Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

For børnenes, gletsjernes og traditionernes skyld – og lidt om Black Friday

Henrik Vibskov støtter igen Red Barnet, Han Kjøbenhavn og 66˚ North går imod Black Friday, og Emilie Helmstedt har dækket op til jul.
Henrik Vibskov støtter igen Red Barnet, Han Kjøbenhavn og 66˚ North går imod Black Friday, og Emilie Helmstedt har dækket op til jul.

Uanset om man er for eller imod den, er det ikke rigtig til at undgå Black Friday, der netop nu ruller som en vanvidsbølge ind over både det digitale og det fysiske retaillandskab. Og skulle du sidde og undre dig over, hvorfor vi ikke har en stor artikel om fænomenet på Fashion Forum i dag, så er det ikke, fordi vi er hverken uinteresserede eller slet og ret ignorerer det – der er bare, hånden på hjertet, ikke særlig meget overraskende nyt at berette om. Antallet af brands, der går imod og bruger dagen til at sætte fokus på deres klimabevidsthed er lige så mange, som dem, der føjer folks købelyst og sætter deres priser markant ned. For at folk vil købe, dét skal der ikke herske megen tvivl om – nye tal fra FDIH meldte allerede her til morgen, at transaktionerne havde buldret natten igennem, og alene Mobilepay forventer en omsætning på over 300 millioner kroner. Sidste år blev der shoppet for i alt 1,94 milliarder kroner via Dankort i løbet af Black Friday, og dette allerede astronomiske tal peger altså at blive højere i år. Men som Coolshops topchef også pegede på i Børsen igår, så er Black Friday et tveægget sværd, der på den ene side får nye kunder i butikken og på den anden rummer det ulogiske i at nærmest ‘forære’ sine varer væk i en måned, hvor folk alligevel shopper langt mere end resten af året.

Det er derfor uundgåeligt ikke også at lægge et ansvar over på forbrugerne og opfordre til ikke købe andet eller mere, end man under normale omstændigheder – og prissætninger – ville have gjort.

Herunder er et kig på ugens andre nyheder:

Lad det bare regne

Det var opmærksomheden på de børn, der kom alene som flygtninge til den danske grænse, der tilbage i 2015 fik Henrik Vibskov til at starte projektet ‘Every Child’. Med det har han hvert år siden lanceret blandt andet T-shirts og sweatshirts og givet overskuddet fra salget til Red Barnets arbejde for børn på flugt. I år er det en regnjakke, der kommer til både børn og voksne, produceret i 100 procent recycled polyester i samarbejde med ELKA Rainwear.

“Uanset politisk standpunkt bør vi alle være enige om, at de skal have trygge vilkår. Every Child kører nu for fjerde år i træk, og vi er meget taknemmelige for den opbakning, projektet har fået, som har gjort, at vi indtil videre har kunne donere mere end 200.000 kroner til Red Barnets arbejde,” udtaler Henrik Vibskov i en pressemeddelelse.

Jakkerne kan købes fra i dag i Henrik Vibskov Boutique på Gammel Mønt 14 og på www.everychild.bigcartel.com.

Henrik Vibskovs Every Child har i år skabt en regnjakke, hvor overskuddet fra salget går til Red Barnet.

Det skal være fair

Han Kjøbenhavn er et af de mange modebrands, der har valgt at bruge denne sorte fredag på at sætte fokus på initiativer, der forsøger at gøre en positiv klimaforskel. Derfor giver de 20 procent af dagens omsætning i deres butikker i København og Aarhus samt deres webshop til Fairtrades arbejde med at sikre, at producenter og leverandører får rimelige priser for deres råmaterialer og ordentlige arbejdsforhold i produktioner, der samtidigt ikke er skadelige for miljøet.

For Islands gletsjere

Også hos islandske 66˚North har man lukket ned for tilbudskampagnerne til fordel for klimaaktivisme. Det betyder, at de i dag donerer 25 procent af alt online salg til den islandske NGO Landvernd, der arbejder for at bevare landets udsatte gletsjere.

“Gletsjere er både formidable og skrøbelige: magtfulde nok til at forme bjerge og dale, og alligevel er deres fremtid nu fuldt afhængig af, om menneskeheden kan tilpasse sine forbrugsvaner,” siger Matthew Woolsey, Global President for 66˚North.

“Landvernds bevaringsarbejde er vigtigt og inspirerende. Selv hvis vores kunder vælger at købe intet på fredag og i stedet vælger at donere direkte til Landvernd, vil dette være en succes.”

Utraditionelle juletraditioner

Det var ganske vist i sidste uge, at Royal Copenhagen slog dørene op til deres overdådige juleborde, men har du endnu ikke været forbi, må du ikke gå glip af denne fine juletradition. I år har de samarbejdet med blandt andet Emilie Helmstedt, Gun-Britt Zeller, kunstneren Martin Bigum og en af Danmarks suverænt bedste surfere, Oliver Hartkopp, der alle har givet deres originale bud på et julebord – selvfølgelig dækket med det royale stel.

Årets Juleborde kan ses hos Royal Copenhagen på Amager Torv frem til den 31. december. Billedet viser Emilie Helmstedts utraditionelle julebord hos Royal Copenhagen.