Blanche, Rundetårn, tirsdag den 28. januar 2020, klokken 15.00.

Der var både sommerfugle i maven på designer Mette Fredin og mere synligt som pynt på tøjet af modellerne, da Blanche præsenterede deres dobbelt-show i bibliotekssalen midtvejs oppe i Rundetårn. Det er femte gang, de holder show, så de har efterhånden fået rutine og også selvtillid, efter at Vogue.com skrev rosende om dem det første år. Men netop denne anmeldelse i det internationale modemedie, har vendt op og ned på mange planer for det lille brand, fordi den fik det franske modehus Christian Lacroix til at forelske sig i deres skandinaviske stil. Nu har de indledt en affære, hvor to designkulturer mødes, og i dag skulle den stå sin prøve på catwalken.

Melissa Bech og Mette Fredin startede Blanche som et denim-brand i 2017, men har på kort tid udviklet sig til meget mere end det, så de i dag favner materialer som kashmir, uld, silke og econylon, men også er blevet lidt mere voksne i sit look. De havde stylet meget af showet ungt med deres signatur-bøllehatte og heftige boots, men indimellem viste høje pumps og blazere også den direkte vej til chefkontoret for kvinder, som vil have et alternativ til traditionelle suits.

Første halvdel af showet var en blanding af feminint workwear i den denim, Blanche er så dygtige til at bearbejde med farver og vask, til den er lige så blød som en almindelig bomuld, men beholder sit semi-slidte look. Tidløst elegant hverdagstøj i underspillet design af bæredygtige, uldne garner og metervarer. Dertil kom pigede kjoler med pufærmer og rå, casual skjortesnit, suits med en næsten Armani-agtig enkelhed, lækre italienske håndstrikkede sweatre, fine frakker og vendbare capes. Det hele i den populære skandi-minimalisme, som fik Christian Lacroix til at henvende sig til brandet om et samarbejde.

Blanche tog imod udfordringen om at være med til at gøre det franske modehus tidsrelevant igen ved at dykke ned i arkiverne og finde de mønstre, som de kunne arbejde med. De tyve stykker tøj er blevet en varieret kollektion-i-kollektionen af de livlige mønstre og farver, som Lacroix blev kendt på starten i 1980erne, men stadig i danskernes eget designsprog. De havde blandt andet lavet laserprint på denim og grafiske print på dynefrakker, men allerbedst fungerede de eksotiske fuglemønstre i flagrende silkekjoler og -pyjamasser.

Det bliver spændende at se, hvad samarbejdet kommer til at betyde for både Blanche og Lacroix, men bliver det en enlig svale, står det danske brand stadig stærkt med det sikre design-DNA, som de på rekordtid har udviklet.

Se hele kollektionen her.