Gestuz, Galleri Christoffer Egelund, tirsdag den 28. januar 2020, klokken 13.30.

Det kan gå begge veje, når man som modemærke vælger at lave en præsentation i stedet for et show under modeugen. Det giver mulighed for at skabe et konceptuelt oplevelsesunivers samtidig med at tilskueren får mulighed for at komme tættere på tøjet, se deltaljerne og mærke på kvaliteterne, men det er med fare for at selve hovedpersonen, altså tøjet, mister lidt af opmærksomheden, fordi der sker for meget.

Når det er sagt, så var dagens Gestuz præsentation en vellykket en af slagen. For selvom man nemt kunne lade sig fortabe i kollektionens fortolkninger af de forskellige kunstgreb som for eksempel lys- og lydinstallationer, billeder og skulpturer lavet af overskudsmaterialer fra kollektionen, så stod kollektionen alligevel skarpt frem og tegnede et klart billede af Gestuz. Det “nye” Gestuz, der var en lille smule mørkere, lidt mere voksent, mere skarp, androgyn og lidt mere sexet end før.

Der var stadig masser af læder og knitwear, de tungere materialer, som altid er en stor del af en Gestuz’ kollektioner. Som en sort lædertrenchcoat, en blå lædernederdel med en stor påsyet lomme, eller et oversize armygrønt lædersæt bestående af en kortærmet skjorte med drop-shoulder og cropped bukser. Eller denimsættet, som en af de tre modeller, der agerede siddende giner havde på, var også “klassisk” Gestuz, mens en oversize frakke, et klassisk nålestribet jakkesæt samt et sæt bestående af en lang ærmeløs vest med smalle bukser var med til at understrege kollektionens maskuline referencer. Men der var også masser af femininitet. Som en draperet kjole i mærkets nye logo-monogram hængt på væggen sammen med en af sæsonens nye quiltede tasker. Eller kjolen med de store farvede blomster, der denne sæson var på sort bund, hvilket gav den et mere dystert og voksent udtryk, uden at det på nogen måde blev kedeligt. De høje støvler til kjolerne, der skabte god balance mellem det feminine og det maskuline.

Dagens præsentation var også et kærkomment “velkommen tilbage på showkalenderen”, for sidst Gestuz var at finde på den officielle kalender var i 2012. Gestuz kaldte selv dagens præsentation for en ’rebirth af brandet’ – og ja, mærket har rykket sig, udviklet sig, men ikke på en måde, så mærkets DNA ikke længere er intakt, for det er det. Men måske skinner Sanne Sehested, designeren bag Gestuz, bare lidt mere igennem på denne kollektion, end hun har gjort et stykke tid. Uanset hvad, så var det en super vellykket kollektion med en god balance mellem spændende ny on-point  styles og mere kommercielle. Tillykke.

Se hele kollektionen her.