Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Bæredygtighed, Indland

“Vi har reflekteret meget over, hvorfor det giver mening at lave nye produkter i en mættet industri"

Another Aspect gør ikke umiddelbart meget væsen af sig, men har en klar ambition om at sænke farten på tidens hurtige forbrugsmønstre. Vi har talt med grundlæggerne om at skabe et mærke bygget på bæredygtig idealisme.
Another Aspect gør ikke umiddelbart meget væsen af sig, men har en klar ambition om at sænke farten på tidens hurtige forbrugsmønstre. Vi har talt med grundlæggerne om at skabe et mærke bygget på bæredygtig idealisme.

I sommer stod de to unge nordjyder Daniel Brøndt og Anders Poulsen på CIFF og præsenterede deres fælles hjertebarn for messens publikum: herremærket Another Aspect.

Helt i tidsånden hviler deres koncept på filosofien om æstetisk bæredygtighed, hvor omdrejningspunktet er tanken om at designe tøj til langtidsbrug. Selv er de inspireret af de ældre generationers garderobeloyalitet, hvor den sidste nye trend ingen betydning har for den sartoriale udfoldelse. Hos Another Aspect vil et typisk sæt inkludere trenchcoat, Oxford-skjorte og lærredsbuks frem for printede sweatshirts og T-shirts og denimbukser. Alt sammen genfortolkninger af herregarderobens klassiske elementer. Dem, der allerede har bevist sit værd gennem flere generationer og vil gøre det for endnu flere i fremtiden.

I jagten på langtidsholdbarheden arbejder Another Aspect med multifunktionelle detaljer som vendbarhed og afknappelige dele, der skal være med til skabe en mere fleksibel herregarderobe. Fascinationen af den perfekt kurvede sømlinje – og arbejdet med at opnå den – er et perfekt billede på den detaljeglæde, som former brandets underspillede udtryk. Så kan det godt være, du ikke bliver blæst bagover af Another Aspect ved første øjekast. Men det er heller ikke meningen. For her er det den lange forbindelse, der tæller.

Silhuetten i deres kollektioner veksler mellem oversize og slim i grænselandet mellem italiensk skræddertradition og japansk funktionalisme. De beskriver selv æstetikken som et miks mellem det klassiske britiske brand Sunspels underspillede elegance og svenske Our Legacys kantede nynordiske æstetik. Det univers forenes af en vifte af jordnære farver og firkantede detaljer i alt fra lommer til manchetter. Og så producerer de, så vidt muligt, i naturlige og økologiske materialer med skånsomme indfarvninger og deadstock-metervarer.

Forbrugsmæssige tømmermænd

Daniel Brøndt og Anders Poulsen var to ‘grønne’ fyre, da de for snart tre år siden besluttede at starte et tøjmærke. Med grønne ambitioner, men også som helt grønne i branchen. Godt nok er Anders Poulsen uddannet i bæredygtigt modedesign fra KEA, og i deres tidlige år i det nordjyske gik venneparret da også og bryggede på en tøjkollektion inspireret af serien ’How to Make it in America’, der følger to venners forsøg på at bryde igennem på New Yorks modescene. Den blev bare aldrig til noget. Men efter smutture til Amsterdam og Aarhus var de begge landet i København med forbrugsmæssige tømmermænd efter mange års overforbrug af tøj. Men også med en fælles ambition.

“Vi havde på en eller anden måde fået nok af mode. Af nyt, nyt, nyt og udsalg hele tiden. Vi forstod ikke, hvorfor cirka 40 procent af alt tøj, der produceres, ender på “landfills”, og hvorfor branchen producerer mere tøj, end den kan sælge, for derefter at devaluere det fire-fem gange om året til udsalg. Jeg viste min bachelorkollektion til Daniel, og han kunne godt lide de værdier omkring æstetisk bæredygtighed, som lå i kollektionen. Det var præcis nogle af de samme tanker, han havde gået rundt med. Og selvom kollektion var til kvinder, blev vi enige om, at vi kunne dreje det mod et herrebrand, hvor vi syntes, der var et hul i markedet. Og sådan startede det,” fortæller Anders Poulsen, der designer tøjet, og som ud over sin bachelor fra KEA også har studeret på Amsterdam Fashion Institute.

