Michael Olestad er en af de mest spændende designere, Norge har fostret i nyere tid, hvilket også magasiner som Dazed og Another Magazine begge har fundet ud af. Han er uddannet fra Middlesex University og arbejdede for de to svenske brands Ann-Sofie Back og Acne inden han startede sit eget mærke i 2016. Her smelter han sine personlige erfaringer, gennem introspektive tankeeksperimenter, sammen med en subversiv tilgang til konstruktionsfaget. Resultatet er genfortolkninger af klassikerne i kvindegarderoben med underspillede avantgardistiske detaljer. Det er smukke stykker tøj, der kan bæres for deres skønhed eller værdsættes for koncepterne, som Michael Olestad puster ind i dem. Han kalder det selv en slags åben konceptualisme.

Michael Olestad har også fået en del opmærksomhed for sine figurative statementsmykker, der blandt andet tæller en ‘money clip’ ørering og i øvrigt har Nasjonalmuseet i Oslo købt flere af hans kreationer. De sidste par sæsoner har han – til stor ros – vist sine kollektioner under Oslo Runway – senere Fusion Oslo, den nyeste inkarnation af den norske modeuge – hvor han i 2017 vandt Bik Bok Runway Award og i 2019 Epson-prisen, som gav ham muligheden for at udforme digital print i samarbejde med elektronikgiganten af samme navn.

Men nu rykker han til Copenhagen Fashion Week. Vi har talt med ham om den åbne konceptualisme, der præger hans arbejde, beslutningen om at rykke sine shows til København og ambitionerne for fremtiden.

Michael Olestad.

Du har arbejdet for Ann-Sofie Back og for Acne. To skandinaviske mastodonter. Hvordan kan man se dem i dit designvirke?
“Jeg er jo skolet gennem begge, så jeg har taget meget med videre – men på vældig forskellige måder. Jeg har lært meget af det konceptuelle i mit virke af Ann-Sofie og meget af det kommercielle hos Acne.”

Du bliver beskrevet som en af dem, der er med til at redefinere norsk mode i udviklingen fra den simple minimalisme til et mere konceptbaseret udtryk. Hvad er det for nogle koncepter du arbejder med, og hvordan komme de til udtryk?
“Jeg er gået ind i en retrospektiv proces i mange i mine kollektioner. Jeg har arbejdet mig igennem livets problemer og designet på samme tid, og de to ting er ofte blevet en del af hinanden. Som sidste år, da jeg gik gennem en hjernerystelse og var sygemeldt i lang tid. Der blev kollektionen til gennem det, som skete i min hverdag. Alle dage var ens, og jeg var nødt til at holde mig fra skærm og stimuli, et regime, som var nødvendigt for at blive frisk. Så i den kollektion blev militære uniformer inspireret af min strikse helingsproces, mens et spejl blev brugt visuelt, fordi jeg brugte meget tid på at reflektere over, hvordan jeg levede og arbejdede. Jeg lavede et print ved at tage billeder af en af dataskærm, hvor dens moiré-effekt blev et symbol på min tilstand, en slags digital hovedpine. Og så repræsenterede skoleuniformerne alle assistenter og interns, som måtte træde til og som hjalp på helt formidabel vis. Det, at jeg kunne tænke kollektion og arbejde med det i baghoved gjorde, at jeg klarede mig rigtig godt i sygdomsforløbet.”

Hvordan balancerer du det konceptuelle med det kommercielle?
“Jeg arbejder ofte med noget, jeg kalder en åben konceptualisme, og det kan du som bruger vælge eller fravælge at være en del af. Det er et rum for brugeren til at se tøjet som tøj eller gå dybere ind i meningen bag, hvis de har lyst.”

I flere sæsoner har dit show været blandt højdepunkterne i Norge. Men hvorfor synes du, at showformatet stadig er relevant?
“Jeg laver tøj til kroppen, og kroppen er bedst i bevægelse. For mig er show den bedste måde at vise mit tøj. Kollektionen og formidlingen af den får plads og mometum, noget som for mig er helt nødvendigt efter en lang og hård sæson.”

Nu er du så rykket til Copenhagen Fashion Week sammen med flere andre skandinaviske brand. Hvorfor? Hvad gør Copenhagen Fashion Week eftertragtet for en norsk designer?
“Copenhagen Fashion Week er blevet den største internationale modeuge i Skandinavien og den med mest profilering. For mig føles det rigtigt at tage næste skridt, og der er København den rigtige by at starte i.”

Du har vundet flere priser for dine show i Olso – i sidste sæson vandt du Epson-prisen for eksempel, som giver dig digitale printmuligheder. Hvad kan vi forvente os af dit første show i København?
“Meget print. Og også genkendelige former fra tidligere kollektioner i nye klæder med et tæt og observant koncept.”

Hvem er med i teamet til showet? Og hvorfor lige dem?
“Jeg har et lille team med fra mit studie i form af dygtige assistenter og interns, som arbejder helt fantastisk. Så er Ditte Kristiansen fra Oslo Runway med som koordinator og mental krykke. Hun har hjulpet mig meget hele vejen fra mit første show. Adam&Eva, som Sigrid Hesla Breie og Charlotte Kolltuft står for, skal lave hår. De har lavet håret til næsten alle mine shows. Linda Wickmann, som er en utroligt dygtig make-up artist, starter sin egen skole, LW School of Make-up, og hun tager elever med, der skal lære af hende, mens hun arbejder til mit show. Fakethias, en af Norges mest spændende dj og producere, komponerer musik specielt til showet. Marianne Haugli koreograferer alt – endda med et spædbarn i barnevogn. Alexander Norheim, min faste Casting Director, hjælper med at finde de sejeste kvinder. Og så arbejder jeg med Forrest Communication i København, som styrer showproduktion og PR. Vi har faktisk ikke engang mødt hinanden endnu, men jeg føler mig helt tryg og i de allerbedste hænder. Det er vigtigt at have en tryg ramme om en stor visning som denne, og derfor føles det utroligt godt at have en flok af de bedste med til dette show.”

Hvad håber du at få ud af at vise din nye kollektion her?
“Jeg vil gerne formidle mit arbejde til et større og bredere publikum, og her i København vil eksponeringen nå meget længere ud, end jeg er vant til. Jeg investerer meget i dette show, så jeg håber, det vil bære frugt og give mig en god platform for min videre karriere.”

Nu skal du vise din nye kollektion i København, men hvad er fremtidsambitioner? Har du noget i støbeskeen?
“Ambitionerne er meget store for fremtiden, men det, jeg ønsker mig allermest i den nærmeste fremtid, er at få muligheden for at arbejde fuldtid med dette projekt.”

Michael Olestad har show torsdag den 30. januar klokken 14.00.