Gennem tiden har taskebrandet Adax, der blev stiftet af Eugen Silfen i 1982, haft tætte forbindelser til modebranchen. Blandt andet gennem samarbejder med Soulland, Stine Goya og Carin Wester og senest Freya Dalsjø, der skabte tre designs for Adax i 2018. Men nu henter Adax selv en ny chefdesigner fra modebranchen i form af Sofie Ken, der kommer fra en stilling som Head of Design fra Hosbjerg.

“Baggrunden for ansættelsen af Sofie er et ønske om at tilføje et farverigt univers til Adax samtidig med, at vi vil bevare den kvalitet, som vi er kendt for og værdsætter så højt. Sofie appellerer med sit design og farvevalg til den yngre generation. Hun vil tilføje et frisk pust og fornyelse til Adax,” siger Eugen Silfen til Fashion Forum. Det ligger i fin forlængelse af Adax’ investeringer i netop design, som påvirkede årsresultatet for 2018, men som samtidig byder nye produktgrupper velkommen i indeværende år. Dette fremgår af ledelsespåtegningen i Adax’ seneste regnskab.

Selv er Sofie Ken da også klar over sin nye rolle i at definere et nyt univers for Adax med respekt for brandets historie og grundlag.

“Min vision er at skabe et univers omkring Adax, som folk vil være en del af, ikke bare designe en taskekollektion. Adax har eksisteret siden 1982 og er et etableret brand med meget historie. Udfordringen bliver at tænke nyt samtidig med at Adax’ værdisæt skal bibeholdes – det bliver en spændende tid fremover,” siger Sofie Ken, der er uddannet beklædningsdesigner fra Fashion Design Akademiet og multimediedesigner fra Copenhagen Business Academy.

Sofie Ken tiltrådte officielt sin stilling som designer den 1. oktober 2019.