Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, COPENHAGEN FASHION WEEK AW20, Indland, Modeuge

“Tøjet skal kunne gå ned ad gaden”

Naja Munthe river ned og bygger op for stadig at skabe tøj, der passer til tidens kvinder. Hun gør det med glimt i øjet, sampling af traditionelle mønstre og nyfortolkning af læder og denim til et nyt look.
Naja Munthe river ned og bygger op for stadig at skabe tøj, der passer til tidens kvinder. Hun gør det med glimt i øjet, sampling af traditionelle mønstre og nyfortolkning af læder og denim til et nyt look.

Munthe, Nordea HQ, onsdag den 29. januar 2020, klokken 18.00.

Naja Munthe er ikke bange for at ødelægge det, hun lavede sidst. Efter 25 år i branchen tager hun sin metiér som designer til overvejelse hver eneste gang, hun har lavet en kollektion, for at mærke efter, om hun er det rigtige sted. Hun er heller ikke bange for at slå stort brød op, og det gjorde hun, da hun inviterede til show i Nordeas allerhelligste, foyeren i deres hovedkvarter på Amager. Som var det fredagsbar, stod der cocktails parat til gæsterne med hendes logo svømmende i guld ovenpå skummet af pisco sours og daiquiris, inden vi kom gennem sikkerhedsslusen og ind i hjertet af bankbygningen med en livligt ternet løber som catwalk mellem bænke og træer.

Inden showet spurgte jeg Naja Munthe, hvor hun er på vej hen, og hun viste mig den ternede løber som eksempel på, hvad der er sket siden sidst. Hun har kaldt kollektionen for Disruption, som i hendes fortolkning betyder at nedbryde det tidligere og det givne til fordel for det friske og fornyende i eksisterende mønstre og materialer. Derfor havde hun klippet ternene i stykker og sat dem sammen igen i et digitalt mønster, som ikke kun prydede catwalken, men også flere af de styles, som var bærende elementer i kollektionen: strikket ind som dekoration i en sweater, som en skovmandsjakke og en let ulden frakke, som lige præcis vil give hverdagslooket et løft.

”Tøjet skal kunne gå ned ad gaden”, sagde hun også, og det er Naja Munthes talent at kunne skabe mode, som man ikke skal gemme til en bestemt lejlighed, men som fungerer for de fleste i stort set alle sammenhænge. Det vil nok kræve sit mod for mange at springe i de lårlange lakstøvler i karamel og grå og spænde livremmen ind i tilsvarende korsagebælter med hoftestykker, men måden det var stylet på, i øvrigt flot af Maya Soul Paustian i samarbejde med Naja Munthe, gjorde det kun lidt vovet, aldrig vulgært, og løftede de elementære garderobe-stykker lige den tand højere op, hvor de blev spændende.

Hun havde tænkt på det danske vejr med florlette dynejakker i pink akvarelmønstre og en opsigtsvækkende fuchsia, og til de kolde vinterdage, som lige nu lader vente på sig, var der garvede rulamsjakker i klassisk, lidt maskulint look, som vil passe til både denim og læder i et luksus street-look. Og meget apropos havde hun genfortolket tidens to mest populære materialer i feminine og brugbare variationer.

Det handskebløde læder havde hun brugt som en metervare og designet vide ærmer med rynker på jakken til et mere kvindeligt look, mens den blå denim var blevet blødgjort og perforeret, så det lignede broderie anglaise på afstand. Tæt på gav det kig til bar hud i en soft kedeldragt, og underforet med ternet stof i et par jeans med 70’er-svaj, sat sammen til en T-shirt med et pixeleret billede af en kongelig garder, gav det et ungt signal.

Og så havde hun opfundet en variation af yin-yang-tegnet og tilføjet en tredje dimension i symbolet med regnbuestriber for at vise sit ønske om mere inklusion og tolerance. Det blev brugt diskret på hvide bomuldsskjorter, men stod virkelig stærkt som statement printet kæmpestort på maven af en lårkort aftenkjole i sprød organza.

Naja Munthe er ikke bange for at gøre op med fordomme om, hvor en voksen designer skal bevæge sig hen. Hun erklærede selv, at hun har brug for stadig at bevæge sig fremad som kreativt menneske ved at afprøve nye veje med sine erfaringer og give sit bud på den moderne kvindes måde at klæde sig. Hun ville lytte til alarmklokkerne, sagde hun til Fashion Forum, hvis kunderne ikke kunne følge med hendes udvikling, men så længe Saks Fifth Avenue, Harvey Nichols og Harrod’s skriver sig ind i ordrebogen, tør hun godt eksperimentere videre med sit feminine univers. Og heldigvis tør hendes danske kunder også.

Se hele kollektionen her.