Lovechild 1979, Helgoland Badeanstalt, torsdag den 8. august 2019, klokken 9.00

Læn dig tilbage. Tag en dyb indånding og forestil dig det her: Solen skinner og kaster legende glimt fra havoverfladen. Det er en af de der helt fantastiske sommermorgener, hvor himlen lyser klart blåt, tiden står stille. En let brise omfavner dig let kølende og lyden af bølgeskvulp sender beroligende toner ind i dine øregange. Enkelte trofaste badere brystsvømmer forbi med roen plantet solidt i kroppen efter mange års livsbekræftende morgendyp. Helt uberørte af den voksende menneskemængde, der tager plads på Helgoland Badeanstalt til dagens første show.

Et show, der fandt sted på en torsdag i august, hvor vejrguderne – heldigvis – ombestemte sig og rykkede den planlagte morgenregn til ud på eftermiddagen. Og tak for det. For det kunne nærmest ikke have været smukkere end det setup, som Lovechild 1979 og designer Anne-Dorthe Larsen havde udtænkt til fremvisningen af brandets SS20-kollektion. En kollektion, der passende havde fået titlen “Out of Office”.

Og mindst ligeså passende var det, da smukke Nadja Bender som første model trådte ud på badeanstaltens knirkende plankepodie iført gule badebukser med røde blomster og matchende fin sommerstrik i postkasserød og korte ærmer. Efterfulgt af en voluminøs sommersag af en silkekjole i samme gule materiale og derefter en sofistikeret sort, skarp blazer med et feminint strejf i form af en hvid bomuldsblondekrave udenpå. Det var også tydeligt, at kærlighedsbarnet ikke har lagt sit 70’er-ophav helt bag sig, da en model senere gik forbi i lysegul badedragt med et tyndt bælte bundet i taljen og store fluesolbriller med orange glas skærmende for den lave morgensol.

Havde himlen alligevel åbnet sig over os, var der også plads til det med flere styles i knitrende regnstof. Både længere frakker og korte jakker med matchende shorts og regnhatte i mønster af blå, gul, rød. Blandet ind imellem sommerfarveladen var klædelige beige, hvide og sorte nuancer på tunge trenchcoats, velsyede kassebukser og en fin heldragt, man kan leve i. På fødderne var flade sandaler. Også til at leve i. Og under armen var store, stribede totebags i farver, der med sikker hånd komplimenterede hinanden og modellens outfit – ligesom Anne-Dorthe Larsen altid har formået at gøre det. For der var mange nye udgaver af de tilbagevendende håndtegnede silkeprint i perfekte farvekombinationer, creme, dueblå, gul, rød og lyserød, som vi ikke vidste, at vi manglede, men helt sikkert kommer til at sukke efter på de københavnske gader næste forår og sommer. Der var luftige kjoler og fine shortssæt, som fint kan opbygge og udvide garderoben med nye favoritter. Tøj du kan og vil have på, både når du er på kontoret – og ikke er det.

Men ligeså meget som Anne-Dorthe leverede det, som vi alle – inklusiv undertegnede – altid har elsket hende for, var der også flere nye snit, silhuetter og materialer, som vi ikke har set hos hende før. Items, der var uendeligt smukke og flatterende, men som med sine babydoll-snit, pufærmer, vævede mønstre, empire-taljer og luftige fit også er meget oppe i tiden lige nu. Måske lige lov inspireret af andre talentfulde vinde, der blæser ind over branchen for tiden.

Alt i alt er Lovechild-begejstringen intakt. Og mere til. For der sker noget magisk, når både lokation, kollektion og vind og vejr spiller i takt og tilsammen danner en symfoni, som synger dig helt i balance og ro. Langt væk fra byens jag og kontorets travlhed. Ah.

Se hele kollektionen her.