Custommade, Odd Fellow Palæet, onsdag den 29. januar 2020, klokken 13.00.

“The Office” kalder Christian Dam og Anne Rasmussen deres forrygende, gennemførte Custommade-kollektion AW20 i Odd Fellow Palæets riddersal scenograferet til kontorlandskab, der trods de nye MacBooks, leder tankerne hen på Dolly Parton-filmen “Ni til fem.” Den vil sikkert ikke falde i god jord hos visse kvindelige erhvervskommentatorer og andre personager, der mener, at professionelle kvinder bør gemme deres identitet bag neutrale gevandter, for Custommades design er skabt til stærke, sexede, powerfulde kvinder, som ønsker at præsentere sig fra deres bedste side.

Brandet har siden starten i 2001, hvor de skabte deres designs med restlagre af stoffer fra italienske modehuse, udviklet og opbygget sig til et internationalt brand med en ny historie, hvor der er skruet op for detaljegraden med både flæser, krystaller, perleknapper, broderier og knald på farverne. En tydelig ny designstrategi i endnu finere kvaliteter, der mikser inspiration fra det danske, franske og italienske udtryk.

Præsentationen af ‘det nye’ Custommade var en skøn, sjov happening (konceptuelt udtænkt og eksekveret af dygtige Femmes Regionales), hvor modellerne – ved hvert sit lyst lakerede kontorskrivebord fuldudstyret med både lommeregnere, læbestifter, hårbørster og lyseblå lakridskugler – var iklædt Custommades take på office wear. Ungdommeligt design med et strejf af dekadente indslag – pift af blonde eller pailletkraver til ærbare, højtknappede bluser. Her er gule, lyseblå eller cognacfarvede sweatre med similiknapper på skulderen. Lyseblå flæsekjoler, hvide organzaflæsebluser prikket med pink og sølv. En fantastisk græsgrøn som frakke og bluser og etageskårne sorte eller græsgrønne bomuldskjoler med applikerede frynseblomster.

Det er alt sammen tøj, man vil elske at bære – også på kontoret. Ned- eller opspillet til at gå videre ud i aftenen – hvilket især lader sig gøre med Custommades egen fabuløse skokollektion, lige så vigtig som tøjet, der fuldendes af brandets signatursko. Her er tale om ægte dekadence: Stiletter med ankelrem og slingbacks med lavere hæl i velour eller silke med krystalbroderede sløjfer. Dem har Custommades kontordamer på på kontoret og ved siden af bordet venter skifteskoene; støvlestilletter til senere aftenparties. Knæhøje krokostøvler er ligeledes en mulighed i brandets regi.

Foruden hovedlinjen findes nu underlinjen ‘By Numbers’, et bæredygtigt tænkt indslag af begrænsede og lidt dyrere kollektioner, hvor nummeret afkoder antallet af hver enkelt style. Sprøde og spændstige, eksklusive items, der er kræset om i de fineste, holdbare kvaliteter, der skal bo længe i klædeskabet. Showpiece-agtige items, såsom en overdådig, sort nederdel i organza med indvævede turkise og sølv blomster. Den er én af “Annes Darlings”, foretrukket af designeren, der beskriver Custommades designstrategi som: “everyday affordable luxury med dekadente indslag integreret i hverdagen.”

Og åh, hvor befriende velsignet var de kontordamer klædt. Dressed, ikke to kill, men til at please sig selv. Og alle os andre.

Se hele kollektionen her.