Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Zalando sætter fokus på ansvarlig mode i samarbejde med ni nordiske brands

Zalando skyder modeugen i gang med lanceringen af en stor bæredygtig kollektion designet af brands som Blanche, Designers Remix, Filippa K, Han Kjøbenhavn og Holzweiler.
Zalando skyder modeugen i gang med lanceringen af en stor bæredygtig kollektion designet af brands som Blanche, Designers Remix, Filippa K, Han Kjøbenhavn og Holzweiler.

Zalando har efterhånden flere gange sat handling bag løftet om at gøre deres forretning grønnere. Et løfte, de gav tilbage i efteråret i forbindelse med deres nye strategi ’do.MORE’, og som siden er blevet illustreret via blandt andet deres nye partnerskab med Global Fashion Agenda, som vi kunne berette om i forrige uge.

Men nu slår Zalando intentionerne om at promovere mere bæredygtig mode endnu mere fast. Det sker gennem en ny kollektion, som den tyske webgigant præsenterer i dag, og som de har skabt i samarbejde med ni forskellige nordiske brands. Kollektionen, der har fået navnet ’Small steps. Big impact. by Zalando’, er lavet med mærker, der i dag er en del af platformens i alt 240 forskellige brands, som er markeret med et bæredygtighedsflag: Blanche, Bruuns Bazaar, Designers Remix, Filippa K, Han Kjøbenhavn, Holzweiler, House of Dagmar, Libertine Libertine og Won Hundred.

Zalando. Fotograf: Lotte van Raalte.

“Med vores mere end 29 millioner aktive kunder i 17 lande og over 2000 brands har vi som platform mulighed for at påvirke efterspørgslen og udbuddet af bæredygtig mode. Dette gør vi ved at gøre udvalget let tilgængeligt for vores kunder og ved at samarbejde med partnere, som deler vores vision og etiske retningslinjer. Kollektionen har til formål at øge kundernes kendskab til Zalandos bæredygtige sortiment og samtidig guide dem til at træffe mere bevidste valg, når de shopper,” siger David Hejgaard, kommerciel chef for Norden, i en pressemeddelelse og referer netop tilbage til Zalandos mål om, at mere ansvarlig mode skal udgøre 20 procent af deres GMV (den samlede salgsværdi for de varer, der sælges gennem platformen) i 2023. Lena-Sophie Roeper, indkøbschef for premium og sport, supplerer:

“Det store fokus på bæredygtighed øges konsekvent indenfor alle vores kategorier, men særligt premiumkategorien. Vi ved, at de kunder, som shopper premiumbrands, ønsker produkter, som ikke blot er moderigtige og af høj kvalitet, men som også har bæredygtige kvaliteter.”

Et vigtigt budskab

Kollektionen, der tæller i alt 70 styles designet af de ni brands, er skabt med fokus på blandt andet en mindre ressourcekrævende produktion samt mere miljøvenlige materialer og bedre sociale vilkår for involverede producenter og leverandører. Hver især har de bragt deres egne værdisæt med i projektet samt en række materialer og produktionsteknikker såsom langtidsholdbar triacetat, genbrugspolyester, Oeko-Tex-certificerede print samt metoder til reduktion af pesticider og vand.

Zalando. Fotograf: Lotte van Raalte.

“Vi har valgt at være en del af dette projekt med Zalando på grund af det budskab, det bygger på. Bæredygtighed er et meget vigtigt emne, som har brug for alt den opmærksomhed, det kan få. Zalando bidrager med en unik platform, som giver os mulighed for at sprede budskabet ud til et bredt publikum,” lyder det fra Designers Remix i en pressemeddelelse, hvor også Blanche udtaler:

“Vi ser Zalando som en rigtig god platform til at give små brands ’en stemme’. Vi har på nuværende tidspunkt ikke budgettet til at starte vores egen webshop, så derfor er dette en god mulighed for os til at ramme kunder på tværs af hele Europa.”

Den nye kollektion sælges eksklusivt på Zalando og er tilgængelig på alle platformens 17 markeder fra i dag, mandag den 27. januar 2020.