Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland, Modeuge, SHOWANMELDELSE

Den nye pige, man gerne vil være

Med en overdådig præsentation – deres første under den københavnske modeuge – introducerer Custommade os for en dekadent men afslappet type pige, der er formet af Danmark og har internationalt udsyn.
Med en overdådig præsentation – deres første under den københavnske modeuge – introducerer Custommade os for en dekadent men afslappet type pige, der er formet af Danmark og har internationalt udsyn.

Custommade, Det Kongelige Teater, onsdag den 7. august 2019, klokken 15.30

Med sin første præsentation under den københavnske modeuge præsenterede Custommade os for en ny pige. En pige, der er opdateret på mode, formet af den danske af slagsen og inspireret af den franske og italienske. Selv kalder det 15 år gamle brand det ’fashion for magnifique chic’, hvilket er en lidt irriterende formulering, der slet ikke er nødvendig.

For pigen, Custommades nye muse, er både magnifique og chic, uden at vi behøver at få det skåret så meget ud i pap. Andre brands har med succes “formet” en type af pige, de gerne vil henvende sig til med deres designs. For eksempel Ganni med deres Ganni girl, den københavnske pige, der bærer farveriger kjoler og fornuftige sko, så hun kan cykle gennem Danmarks hovedstad og få røde kinder på vejen. Hende er der mange, der gerne vil være.

Og jeg vil gerne være Custommades nye pige. I hvert fald næste gang jeg skal til bryllup på et fransk château med langborde med overflod af mad, som vi spiser under tunge lysekroner i en stor spejlsal à la Napoleons madorgier. Mindre kan måske også gøre det, men det er den stemning, man kommer i efter at have overværet Custommades præsentation.

Den fandt sted i Balkonfoyeren på Det Kongelige Teater, en yderst velvalgt location til at underbygge det kreative, intellektuelle og ikke mindst internationale, som kollektionen SS20 gerne vil udstråle – og også gør.

Ved et langbord sad syv smukke piger og så en smule utilnærmelige, men stadig afslappede ud. Ryggen var rank, men samtidig kunne de godt finde på at smække fødderne op på bordet. De var casual bohème-skønheder – alle med en knold, skødesløst stylet i nakken. En sad og viftede sig, to spillede kort, en læste i en stor, tyk bog om design, en pillede bladene af en langstilket blomst. Bordet foran dem flød med store flettede brød, pyramideopsatser med vindruer og en stor glasskål med store potente kirsebær. En detalje, der også gik igen i brocher på de fleste af pigerne. En fin lille detalje, der skabte kongruens i præsentationen.

En pige for bordenden bar en løs hvid bondekjole med blå blomster og en stor sløjfe bundet under halsen. Fra ørerne hang lange diamantbesatte øreringe. På fødderne bar hun lyserøde fløjlsstilletter med store sløjfer. Det er nok min favoritstyle, selvom overalls båret med gennemsigtig blondebluse med flæser indenunder overraskende nok var en kombination, der også virkede. Toppet med et diadem, der ikke var bange for at gøre væsen af sig. Stylingen var enkel hele vejen rundt, men tøjet står ved, hvad det er. Er der pufærmer, er der virkelig meget puf på ærmerne. Er silkekjolen mørkeblå, er det den dybeste, smukkeste mørkeblå, jeg kan komme i tanker om. Er der krave ud over en kjole, er den tung med lange flipper og diamantbesat.

Umiddelbart er der tale om en mere dekadent stil, end jeg hidtil har forbundet Costummade med. Og disse armbevægelser klæder det danske brand, der har sin største målgruppe i Skandinavien, men butikker over hele verden. Det erklærede mål med at være til stede under modeugen er at blive set og forstået af indkøbere og presse for at komme endnu stærkere ud internationalt.

Og med undtagelse af den overpædagogiske formulering af brandets nyfundne DNA har de i dag taget et elegant, selvsikkert skridt i den rigtige retning.

Se hele kollektionen her.