For Another Aspect handler det i bund og grund om at designe noget, man ikke bliver træt af. Men hvordan når man derhen? Hvilke elementer og styles kan egentlig stå distancen i længden? Et af de steder, de fandt et bud på disse spørgsmål var hos ældre mænd, der ofte går med klassiske items, som de holder fast i over en lang periode. 

“Vi har haft portrætter af velklædte, ældre mænd på vores Instagram inspireret af Humans of New York, en fotoblog på Facebook, der laver korte portrætter af New York-borgere. Vores portrætter var både en inspiration og en slags indsamling af data. Vi kunne se, hvilke styles, der gik igen og hvilke styles, det ville give mening, at vi fokuserede på. Ældre mænd har ofte en ro, når de klæder sig. En ro i sig selv og i deres outfit. De klæder sig, som de har lyst til, og som de har gjort i tyve, tredive, fyrre år. Det var en kæmpe inspiration for os at tale med dem om deres tøj,” fortæller Daniel Brøndt, der står for firmaets strategiske markedsføring, om de velklædte mænd de mødte i Københavns gader.

En afgørende hjælpende hånd

Efter beslutningen om at starte Another Aspect var taget, gik det første lange stykke tid med at sy prototyper op. Og med at definere brandets værdisæt. Ambitionerne var på det tidspunkt ikke fastlagte. Lige indtil de for et års tid siden kom i kontakt med designeren Signe Rødbro, der står bag mærket BySigne – og som faktisk stammer fra samme by som dem. Hun var ved at starte en bæredygtig fabrik op i Izmir i Tyrkiet, og tilbød dem efter et kort møde en produktionsplads på den nystartede fabrik sammen med syv andre brands med bæredygtige ambitioner.

“At møde Signe var en øjenåbner for os. Vi havde hidtil været skræmte af de høje minimumskrav hos fabrikkerne og vaskelighederne ved at source gode bæredygtige metervarer.  Vi troede, vi skulle have mange flere penge op af lommen til at starte med og skulle producere minimum 200 styk af hver style. Men hos Signe er der ingen krav om antal. Vi kan producere lige præcis det, vi vil. Det har hjulpet os meget, og gjort, at produktionen kan være selvfinansieret og ret bred selv på så tidligt et stadie,” siger Daniel Brøndt med henvisning til, at de på grund af den fleksible aftale med Signe Rødbro samlet set kun har brugt omkring 200.000 danske kroner på fremstillingen af de omkring 500 stykker tøj, de i første omgang fik lavet.  

Men selvom de har en god aftale med fabrikken i Tyrkiet, har de stadig oplevet produktions- og konstruktionsmæssige udfordringer. Især deres multifunktionelle grundpræmis kan volde problemer, har de erfaret. Anders Poulsen fortæller om en polo med aftagelige ærmer som de arbejdede på op til debutkollektionens lancering i sommer, men som de i sidste ende måtte kassere, fordi funktionen ikke blev så ‘clean’, som de ønskede – en lynlås ‘boblede’ og en løsning med knapper gav et mærkeligt stræk i stoffet. 

Bæredygtige materialer er også vigtige for Another Aspect. Og sourcingen af disse. Men det er svært. For også her er der minimumskrav, der kan være svære at leve op til som et mindre brand.

“Det giver ingen mening for os at købe mere stof, end vi har behov for. Det vil være imod vores værdisæt, som netop appellerer til sænkning af forbruget. Derfor har vi været tvunget til at finde andre, kreative løsninger. Vi har blandt andet opstøvet materialer på diverse deadstock-lagre rundt omkring i Europa. Og så er vi gået sammen med andre brands med lignende værdier i en slags “crowdsourcing”, hvor vi i fællesskab producerer metervarer i blandt andet Tencel og økologisk bomuld for at nå op til minimumskravet,” siger Daniel Brøndt. Anders Poulsen tilføjer om deres materialevalg:

“Vi ønsker ikke at arbejde med syntetiske materialer. Vi bruger Tencel, som, selvom det gennemgår syntetisk forarbejdelse, består af regenereret, overskydende træflis. Men de syntetiske midler bliver genbrugt i et lukket system. Og så bruger Tencel 80 procent mindre vand i produktionen end konventionel bomuld. Det gør det i vores optik til et af de mest bæredygtige materialer på markedet. Derudover vi vil gerne have metervarerne så rene som muligt, da de er nemmere at genanvende, når man ikke skal skille eksempelvis nylon fra bomuld. Og så går det bare bedre i tråd med vores image at bruge naturmaterialer.”

