“Fashion Pact er et kæmpestort skridt for branchen og planeten. Mit håb er, at flere virksomheder tilslutter sig aftalen henover de næste måneder, og at den kommer til at gøre en mærkbar forskel ved at accelerere branchens bæredygtige omstilling. Det er ikke alle mål i Fashion Pact, der er endeligt definerede, men linjerne viser stadig, at det er et meget ambitiøst projekt med fokus på tre store områder – Climate, Biodiversity og Oceans.”

Sådan fortæller Eva Kruse, da Fashion Forum fanger hende mandag eftermiddag efter at have – på invitation fra den franske præsident Emmanuel Macron – deltaget i præsentationen af en ny såkaldt ’Fashion Pact’ i forbindelse med dette års G7-topmøde. En ’Fashion Pact’, der har François-Henri Pinault, bestyrelsesformand og CEO for Kering, i front, og som blev initieret af Emmanuel Macron selv tilbage i april.

Målet med projektet er at samle de mest betydningsfulde aktører i modebranchen – 32 på nuværende tidspunkt – som i fællesskab forpligter sig til at sætte en række ambitiøse bæredygtige mål med fokus på områderne klima, biodiversitet og verdenshavene for sammen at kunne mindske tøjindustriens negative miljøpåvirkning.

“Det handler ikke så meget om antallet af underskrivere – antallet kommer forhåbentlig til at vokse – men snarere om hvilke virksomheder, der har underskrevet. Virksomheder såsom Giorgio Armani, Chanel, Hermes og Prada er ikke nogen, der tidligere har markeret sig tydeligt i forhold til bæredygtighed, og sammen med nogle af verdens største virksomheder udgør gruppen desuden mere end 30 procent af det globale modemarked,” siger Eva kruse videre, der også var til stede på Élysée-palæet i Paris, hvor aftalen blev præsenteret, for at støtte op om de af Global Fashion Agendas strategiske partnere, der har underskrevet. Det gælder netop Bestseller og Kering, men også Nike, H&M Group og PVH Corp.

“Stemningen i Paris var naturligvis yderst positiv, og godt halvdelen af direktørerne for underskriverne deltog personligt, herunder også Anders Holch Povlsen, CEO for Bestseller, hvilket viser et stort engagement og seriøsitet. Global Fashion Agenda vil arbejde sammen med gruppen af underskrivere for at støtte processen om at konkretisere målene og følge dem til dørs.”

Forandring skal starte øverst i fødekæden

Ifølge Bestseller, er det da også netop det, som Fashion Pact skal – at skabe forandring i branchen ved at få dem øverst i hierarkiet til at forpligte sig til at sætte bæredygtighed højest på deres dagsorden.

“Ved at underskrive understreger vi vores engagement indenfor disse kritiske områder. Initiativet vil ikke fungere som et teknisk forum, men vil promovere forandring gennem engagement på CEO-niveau og ved at skabe en stærk fælles stemme,” lyder det i en i en pressemeddelelse fra Dorthe Scherling, Head of Corporate Affairs hos Bestseller, der desuden er den eneste danske virksomhed på listen af underskrivere. Et tiltag, der følger op på koncernens egne bæredygtige strategi, kaldet ’Fashion Fwd’, som blev søsat tilbage i december 2018.

“Mange af vores Bestseller Fashion FWD-mål adresserer allerede klima, biodiversitet og verdenshavene, men vores strategi er en levende, åndende plan. Det er altafgørende, at vi eksekverer på de mål, vi allerede har sat os, men på samme tid bliver vi også nødt til løbende at tilføje nye mål og udvikle vores strategi for at kunne adressere bæredygtighed holistisk, både fordi det er den rigtige ting at gøre, og fordi det holder os konkurrencedygtige,” afslutter Dorthe Scherling.

På nuværende tidspunkt er det stadig uvist præcist, hvordan virksomhederne vil nå de nye mål, men ifølge New York Times, der har talt med Marie-Claire Daveu, chief sustainability officer hos Kering, vil der blive fulgt op med endnu et møde i oktober, hvor deres forpligtelser uddybes mere konkret.

Du kan se den fulde liste af underskrivere her og læse den fulde Fashion Pact her.