Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

NN07 om nyt ejerskifte: “Vi skal stadig holde fast i de værdier, som vi brænder for”

Med ønsket om at styrke både hjemmemarked, udland og tilstedeværelsen online har NN07 fået ny partner og majoritetsejer i form af svenske Litorina.
Med ønsket om at styrke både hjemmemarked, udland og tilstedeværelsen online har NN07 fået ny partner og majoritetsejer i form af svenske Litorina.

I sommeren 2016 kom nyheden, at det danske herrebrand NN07, der siden 2007 har skabt en god forretning på ansvarligt produceret herretøj, havde solgt majoriteten af virksomheden til deres nye partner, den svenske, privatejede kapitalfond Fidelio Capital. Målet var dengang at sætte skub i brandets igangværende internationaliseringsproces, bannerført af CEO Tommy Holte og Brand Director Victor Lindh, der i forbindelse med købet stadig ejede en minoritet af virksomheden.

Nu, tre år senere, er NN07 endnu en gang kommet på nye hænder. Svenske Litorina, der ligeledes er en privatejet kapitalfond, har nemlig opkøbt lige over 50 procent af virksomheden, hvilket betyder, at de nu er NN07s majoritetsejer i stedet for Fidelio Capital.

“NN07-teamet er rigtig glade for at indgå partnerskab med Litorina, en ledende investor indenfor forbrugsmærker. Deres omfattende viden, erfaring og netværk vil fungere som en stor støtte for hele NN07-teamet på vores fantastiske vækstrejse,” fortæller Tommy Holte, der fortsætter sin rolle i virksomheden, ligesom resten af det eksisterende team og Fidelio Capital gør det. Hvor Litorina nu ejer lige over halvdelen, ejer Fidelio Capital 26 procent og den resterende ejerandel fordeler sig mellem Victor Lindh, Tommy Holte og de NN07-medarbejdere, der gennem tiden har købt sig ind i firmaet. Hvorfor lige netop Litorina er den rette partner for NN07, skyldes både deres erfaring med lignende mærker og deres forståelse af NN07 som brand, forklarer Tommy Holte:

“Litorina har tidligere investeret i mærket Eton, som var en mellemstor virksomhed som os, da de overtog, men som siden har været på en fantastisk vækstrejse. Det betyder, at de har god erfaring med at bygge virksomheder op, men det betyder også, at de er vant til at arbejde med entreprenører og ved, hvordan man kan skabe vækst uden at ødelægge det fundament, der er –  vi er ikke en kapitalfond, og vi agerer ikke som en. Vi er en livsstilsvirksomhed, som elsker at skabe gode, holdbare produkter. Vi skal stadig holde fast i de værdier, som vi brænder for og som gennemsyrer hele vores organisation, selvom vi vokser, og det forstod Fidelio Capital, og det forstår Litorina også,” siger Tommy Holte videre, da vi fanger ham på telefonen torsdag formiddag.

Et varemærke, der er langtidsholdbart

Ligesom i 2016 har NN07s nye partnerskab med Litorina også til formål at bidrage til virksomhedens vækst på internationale markeder – og på sigt potentielt åbne for helt nye markeder også. Lige nu er planen dog, at Litorina skal hjælpe NN07 med at styrke og udvide deres eksisterende samarbejder med en liste af internationale forhandlere på markeder som Tyskland, UK og USA. En liste, der tæller navne som Mr. Porter, Harvey Nichols, Liberty, End Clothing, Bijenkorf, Breuninger, Engelhorn og Nordstrom. Et arbejde, der allerede blev sat i søen, da virksomheden for to år siden åbnede salgskontor i Benelux og året senere i Tyskland.

Men foruden udlandet er målet nu også at give det skandinaviske marked endnu mere opmærksomhed, med en øget indsats i relationen til virksomhedens skandinaviske kunder, ligesom at en styrkelse af NN07s online platform også er på tegnebrættet.

“Med sit kompromisløse fokus på at skabe premium herretøj i høj kvalitet og med et stærkt værdisat, er NN07 godt positioneret til at fortsætte sin stærke og rentable vækstrejse. Vi har god erfaring med at investere i sektoren for premium herretøj, for eksempel gennem vores investering i skjortemærket Eton, og vi er glade for, at NN07 har valgt Litorina som sin partner. Vi vil støtte det talentfulde team hos NN07 i deres yderligere internationalisering, fortsatte fokus på kvalitet og bæredygtighed og i udnyttelsen af deres store potentiale på den digitale arena,” supplerer Gustav Thott, Partner i Litorina, hvortil Tommy Holte afslutter:

“Vi er rigtig glade for, at vi er gået i den her retning med endnu et stærkt partnerskab, da vi ser det som en god måde at kunne sikre stabilitet i en virksomhed. Og det er vigtigt, når man som os ønsker at opbygge et livsstilsvaremærke, der har lang holdbarhed. Både når det kommer til vores produkter og vores brand.”

I forbindelse med opkøbet, har der også været en rotation i NN07s bestyrelse. Det betyder, at Fabian Månsson, der er tidligere CEO hos H&M og Eddie Bauer, bliver ny formand, ligesom at Hans Davidson, tidligere CEO hos Eton, bliver bestyrelsesmedlem. Anders Cleemann, CEO hos Muuto og tidligere CEO hos Peak Performance, vil fortsætte som bestyrelsesmedlem.