COPENHAGEN FASHION WEEK AW20

En rituel kop kaffe, eksekvering af nye partnerskaber og helt utroligt mange møder

Vi har talt med Kristian Andersen, Chief Innovating Officer på CIFF, om ritualer og nye initativer på messen, der åbnede her til morgen.
29.01.2020 ∙ af Carla Christine Bruus Aagaard-Strube
Foto: Kristian Andersen.

Hvordan vil du definere din vigtigste rolle, når det hele er i gang? 
“Når det hele er i gang, showtime, gør jeg mit bedste for at være tilstede og være en god vært. Jeg har igennem årene måtte erkende, at med mere end 1500 brands og +10.000 indkøbere og presse, er det svært at være alle steder og få snakket med alle de dejlige og gode kunder, indkøbere, presse og netværk vi har. Så det er i høj grad op til det store team bag CIFF, at vi alle kommer rundt og på bedste vis får talt, lyttet, og i høj grad været tilstede fysisk og mentalt. Når først vi er open for business, er det i princippet også vores fornemste opgave at sørge for, at alt glider effektivt og så flest mulige brands og indkøbere møder hinanden.

Og hvordan vil du beskrive din rolle gennem året?
“Hver sæson opdaterer vi vores kreative vision og strategi, og med udgangspunkt i et nyt projekt med relevante aktører, er vi i stand til at skabe en platform her i København, der både har kommerciel power og formår at holde udlandets interesse intakt. Vores prioritet nummer ét er at være en dynamisk handelsplatform for vores udstillere og indkøbere, men CIFF’s tematiserede special projects er i høj grad med til at fastholde udlandets interesse.
Året kører i et helt fast loop, hvor der med intens rejseaktivitet både fra min og teamets side løbende arbejdes på, at vi har det rigtige indhold og indkøbere. Vi driver CIFF så tæt på som muligt på de samme præmisser, som branchen selv lever med og vores vigtigste nøgleord er relevans.
Et år på CIFF går stærkt, og da jeg i 2011 sagde ja til jobbet tænkte jeg, at hvis jeg kunne holde distancen i fem år og lave 10 shows ville det være godt. Nu er jeg ved sæson nummer 17, og hvert eneste show og hver eneste samtale med brands og indkøbere har været det hele værd.”

Hvornår er dit workload allermest intenst op til CIFF?
“Det er i princippet højt og ret intenst hele året rundt, men jeg er god til at sove 10 sekunder efter, jeg har sat mig i et flysæde. Jeg kan selvfølgelig ikke påstå, at hver eneste uge året rundt er lige travl, men for mig er jobbet en livsstil, så på den måde er der ikke nogen videre forskel på, om det er en mandag morgen på kontoret eller lørdag eftermiddag i en by et sted i verden. Det handler om at være tilstede de rigtige steder, tage telefonen og svare på en mail anytime. Så selvom CIFF er et sted jeg er ansat, har jeg forsøgt at arbejde med brandet, som var det eget hjerteblod, og dermed har arbejdstid og fritid en fin flydende overgang.”

Ciff SS20. Copyright: Gio Staiano

Hvornår er arbejdet allersjovest under modeugen?
“Sjovest er måske ikke det ord, jeg vil vælge, men det, jeg sætter mest pris på, er et at tale med så mange som overhovedet muligt. Derudover er jeg meget optaget af at få et indblik i de mange kollektioner og forstå, hvordan vores netværk ser fremtiden.”

Har du ritualer for modeugen?
“Ja, det er ret vigtigt, at jeg selv og nogle af mine gode folk fra teamet siger godmorgen med kaffe og croissanter til udstillerne, inden vi åbner. Personligt tager jeg også helt rituelt en kaffe klokken 7.00 på min lokale café, hvor jeg memorerer dagens program, til jeg kan det udenad, og så har den samme parfume fulgt mig hver CIFF, og selvom det nok er lidt overtroisk, så tør jeg ikke rigtigt skifte den ud.”

