“Da jeg grundlagde Karen by Simonsen i 2009, havde jeg ingen idé om, hvor projektet ville føre mig hen. I dag – ti år efter – har det endelig bundfældet sig. Karen by Simonsen er kommet for at blive. Godt placeret i hænderne på DK Company som investor og operativ platform. Et unikt set-up, hvor faglig dygtighed og know-how bliver effektueret hver evig eneste dag.”

Sådan fortæller Karen Simonsen, kreativ direktør hos sit brand i eget navn, Karen by Simonsen, i en pressemeddelelse. Et brand, hun stiftede tilbage i 2009, efter at have trådt ud af modehuset Munthe plus Simonsen, som hun grundlagde i 1994 med designer Naja Munthe. Og det betyder, at det i år er ti år siden, at hun tog første spadestik til det, der i dag er en sund forretning i vækst.

Karen by Simonsens nye jubilæumskollektion RE-SET.

“Når alt går godt, skal man ikke sove længe,” fortalte Karen Simonsen til Fashion Forum for nu ét år siden, hvor hun kunne berette, at de seneste års vækststrategier havde båret frugt – blandt andet med en fordobling af bundlinjen i 2017, indtoget på nye store markeder, herunder Canada og USA, samt overskud til flere retailsatsninger. Men til fejringen af brandets jubilæum har hun alligevel valgt at bruge anledningen til at se indad. Karen Simonsen markerer nemlig sine ti år med en ny kollektion ved navn ’RE-SET’, der er et tilbageblik på det årti, som er gået, og som indeholder et udpluk af tidligere styles eller designelementer. Et tiltag, der – foruden at være et salgsstrategisk træk, selvfølgelig – også har hjulpet hende personligt ved at bidrage med indsigt i eget designvirke og kastet lys over nye måder at gøre tingene på.

“Tilbageblikket har været med til, at vi har fået øjnene op for, hvor langt vi er nået, og hvor meget vi har opnået. Derfor kom det også helt naturligt at starte lidt forfra, vende det hele på hovedet og gøre noget andet, end det vi plejer,” fortæller Karen Simonsen videre, der ser frem på de næste ti år med mindst lige så store ambitioner – også selvom hun er fuldt ud bevidst om den branche, hun opererer i. En branche, der både er i positiv udvikling, men som må siges også – mere end nogensinde – før at være præget af stor intern konkurrence, globale bæredygtige strømninger og krav.

“Vi er ikke kommet så langt for kun at komme så langt. Med de forandringer, der løbende sker i branchen, er man nødt til at følge med, og med det set-up, som er skabt for Karen by Simonsen – investor og det skønne team – så er jeg sikker på, at vi er her om ti år også.”

Karen by Simonsens jubilæumskollektion kan købes i butikker verden over fra oktober 2019.

Karen Simonsen kan i år fejre 10-års jubilæum med sit brand i eget navn.