Her er Copenhagen Fashion Weeks officielle AW20-kalender
Det bliver med endnu større nordisk deltagelse og et stærkt lineup af herrebrands, når Copenhagen Fashion Week igen løber af stablen til januar.Copenhagen Fashion Week AW20 står snart for døren og forberedelserne er for længst i gang – herunder planlægningen af den officielle kalender. Og vi er nok ikke de eneste, der har ventet i spænding.
Men nu er den klar. Copenhagen Fashion Week-teamet har netop lagt sidste hånd på det komplekse puslespil og offentliggjort den endelige kalender for den forestående vintermodeuge, der finder sted fra den 28. til den 31. januar 2020. Og den viser, at vi kan se frem til endnu en lovende sæson med 29 shows og seks præsentationer. Her finder vi både populære gengangere som Ganni, By Malene Birger, Holzweiler og Cecilie Bahnsen, men også en række stærke debutanter og et endnu skarpere bæredygtigt fokus – og som noget nyt er alle deltagere arrangeret efter deres geografiske placering for at sikre et bedre flow igennem dagene og minimere den tid, som gæster, indkøbere og presse skal bruge på transport.
“Logistisk set kommer kalenderen til at være exceptionelt sammenhængende og smooth. Som noget nyt bad vi alle brands om at oplyse deres venue allerede tilbage i november. Det har gjort det muligt for os at tilrettelægge en kalender, hvor ingen skal zigzagge sig igennem byen og sidde fast i lange bilkøer mellem shows. Onsdag starter vi eksempelvis med en håndfuld shows og præsentationer i København K, hvorefter vi bevæger os ud på Amager og Refshaleøen. Med de meget korte afstande mellem shows håber vi på – mere eller mindre – at kunne eliminere de forsinkelser, som altid har været en stor hovedpine for både brands og gæster. Oveni giver det et lille plus på ’klimakontoen’, at vi i fællesskab mindsker trafikken frem og tilbage,” fortæller Cecilie Thorsmark, CEO hos Copenhagen Fashion Week, til Fashion Forum og fremhæver samtidig sæsonens herreside, der til trods for at Han Kjøbenhavn har udskudt deres tilbagevenden til den danske showscene, stadig står skarpere end længe:
“Jeg synes, det er fantastisk at se, hvor stærk modeugen er blevet igen på menswear. Dette blev allerede i sommer bemærket af både den internationale presse og indkøberne, og denne sæson bliver kun stærkere med Wood Wood, Tonsure, Rains og (Di)Vision, der joiner lineuppet af herrebrands.”
Nye ansigter og bæredygtigt fokus
Blandt sæsonens nye navne på kalenderen finder man blandt andre Rains og Gestuz – hvor sidstnævnte har taget springet med en præsentation af deres AW20-kollektion, som ifølge kreativ direktør Sanne Sehested skal nytænke hele formatet. For slet ikke at tale om prisvindende Carcel, som samtidig er med til at understrege modeugens igangværende grønne transformation – og Cecilie Thorsmarks bæredygtige ambitioner – da de har æren af at åbne modeugen tirsdag den 28. januar klokken 10.00.
“Copenhagen Fashion Week er Nordens stærkeste platform til at vise, hvad du står for som brand. Nu hvor bæredygtighed er blevet et stærkt strategisk fokus for modeugen, føler vi, at der er et match. Vi er meget beæret over at skulle åbne Copenhagen Fashion Week, og vi håber, at vi – sammen med vores kreative partnere – kan skabe en både smuk og meningsfuld oplevelse, som folk vil huske,” siger Veronica d’Souza, der desuden har selskab af flere andre brands med bæredygtighed i fokus, herunder Blanche og Designers Remix.
Siden Cecilie Thorsmark tiltrådte stillingen som modeugens administrerende direktør i november 2018, har hun lanceret en række af nye tiltag, der skal imødekomme det voksende ansøgningsfelt, herunder den nye geografiske arrangering. Men som med alt andet nyt kommer det sjældent helt uden udfordringer.
“Det er ingen hemmelighed, at det har været en større udfordring end normalt at tilrettelægge kalenderen denne gang. Det skyldes – heldigvis glædeligt – at vi står med en modeuge, der er mere populær end nogensinde, hvilket gør, at vi har flere ansøgere og dermed også et markant stærkere lineup. Vi havde af samme årsag arbejdet på at tilføje fredagen som showdag, da det havde gjort det muligt at sprede shows over fire dage i stedet for tre og dermed give mere luft til nogle tætpakkede dage, særligt onsdag og torsdag, men dette tiltag bliver ikke aktuelt denne modeuge, men formentligt fra næste.”
Nordiske naboer
Og noget kunne da også tyde på, at der for alvor kunne blive brug for en ekstra dag i modeugen, når vi rammer sommeren. Allerede nu er der større tilslutning til modeugen fra vores nabolande end tidligere – en tendens, der bare ser ud til at vokse. Særligt nu, hvor de nordliggende byer ikke selv har modeuger. Den kommende kalender er derfor også kendetegnet ved et både stærkt – og voksende – felt af norske og svenske brands, såsom Michael Olestad, Rodebjer, Selam Fessahaye og Rave Review foruden Holzweiler og Stand – og tyske Lala Berlin – der efterhånden er kendinge på kalenderen.
Du kan se hele den officielle AW20-kalender her (der tages forbehold for ændringer).