag den 30. januar 2020, klokken 11.00.

Carin Rodebjer kan noget med farver. Det er der mange, der kan, bevares, men kvinden bag det svenske brand Rodebjer har sin helt egen signatur i form af en palette, der – på tværs af sæsonmæssige udskiftninger – altid fint udpensler hendes forkærlighed for fjerne kulturer. Om det så skæver til Marrakech, Ukraine eller hendes tidligere hjemby, New York.

For Carin Rodebjer ser udover egen navle, helt ud til fjerne horisonter, når hun designer, og det gjorde hun også denne sæson, hvor brandets AW20-kollektion blev vist frem i Maskinværkstedets rå betonrammer. Overalt i lokalet var hængt hvide klæder op, som med farvede penselstrøg i klar orange, blå og grøn lyste det ellers januarblege rum op.

Allerede her kunne man desuden spotte referencerne til Pablo Picasso, hvis ikoniske kunstarv har ageret inspirationskilde til det sidste halve års designarbejde. For de selvsikre og legende strøg vil sende selv den mest kunstignorantes tanker hen på den spanske malers karakteristiske humor og nysgerrighed, som i hans levetid flød fra hans hjerte, ud gennem penslen og endte som farvede spor på alt, hvad han rørte. Første look på gulvet var en model klædt i snehvid fra top til tå, efterfulgt af en anden iført et smukt blåt work wear inspireret sæt i grov og tyk – men stadig flatterende – kanvasstof. Picasso-inspirationen sås snarere i stylingen og farvepaletten på tøjet end i egentlige print og illustrationer, som der kun var få af denne gang. I stedet fornemmede man referencerne mere abstrakt via nogle af showets mange smukke tørklæder, som for eksempel det lysgrønne af slagsen, der var svunget kontrastfyldt om modellens gultindpakkede skuldre, som var det et bredt, farvet penselstrøg henover et lærred.

Det meste af kollektionen, som også bød på flere mere kommercielle bud i form af tasker og styles med logo, var tro mod Carin Rodebjers ry for at have stor forståelse for kvindekroppens former. Det et tydeligt at se, at hun har fokus på at designe til rigtige mennesker, og herunder især de kvinder, som ikke kan prale af en fødselsattest fra det nye årtusinde. Men uden det bliver forceret eller proppet ned i halsen på os. Mest af alt synes jeg dog, at hendes talent skinner igennem i kollektionens udvalg af frakker. Som den helt hvide og lange dunfrakke i fint a-snit eller den lyse, næsten dueblå uldfrakke med knapper foran, der havde både et modigt rundskåret snit, men stadig faldt flot og flatterende på kroppen.

Hele indtrykket blev bundet sammen af en gennemtænkt smeltedigel af en styling. En styling, som bød på både tunge, afrikanskinspirerede statement-smykker og spanske tyrefægterreferencer i form af montera-hatte og boleroer. Men også en styling, der skal krediteres til den Kiev-baserede kunstner og set designer Masha Reva og ditto stylist Nadiia Shapoval, som har arbejdet sammen med Rodebjer denne sæson og stået for både art direction, set design og, ja, styling. Måske var det deres fortjeneste – eller måske var det Carin Rodebjers egen – at showet og kollektionens multikulturelle udtryk fungerede selv i en tid, hvor vi flere gange har fået bevist, at der er behov for at træde varsomt og med omtanke, når man som modedesigner skæver til alle verdens hjørner.

Se hele kollektionen her.