Vinderen af Designers' Nest bød på DIY-æstetik og stærkt håndværk
Ti deltagere fra skandinaviske designskoler har netop dystet om at vinde dette års Designers' Nest. Vinderen blev finske Milka Seppänen fra Aalto University.Mens der ved sidste års Designers’ Nest var en klar overvægt af finske designere – og også en finsk vinder i Henna Lampinen og hendes feministiske bud på en Frankenstein-garderobe – har der i år været svensk overtal. I alt har fem svenske designere fået en plads blandt de ti finaledeltagere, der kommer fra de danske skoler KADK og Designskolen Kolding, de to svenske skoler The Swedish School of Textiles og Beckmanns College of Design, norske Oslo National Academy of the arts samt Aalto University School of Design fra Finland.
Vinderen blev i år Milka Seppänen fra Aalto University. Altså endnu en finsk vinder.
De seneste år har Designers’ Nest udviklet sig fra en solid nordisk talentkonkurrence til en konkurrence af internationalt format. Den udvikling har Ane Lynge-Jorlén, siden hun satte sig i direktørsædet i august 2019, kun skruet op for. Øjnene er fast rettede mod udlandet, hvilket både det internationale dommerpanel, det nøje udvalgte finalefelt og ikke mindst de præmier, der venter deltagerne, vidner om. Vinderen modtager for eksempel 50.000 kroner og et to-ugers besøg på UEDA College of Fashion i Osaka, Japan.
Juryen fik til opgave at bedømme fem outfits fra hver af de ti designeres kollektioner og bestod af følgende internationale modepersonligheder:
- Tiffany Godoy, Editor-in-chief, Instagramazine @th_rlty_shw
- Mariasole Pastori, Talent Acquisition Manager og Head of Fashion, Accessories and Jewellery EyesOnTalents.com
- Michael Olestad, Designer
- Ida Petersson, Womenswear Buying Director hos Browns
- Anders Sølvsten Thomsen, Stylist og konsulent
- Mariasole Pastori, Talent Acquisition Manager og Head of Fashion, Accessories and Jewellery EyesOnTalents.com
- Ane Lynge-Jorlén, Kreativ direktør, Designers’ Nest
Begrundelsen fra juryen lød således:
“Du har skabt vores drømmes loppemarked. Dette komplette og sofistikerede udtryk i din herrebrigade demonstrerer et imponerende niveau af håndværkskundskaber. Din DIY-kollektion, skabt i samarbejde med venner i din community, tackler essentielle problemstillinger i modebranchen og demonstrerer stor beherskelse af faget. Din kollektion er tidløs og bliver nemt oversat fra catwalken til butikkerne.”
Alle finalister får en profil på Eyes on Talents og en plads i amerikanske Office Magazine, der er mediepartner på årets konkurrence, og som skød backstage-billeder på finaledagen. Desuden vil de fem finalister Amina Saada fra Aalto University, Courtney Makins fra The Swedish School of Textiles, Fredrik Möller fra The Swedish School of Textiles, Ishara Jayathilake Oslo National Academy of the Arts og Oliver Oppermann fra The Royal Danish Academy of Fine Arts fra april til september få mulighed for at udstille deres designs i de udendørs vitriner ved Designmuseum Danmark.