Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Alibaba slår rekord igen: Omsatte for 260 milliarder på 24 timer

Dette års Singles’ Day, der hvert år afholdes den 11. november, viste sig at blive endnu en profitabel en af slagsen for den største e-handelsplatform i Kina, Alibaba.
Dette års Singles’ Day, der hvert år afholdes den 11. november, viste sig at blive endnu en profitabel en af slagsen for den største e-handelsplatform i Kina, Alibaba.

260 milliarder kroner. Så meget blev der omsat for på bare 24 timer hos den kinesiske netgigant Alibaba, under gårsdagens ditto kinesiske udsalgsfænomen Singles’ Day. Et fænomen, der som en pendant til Black Friday for længst har sprunget rammerne for udsalgsfeberen og i dag har en suveræn førsteplads som verdens største shoppedag.

Og det er en ny rekord for Alibaba, der sidste år solgte varer for 203 milliarder danske kroner på deres forskellige platforme. Et tal, der allerede var steget med 27 procent sammenlignet med 2017. Men i år har det tal så altså fortsat sin raketfart og er endnu en gang vokset med 26 procent.

Det sker til trods for, at flere analytikere faktisk havde spået et svagere salg i år, da den kinesiske økonomi har sagtnet farten på grund af handelskrigen med USA.

Men det holdt ikke de kinesiske forbrugere tilbage, der tog de voldsomme tilbud til sig og shoppede varer fra både lokale og udenlandske mærker som aldrig før. I år deltog mere end 200.000 brands i udsalgsfesten via Alibaba, og blandt de mest populære var Apple, Bose, Estée Lauder, Gap, H&M, L’Oréal, Levi’s, MUJI, Nestlé, Nike, Philips, The North Face, Under Armour og Uniqlo.

Mere eller mindre forbrug?

Selvom Black Friday stadig står som den mest populære udsalgsdag i Danmark, er flere danske og skandinaviske virksomheder også begyndt at tage Singles’ Day til sig de seneste år. I går inkluderede det blandt andre Magasin, Sportmaster, Bestseller, Weekday og Boozt.com, der alle benyttede lejligheden til at promovere specifikke Singles’ Day tilbud.

Men ligesom mange både forbrugere og virksomheder i Danmark også er begyndt at tage afstand til forbrugsfesten Black Friday, vil der unægtelig også være nogen, som rynker på næsen over Alibabas voldsomme resultater. For har vi virkelig brug for at skrue mere op for vores forbrug – eller nærmere det modsatte? Spørger man Alibaba selv, tyder det dog på, at de udelukkende vil svare ja til det første:

“I dag viste vi verden, hvordan fremtidens forbrug kommer til at se ud for brands og forbrugere,” udtaler Fan Jiang, President for de to Alibaba-platforme Taobao og Tmall, i en pressemeddelelse i forbindelse med offentliggørelsen af deres nye salgsrekord.

Men udsalg eller ej – herhjemme ser det dog ikke ud til, at den samlede shoppetrang på et år stiger på grund af udsalgsdage som Singles’ Day og Black Friday.

“Danskernes forbrug er generelt set stagnerende, når vi kigger på detailhandlen. Så på den måde er der ikke tale om en forbrugsfest, men snarere om at man flytter forbruget rundt,” siger Henrik Hyltoft, markedsdirektør for handel hos Dansk Erhverv, til Finans.

Singles’ Day opstod oprindeligt som anti-Valentine’s Day fænomen i 1993 på Nanjing Universitet i Kina, hvor man dedikerede en dag til singler. Det var dog først i 2009, da Alibaba-stifter Jack Ma kommercialiserede begivenheden, at det forvandlede sig til det shoppeevent, det er i dag.