Retail som blåstempling og MR Porter-vibes

I maj 2019 gik deres drøm om et tøjbrand fra privatsfæren til offentligheden. Her begyndte de nemlig at kommunikere omkring, at et nyt modemærke var på trapperne. Et der ikke ville ind i kapløbet om at skubbe flest produkter ud på markedet, men i stedet skubbe tankegangen om mindre og bedre forbrug ud til så mange som muligt.

“Vi har reflekteret meget over, hvorfor det giver mening at lave flere nye produkter i en allerede mættet industri. Men er nået frem til, at det ikke er en dum idé at lave et brand, som appellerer til alt andet end et overforbrug, som ellers er normen. Brands med de samme værdier som os er med til at til at sætte den nye dagsorden i håbet om, at mere etablerede virksomheder vil følge med,” siger Daniel Brøndt og fortsætter med at fortælle om deres oplevelse med at præsentere Another Aspect til verden. Den første gang foregik som bekendt på CIFF, hvor de havde fået en messestand. Men optakten kunne have været bedre, fortæller han.

“Vi havde ret mange interesserede forbi, men vi var for sent ude i forhold til at få nok aftaler på plads inden. Den erfaring har vi taget med til den nye sæson, hvor vi allerede i november sendte håndskrevne kort ud til de nøje udvalgte retailere, vi vil i kontakt med. Vi håber at mødes med flere af dem på Revolver, hvor vi er rykket hen til den nye sæson. For at prøve det af også. Men ambitionen er dog at få vores eget showroom i Paris,” siger Daniel Brøndt videre og forklarer, at for dem er der stadig noget værdifuldt i retailoplevelsen, selvom det er mere populært end nogensinde at gå direkte til forbrugerne gennem for eksempel Instagram og egne salgskanaler.

“Retailere er nogle af de vigtigste ambassadører i starten for at få bygget brand-kendskabet op. Det er en god platform til at få genkendelighed og en blåstempling, som på en eller anden måde etablerer dig som et rigtigt brand. Det giver stadig en coolness-faktor at ligge hos bestemte retailere og med retail kan man komme hurtigere ud end ved egen kraft – også på andre markeder og i forhold til aftaler med distributører,” siger han. For Another Aspect er drømmen da også at nå ud over landets grænser. I denne uge tager de for eksempel til Paris for at mødes med en japansk distributør, der har butikker i Tokyo, Seoul og Paris.

“Vi fik en aftale i hus med dem, efter jeg skrev til grundlæggeren på Instagram. Det var egentlig med en ambition om at komme til at ligge i deres forretninger, men det udviklede sig hurtigt til, at de gerne vil have distributionsrettighederne til Another Aspect i Japan,” siger Daniel Brøndt.

Han fortæller desuden, at de også overvejer at få en agent i Storbritannien, men at de ellers satser på at sparke døren ind til retailere selv. Noget, der dog kræver tålmodighed, da mange indkøbere gerne vil se et stabilt niveau over en længere periode inden de bider på. Men selvom retail betyder meget for Another Aspect, så er det også essentielt med en velfungerende platform i eget navn, fortæller de.

“Markedsføring er en kunst i dag. Der pumpes mange penge i det, men for os er mund-til-mund et undervurderet marketingværktøj. Inspireret af MR Porter er vi også ved at stable en redaktionel platform på benene. Her kommer vi til at producere features med inspirerende personer, der besidder de samme værdier som brandet og artikler om kunst, design og business – alt det, som også inspirerer os. Vi tror meget på en anden indgangsvinkel end udelukkende salg. Det bliver en genvej til forbrugerne for os, da vi på en organisk måde kan nå ud til netværket hos dem, vi laver features med. På sigt er målet også at lave et printet magasin og en podcast, så vi kan cementere vores univers – ikke kun i form af produkter, men også med indhold, der giver mening,” slutter Daniel Brøndt

Another Aspect overtog i december måned lokaler i Oehlenschlægersgade i København, der fremadrettet skal fungere som brandets base med lige dele kontor, studie og butik.