Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland

En verden i forandring: DM&T Topmøde 2019

Bæredygtighed og pres på detailhandlen. Da Dansk Mode & Textil i sidste uge afholdt deres årlige topmøde under temaet 'En verden i forandring' blev disse emner – selvfølgelig – diskuteret. Vi har samlet dagens fire vigtigste learnings.
Bæredygtighed og pres på detailhandlen. Da Dansk Mode & Textil i sidste uge afholdt deres årlige topmøde under temaet 'En verden i forandring' blev disse emner – selvfølgelig – diskuteret. Vi har samlet dagens fire vigtigste learnings.

“En verden i forandring” var temaet for dette års DM&T Topmøde, der blev afholdt i sidste uge, den 30. oktober 2019, i Terminal 2 i Nordhavn.

Og det var netop den foranderlige tid, vi er midt i, som dagens talere på hver deres måde forsøgte at indkredse. Fra bæredygtighed til detailkrise og nye distributionskanaler. Bedst fungerede det med cases, der ikke talte om, hvad vi kunne eller burde gøre, men i stedet fortalte, hvad de rent faktisk har gjort for at imødekomme vores nye virkelighed. For ja, detailbranchen har det svært. Bæredygtighed og ansvarlig produktion er blevet musts, vi skal have inddraget og som i stadigt stigende grad kræves af forbrugerne, ligesom at flere og flere brands – særligt i mellemsegmentet – har svært ved at finde fodfæste, som også flere beskrev på dagen. Ud af mange fine oplæg og pointer er her de fire ting, vi bed allermest mærke i.

Luksus og discount klarer sig bedst

Det går godt… hvis man er en af den globale modebranches top-20 førende virksomheder vel at mærke. Det fortalte Achim Berg, seniorpartner i McKinsey & Company og medredaktør på den årlige rapport The State of Fashion, som konsulentvirksomheden udgiver sammen med the Business of Fashion. 2020-udgaven er på trapperne den 21. november og ud fra, hvad han kunne afsløre, har tendenserne ikke vendt sig synderligt fra 2019. Desværre.
“Polariseringen mellem vindere og tabere fortsætter,” sagde han og uddybede, hvordan det er de førende luksusmodehuse og discountkæder, der vækster mest, mens det enorme midtersegment er stort set stagneret.

Konsistens virker

Den vigtigste pointe fra Morten Münster, forfatteren bag bestselleren ’Jytte fra marketing er gået for i dag’, handlede om vigtigheden af konsistens. Uambitiøs konsistens, faktisk. At være uambitiøs skær nok i ørene på de fleste, men han illustrerede, hvordan vi i stigende grad kan skabe langvarig forandring – og forbedring – hvis vi hver dag opererer bare én procent bedre end dagen i går. Denne tanke er oplagt at implementere i arbejdet med bæredygtighed, hvor det at starte på det fulde program kan virke så overskueligt, at det kan bremse processen. Men hvis man hver dag forbedrer sin praksis bare en lille smule, vil man i løbet af et år være nået langt med arbejdsgange, der er langt mere inkorporerede i virksomhedens arbejds- og produktionsgange, end hvis man bygger op og bygger op og så pludselig vil forandre alt på én gang.

Forandringer starter indefra

Anders Kristiansen har siden 2016 stået i spidsen som CEO for Esprits igangværende og meget omfattende turn-around både i forhold til at få økonomien rettet op og at få reetableret Esprit som brand. Under overskriften ’Hvordan bliver man et ikonisk brand igen?’ fortalte han om denne rejse, der blandt andet er en øvelse i at spare virksomheden for omkring 230 millioner euro. Det første han gjorde? Det var at vælte væggene på sin balsal af et kontor og få plads til cirka 30 mennesker, hvor de før havde siddet fire. Dernæst skar han markant i sit management team, der ikke var blevet nedjusteret i takt med firmaets nedadgående omsætning, og lukkede dertil mere en 20 forretninger. For at vende imaget hos de eksisterende forretninger tog han 40 procent af deres produkter ud for at præsentere de resterende 60 procent bedre og droppede de konstante rabatter på tøjet, der ellers havde præget butikkerne. Med det har han risikeret sin toplinjevækst, men virkeligheden er, at avancen på de enkelte produkter er steget med seks procent. Hans strategi er med egne ord “super simpel” med fokus på virksomhedens kerne og et langt større bæredygtighedsarbejde.

Den grønne bevægelse vinder

Bæredygtighed og hvordan man som brand arbejder med det var som skrevet uundgåeligt et af emnerne til dagens topmøde. Også hos Finn Poulsen, der er CEO og medejer af Bestseller Retail Europe og den person, der har været i Bestseller-organisationen længst. Og selvom hans oplæg primært handlede om deres strategi for at vende det årlige tab på 3-5 procent, som de oplever i deres detailled – noget, de vil vende ved at trække sig ud af alle eksotiske markeder, lukke de 8 procent dårligste butikker, genforhandle huslejekontrakter, udvide de 300 største forretninger og åbne 300 nye – var han ikke i tvivl om konsekvenserne af bevægelser som #fuckfastfashion.
“Vi taber, hvis vi ikke reagerer,” sagde han. “Men vi kan være med på den grønne bølge, og vi skal være med – det er den, der vinder.”