I din optik, hvad er modemessens vigtigste rolle anno 2020, og hvordan afspejles det på CIFF?
“CIFF arbejder meget fokuseret på fortsat at holde det fysiske møde relevant og interessant her i København, men på nogle helt andre præmisser end for blot et enkelt år siden. Vi har i 2019 færdiggjort vores femårs plan, og har i den forbindelse taget markante beslutninger om, hvordan vi vil agere både som privat virksomhed, samlingspunkt for en hel industri, handelsplatform, indholdsmæssigt og som en hands on-partner til modebranchen gennem helt nye services og koncepter til både de udstillende brands og indkøbere gennem hele året. Vi introducerer en massiv række af nye services og forretningsmuligheder de næste 12 – 18 måneder, hvor nogle allerede starter i den kommende uge.”

Modebranchen står midt i en kæmpe omvæltning disse år – hvilke er de vigtigste skridt, I har taget i denne retning?
“Ser man lidt på andre brancher har både Netflix, Uber og Spotify i den grad givet nogle dødstød til eksisterende gamle brancher, der arrogant ikke har fulgt med tiden. Det er jo ikke sådan, at folk stoppede med at se film, eller ikke længere har brug for en taxi. Det samme gælder for moden. Der er ikke blevet færre forbrugere på verdensplan, der har lyst til nyt tøj, tværtimod. Alligevel er vi som branche udfordret, nogle på livet. Mens vi ønsker at fastholde vores status som et fysisk mødested, tager vi samtidig nogle helt konkrete skridt på CIFF fremadrettet.

Det betyder blandt andet, at vi i løbet af 2020 lancerer en ny og direkte platform for online handel med vores udstillende brands, der her kan vise andre sider af sig selv end messedeltagelse i traditionel forstand. Herudover lancerer vi et helt nyt CIFF YOUTH på nye datoer og location, og som fra dag ét både bliver en digital og fysisk møde- og handelsplatform. I forhold til det vigtige møde mellem indkøbere og brands, kommer vi til at stå bag langt mere direkte møder i betalte sessions, så man som brand er sikret taletid med de rette indkøbere.
Denne sæson åbner vi for første gang op for forbrugerne på vores special projects area og fjerner os dermed fra “kun” at være BTB og åbner op for et direkte møde med forbrugerne. Ligeledes vil et nyt CIFF sporting show også servicere BTB men især også BTC gennem nye og innovative projekter og samarbejder og endeligt glæder vi os til, at CIFF showrooms snart åbner sig op mod Bella Kvarter og København. I den kommende uge har vi premiere på DK Companys nye super showroom, som kommer til at være nabo til et mega spændende projekt fra Bella Kvarter i samarbejde med CIFF Sporting. Til glæde for alle.”

Ciff Youth SS20. Copyright: Gio Staiano

Kan I mærke indkøberne har ændret rutiner?
“Helt klart. Derfor vil hele CIFF også blive digitaliseret over de næste sæsoner, så vi sikrer at alle vores brands altid vil have mulighed for revenue streams gennem CIFF. Vi vil også sikre, at så mange af vores indkøbere som muligt nemt kan danne sig et overblik, inden de kommer til København, og dem, der ikke har mulighed for at komme, alligevel kan handle med CIFF’s brands. Men ud over tiden, som er et issue for alle, ligger efterspørgslen af brands, der er i gang med bæredygtige forbedringer, i meget høj kurs hos indkøberne.”

Hvordan oplever du så, at bæredygtighed fylder blandt CIFFs udstillere?
“Jeg oplever, at rigtigt mange af vores udstillere tager bæredygtighed super alvorligt. Samtidigt oplever jeg også et behov for, at vi kan samle dem i branchen, på en meget hands on og let tilgængelig platform, som vi har etableret i samarbejde med Global Fashion Agenda.”

Hvad glæder du dig allermest til denne sæson?
“Helt specifikt ser jeg meget frem til vores samarbejde med fantastiske LEE i vores special projects område, som er åbent for alle. Det er klart nogle timers besøg værd. Derudover glæder jeg mig til at tease for vores nye CIFF sporting område med samarbejder omkring løbeklub og morgenyoga, og sidst, men ikke mindst ser jeg frem til at bruge en masse tid på at snakke om alle vores nye services med de besøgende.”