Rotate Birger Christensen, Arsenalvej 6, den 8. august 2019, klokken 19.00

Der har nok altid været lagt op til ballade med Rotate Birger Christensen. Og i dag, hvor brandet viste deres andet show (tredje, hvis man medregner deres præsentation sidste sommer), var ingen undtagelse. På en græsplæne på Refshaleøen blev vi inviteret til fest, en fest, der med cirkustelt, diskokugle, popkorn og champagne fik både havefest, børnefødselsdag og et seriøst dance party til at gå op i en højere enhed – præcis som Rotates kollektioner selv gør det.

Tager man med, at brandet, der blev grundlagt af influencerduoen, Jeanette Madsen og Thora Valdimars sammen med modehuset Birger Christensen 2018, vandt prisen som Årets Uundgåelige brand til Elle Style Awards i maj, er forventningerne alt i alt skruet pænt højt i vejret – både til kollektionen og præsentationen heraf.

Og det var en fest – både at se de veloplagte modeller, der blev gejlet op af hujende, dansende gæster, og kjolerne, der havde udviklet og videredefineret sig på pæneste vis. Inspireret af mønstrene fra antikke modebøger nyfortolkede Rotate Birger Christensen klassiske kjolesilhuetter og fik dem til at passe ind i et moderne univers – blandt andet med de ultrakorte længder, der er blevet deres signatur.

Der var fine referencer til 80’ernes skulderpuder, som havde fået et nyt liv i et lollipop-lyserødt velourjumpsuit tilsat en guldkæde med Rotates bogstaver i taljen – et bælte, der i øvrigt lå som en gave til showets gæster, endnu et ret smart Insta-venligt-stunt fra det unge brand. Nye silhuetter i form af knælange blomstrede kjoler med høj slids i front og bløde pufærmer bragte Rotate Birger Christensen frem til et mere modent og skræddersyet look. De koralfarverede kjoler med høj talje kombineret med blazerkjoler med brochelignede knapper sendte associationer til 50’ernes mode.

Sidste sæsoners ‘mini’-kjoler var stadig at finde i SS20-kollektionen i nye og opdaterede version, hvor materialerne var skiftet ud med skinnende pailletter, metallic stof og rå denim med diamantperler, som én efter én skinnede om kap på catwalken.

Til tonerne af Diana Ross’ ‘I’m coming out’ marcherede influencerduoen Jeanette Madsen og Thora Valdimars afslutningsvist ned gennem cirkusteltet og beviste en gang for alle, at man ikke bør betvivle deres ultra-feminine kjoleunivers, der via Instagram og influencer-strategi har erobret modeverdenen. At de har folk med sig beviste de også, og dermed har de en af de vigtigste nøgler til den videre succes, der helt sikkert er i vente.

Se hele kollektionen her.