Mfpen, Charlottenborg Festsal, onsdag den 29. januar 2020, klokken 11.00.

Charlottenborg Festsal dannede en grandios ramme om Mfpens imødesete AW20-show. I takt med at showet skulle til at gå i gang og tilskuerne stimlede sammen i det reliefbesatte rum, rullede den ene kuffert efter den anden også over gulvet anført af internationale gæster direkte fra lufthavnen – et bevis på den internationale appel Sigurd Banks Mfpen har opnået siden brandets fødsel i 2015.

Publikum, mange i passende, lange frakker og løse outfits tro mod Mfpens eftergivende silhuet, var placeret i fire tape-indrammede felter på lokalets gamle trægulv. Skulder mod skulder kunne de iagttage en enlig trommeslager indtage den ene ende af rummet. Med ryggen til den afventende masse og med trommernes både blide og støjende lydtapet spillede han showet i gang. Det første look markerede med det samme et af fokuspunkterne for Sigurd Banks virke: strik. Over et par løse, tailored bukser og en opknappet skjorte bar modellen en brun, rundhalset og teksturrig strikvest lavet af kashmir – genanvendt, vel at mærke, præcis som resten af strikvarerne i denne kollektion.

Sigurd Bank formår med Mfpen at skrue på meget få knapper til at opnå sin signatursilhuet, løst og behageligt, men stadig med en kropslig forståelse trods de mange lag, der altid indgår. For man skal ikke tage fejl. Midt i de underspillede og repetitive, dog uden at virke monotone, outfits gemmer der sig en nøje udtænkt masterplan. Den plan handler om at skabe tøj, du vil beholde. Tøj, du vil passe på. Teksturer og materialekvaliteter, du ikke finder bedre. Et univers, du kan kende.

Denne kollektion var rig på lange frakker. Og hvilke frakker. Tunge, men stadig sky-lette, og nærmest vindskabende idet modellerne gik forbi i trommeslagerens diffuse tempo. Som en grå knælang firknapsfrakke i uld med store påsatte lommer. Under frakken bar modellen en opknappet lyseblå skjorte og en super nedringet pullover i komplementerende gråligtekstur. Det var et stærkt look. Frakken kom også i en brun farve og var mindst lige så flot.

Man må heller ikke glemme de dobbeltradede jakkesæt, et gentagende element i kollektionen. De fungerede både på mænd og kvinder, der igen manifesterede sig som perfekte repræsentanter for den overdimensionerede ambition. Og med flere af kvindeindgangene viste Sigurd Bank også noget af den range, Mfpen indeholder. For på mændene fungerede sættene ofte som en slags kontoruniform, fuldent med skjorte og slips og lædersko. Mens det på kvinderne blev lidt mere loose. Jakkerne blev lidt for store, skjorterne var skiftet ud med en hvid T-shirt og skoene var pludselig New Balance. Med ét blev vi blev trukket ud på gaden. Sådan kan man elegant tale til to forskellige segmenter med meget få virkemidler.

Alle materialerne i kollektion er desuden valgt ud fra det “responsible heirarchy”, som Sigurd Bank præsenterede i forbindelse med sin nominering til Magasin-prisen i sommer. Det betyder, at størstedelen af Mfpens materialer, der er essentielt for brandets udtryk, enten er italienske deadstock-materialer, genanvendte tekstiler, Tencel eller økologisk bomuld. Så selvom han ikke har været meget for det, så er Sigurd Bank pludselig blevet åbenmundet omkring sine bæredygtige ambitioner. Og det klæder både ham og tøjet, der pludselig får en ekstra dimension.

Showet blev afsluttet med, at en kvindelig model hviskede trommeslageren i øret. Han havde hidtil spillet rummet op i sit eget tempo, men pludselig blev tempoet stille og roligt udfaset, inden det igen eksploderede, da modellerne igen indtog rummet og åbenbarede, hvor flot en kollektion Sigurd Bank havde præsteret. Igen. Man forstår godt, hvorfor showet er blevet en prioritet, selvom man har kufferten med sig.

Se hele kollektionen her.