Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Bæredygtighed, Indland

Dansk jeansbrand på vej til USA: “Vi oplever stor interesse omkring certificeringerne på vores produkter”

Med både EU-blomsten og Svanemærket i ryggen har Tomorrow, kun fire sæsoner inde, fået hul på både det amerikanske og det japanske marked.
Med både EU-blomsten og Svanemærket i ryggen har Tomorrow, kun fire sæsoner inde, fået hul på både det amerikanske og det japanske marked.

Ambitionerne var fra starten sat højt, da Henriette Pieszak for nu to år siden, i november 2017, første gang fortalte om sit nye jeansmærke Tomorrow. Målet var nemlig, at Tomorrow skulle være verdensmester i bæredygtig denim – en målsætning, hun allerede fra dag ét var rustet til, da hendes jeans, som de første i verden, var certificeret med både EU-blomsten, der er det officielle europæiske miljømærke, og den nordiske certificering Svanemærket.

“Tomorrow er målrettet et klart defineret og stærkt segment, som er i vækst både i Danmark, men særligt også internationalt. Som de første i verden med EU-blomsten har vi fået en unik mulighed for at positionere os ude i Europa, og den mulighed skal vi selvfølgelig gribe. Med EU-mærket får Tomorrow en større international rækkevidde, da Blomsten har en langt større kendskabsgrad uden for Norden. Den er derfor et unikt og værdifuldt redskab, når vi skal ud og positionere brandet internationalt,” lød det dengang fra Henriette Pieszak, der allerede havde flere års erfaring med produktion af bæredygtig mode gennem sit andet brand Pieszak, som hun stiftede i 2007.

Og nu, i brandets fjerde sæson, er det tydeligt, at Henriette Pieszak var seriøs, da hun udtrykte, at planen med hendes nye mærke, Tomorrow, var at sætte gang i en international vækstrejse fra start. Brandet har nemlig nu besluttet at intensivere sin ekspansionsstrategi gennem et samarbejde med det UK- og Paris-baserede agentur Common Trde. Det, kombineret med flere fremvisninger i Paris og et vedholdende fokus på at nå ud til internationale nøglekunder, har Tomorrow denne sæson formået at få hul i gennem til vigtige og anerkendte varehuse på det amerikanske og japanske marked.

Certificeringer baner vejen 

Det betyder, at Tomorrow fra SS20 vil blive forhandlet af det prestigefyldte varehus Nieman Marcus i både New York, San Fransisco og Los Angeles. Dertil er brandet også kommet ind på det asiatiske marked, hvor den ditto anerkendte modeforhandler Isetan i Tokyo også har taget det danske mærke til sig. Ifølge Tomorrows internationale salgschef, Simon Haspang, er det netop en del af strategien at starte med få udvalgte forhandlere, der kan være med til at positionere brandet, samtidig med at de understøtter de grønne værdier, som Tomorrow har slået sig op på:

“Vi er enormt stolte af, at vi fra SS20 vil blive forhandlet i flere af verdens bedste varehuse. Vi bygger brandet op stille og roligt via udvalgte forhandlere, som deler det samme værdisyn som os hvad angår bæredygtighed,” siger han og fortæller, at Tomorrow også forhandles i Le Bon Marché i Paris, hvilket er et samarbejde, de er glade for at kunne fortsætte fremadrettet.

At lige netop Tomorrow får foden indenfor på så konkurrencefyldte markeder som USA og Japan, skyldes, ifølge Simon Haspang, i høj grad at brandet imødekommer en stigende efterspørgsel fra internationale luksusforhandlere på certificeret mode.

“I øjeblikket oplever vi stor interesse specielt omkring det faktum, at vi har certificeringer på vores produkter, da det giver en tryghed for vores samarbejdspartnere, at vi kan dokumentere alle de bæredygtige tiltag, vi laver,” afslutter han.