November er for mange en måned, hvor julehandlen skydes i gang med store udsalgsfester som Black Friday og Cyber Monday – amerikanske fænomener, der i løbet af de seneste år for alvor har slået igennem herhjemme og er blevet taget godt imod af de købeglade danskere. Men selvom omsætningstallene på især den sorte fredag er svimlende høje, er det intet i sammenligning med den kinesiske pendant, Singles’ Day.

Alibaba Group, der er hjernen bag forbrugsfesten, har i dag offentliggjort resultaterne for gårsdagens og i øvrigt den tiende udgave af Singles’ Day, der hvert år falder den 11. november. Og her står det klart, at den kinesiske udsalgsdag fortsat er langt den største i verden målt på omsætning. I løbet af 24 timer omsatte Alibaba Group for 213,5 milliarder kinesiske yuan, svarende til 203 milliarder danske kroner, på deres forskellige platforme. Det er en stigning på 27 procent sammenlignet med salget sidste år.

“I dag oplevede vi styrken og oprejsningen i Kinas forbrugsøkonomi og forbrugernes fortsatte stræben efter at opgradere deres hverdag. Deltagelsen fra hele Alibaba-økosystemet gjorde det muligt for vores brand- og handelspartnere at engagere sig med forbrugere som aldrig før. Alibaba vil fortsætte med at lede udviklingen hen imod den fremtidige digitale økonomi og livsstil,” lyder det i en pressemeddelelse fra Daniel Zhang, der blev udråbt som ny administrerende direktør for Alibaba Group i 2015 af grundlægger og bestyrelsesformand Jack Ma.

Elektronik, beauty og mode hitter til Singles’ Day

Daniel Zhang er ikke den første, der bemærker potentialet ved den voksende og købestærke kinesiske middelklasse, som i høj grad er med til at trække Singles’ Days udvikling. Men deres shoppetrang kommer ikke kun det lokale marked til gode. Ifølge Alibaba Group, var der i år mere end 180.000 deltagende mærker, hvoraf store dele af dem er internationale. Mere end 40 procent af de kinesere, der klikkede varer i indkøbskurven i går, havde valgt et udenlandsk brand. Det gælder især elektronikmærker, men også mode rangerede højt på listen i år. Flere end 237 forskellige brands omsatte i løbet af dagen for mere end 100 millioner yuan, svarende til 95 millioner kroner. Blandt topsællerterne finder man tech-giganten Apple, beauty-ikonerne Estée Lauder og L’Oréal, samt mode- og skofavoritterne Gap, Nike og Adidas. Ikke overraskende er det landene Japan, USA, Sydkorea, Australien og Tyskland, der eksporterer mest til Kina i forbindelse med Singles’ Day.

Men også flere danske brands er en del af det populære udsalgsfænomen i Kina. Det gælder blandt andre Bestseller Group China, der sidste år omsatte for 1 milliard kroner på bare de 24 timer. Alene Vero Moda solgte for 280 millioner kroner og placerede sig, sammen med Only, i top tre over mest solgte modebrands til kvinder hos Alibaba.

Resten af verden tager tilløb

Det er dog ikke kun indenfor de kinesiske grænser, at Singles’ Day vinder indpas. De seneste år har flere internationale markeder taget del i udsalgsfeberen – inklusiv det danske. Sidste år gik Elgiganten forrest, men i år er endnu flere kommet til. Heriblandt også flere mode- og tøjforhandlere. Det gælder blandt andre Stylepit, Rosemunde, Weekday, H&M og Sportmaster, der allerede reklamerede med Singles’ Day-rabatter i Danmark i går.

Singles’ Day startede i 1993 på Nanjing Universitet i Kina, som en dag dedikeret til singler og som en slags anti-Valentine’s Day. Siden er fænomenet blevet kommercialiseret af Jack Ma med Alibaba, der siden 2009 har udviklet det til verdens største shopping-dag på nettet. Vanen tro afholder koncernen en stor TV-transmitteret fest i anledning af Singles’ Day. I år kunne de kinesiske onlineforbrugere opleve optrædener fra sangerinden Mariah Carey og Cirque du Soleil med sko-tema.

LÆS OGSÅ:

Singles’ Day får debut i Danmark