Hvad er din vigtigste rolle, når modeugen er i gang – og hvordan forbereder du dig resten af året?
“Revolver-teamets vigtigste opgave, og dermed også min, er at være tilgængelige på messens udstillingsareal til glæde for såvel vores udstillere som vores besøgende indkøbere. Løse problemer, hjælpe og ikke mindst connecte brands med indkøbere og presse. Vi skal hver især understøtte den unikke nærhed og stemning, som kun en messe på Revolvers størrelse kan levere.”

“Vi er gennem hele året i tæt kontakt med 90 procent af vores brands, naturligvis primært vores skandinaviske udstillere. Men qua vores mange rejser til de øvrige modeuger, herunder også Scandinavian Manifesto i Firenze, formår vi også at mødes med de øvrige, herunder også vores besøgende internationale indkøbere. Det hele handler om at have fine og respektfulde relationer hele vejen rundt, ikke båret eller bygget på e-mails, men på personlige relationer, møder eller i det et mindste telefonopkald og e reel samtale, hvis er personligt møde ikke er muligt.”

Revolver SS20.

Hvornår er dit arbejde allersjovest under modeugen – og hvornår er det mest intenst?
“De bedste tidspunkter er, når man går rundt i gangene og oplever trafik, møder, handel og glade ansigter, fordi det, vi alle har forberedt os på igennem seks måneder, går op i en højere enhed og resulterer i nye relationer og kundeforhold.”

“Naturligvis er vores arbejdsbyrde allerstørst og intens lige op til eksekvering, det siger sig selv. For mig personligt er mine arbejdsdage op til eksekvering primært afsat til at hjælpe mine kollegaer, når de har brug herfor. Jeg er hamrende stolt over, at Revolver har så fin og lille, men meget stærk organisation, hvor alle kender gamet, kunderne og deres respektive ansvarsområder. Vi er en slags lille familie med både skrig og skrål til søndagsroasten, men i den grad også glæde, loyalitet og sammenhold. Det hele handler om mennesker.”

Har du nogle ritualer i forbindelse med modeugen?
“Nej, sådan set ikke – bortset fra at min frisør, Søren Hauch, altid forsøger at rette min frisure ind om tirsdagen.”

I din optik, hvad er modemessens vigtigste rolle anno 2020?
“Det er ret simpelt, og det har aldrig været mere påkrævet: Messernes opgave, og således også Revolvers, er at skabe reel merværdi for de udstillende brands og besøgende indkøbere. Revolvers strategi har altid været at udgøre den stærkeste ordreplatform i Skandinavien for alle de skandinaviske contemporary og designerdrevne modebrands. Og i denne sammenhæng naturligvis også at afspejle de skandinaviske værdier og den by, vi er placeret lige midt i, da byen og vores fælles værdier også er en vigtig bestanddel af den samlede pakke. Modeugen i København er så komprimeret qua messer, shows og showrooms, hvorfor Revolver som hovedregel afstår fra unødvendigt gøgl. Vi koncentrerer os primært om reel business. Såvel de internationale indkøbere som de lokale er i byen i gennemsnitlig 36 timer, så de har ganske enkelt ikke tid til talks – og hvis de har, så lad det være vores brands og deres aktiviteter, der shiner, og ikke messen.”

Revolver SS20.

Modebranchen er i forandring i disse år – hvad gør I som messe for at imødekomme dette?
“Modemessernes rolle har ændret sig radikalt de sidste 12 år. Førhen var messerne et af de få steder, hvor trends og nye brands skulle opdages. En slags spansk grisefest fordelt over fire dage med tusindevis af udstillende brands og med lige dele fest og business. Det er definitivt slut. Revolver har bevidst valgt en fysisk beliggenhed i midten af København samt en størrelse, der gør os både præcise, relevante og ikke mindst overskuelige. Revolver forsøger ikke at favne alt, men har bevidst valgt vores segmenter, som vi understøtter med alle midler. Det er ikke messernes opgave at styre branchen for egen vindings skyld, men derimod at understøtte branchen som serviceleverandør.”

Hvor mener du, at branchen befinder sig i forhold til bæredygtighed – og hvor skal der sættes skarpest ind, synes du?
“Som messe synes jeg ikke, at det vores opgave at bedømme, men blot forholde os til virkeligheden. Som privatperson er jeg naturligvis glad for det øgede fokus, branchen har på bæredygtighed. Og naturligvis vil vi fremhæve dette i det omfang, hvor det ikke ekskluderer de brands, som måske ikke er nået så langt endnu.”

“På Revolver begyndte vi sidste sæson at mærke de forskellige stande med små skilte, der viser, hvilke af FNs 17 verdensmål de enkelte brands arbejder indenfor. Det giver indkøberne mulighed for at spørge konkret ind til deres arbejde. Det tror vi er en mere elegante måde at fortælle den positive historie på, end at de enkelte brands selv skal fremhæve deres fortræffeligheder.”

Oplever I, at indkøberne har ændret rutiner eller efterspørger noget andet?
“Indkøberne er, i forhold til tidligere, langt bedre forberedt. Ni ud af ti har lavet deres research, inden de møder op, ligesom de har lagt deres budgetter. Disse facts alene har ændret messens funktion, men bevirker ikke, at messen har udspillet sin rolle. Tværtimod. Og så er indkøberne altid på jagt efter ny og relevant business, der implicit udstråler det som slutbrugeren efterspørger. Således er der naturligvis også i disse år, i forhold til tidligere, et øget fokus på bæredygtighed.”

Scandinavian Manifesto på Pitti Uomo i Firenze.

Hvad glæder du dig allermest til denne sæson, og hvad ønsker du at fremhæve?
“For første gang i mange sæsoner synes jeg, at der endelig dukker nye og interessante brands frem, som er kendetegnet ved at have en helt ny tilgang til markedet. Så må vi se, hvordan de udvikler sig med tiden. Men jeg elsker den kompromisløshed, de nye lægger for dagen, hvilket presser os alle sammen til at nytænke begreber som ’plejer’ og ’normalt’.”

“Det er ingen hemmelighed, at markedet er udfordret, men jeg er rigtigt stolt over, at vi kan præsentere så stærk en udstillerliste, som er tilfældet denne sæson. Det opfatter jeg som en stor cadeau til Revolver. Der findes intet quick fix, som markedet er nu. Det kræver vedholdenhed, koncentration, en stærk strategi samt tro og vilje. Brandsene skal i langt højere grad koncentrere sig om dem selv og deres egen strategi, fremfor at kigge på deres kollegaer.”