Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland, Modeuge, SHOWANMELDELSE

Klassikere til hverdagens helte 

Birger Christensens eget mærke Remain havde valgt præsentationsformatet til at vise dets anden kollektion. En udstilling af fotografier af fem helt almindelige – og nok alligevel ikke helt så almindelige – kvinder iført SS20-kollektionen.
Birger Christensens eget mærke Remain havde valgt præsentationsformatet til at vise dets anden kollektion. En udstilling af fotografier af fem helt almindelige – og nok alligevel ikke helt så almindelige – kvinder iført SS20-kollektionen.

Remain, Østergade 36, onsdag den 7. august 2019, klokken 11.30

Hvad, der ifølge Birger Christensens CEO, Denise Christensen, startede som et “5-3 projekt” – fem styles i tre forskellige farver – har nu udviklet sig til en mere fuldvoksen kollektion med 25 styles i en del flere farver end tre. Og heldigvis. Remain bryster sig ikke af at følge modens luner – det er her, hvor Birger Christensens anden linje Rotate kommer ind i billedet – nej, tværtimod vil Remain gøre op med den køb-og-smid-væk-kultur, som tit følger med modens omskiftelige natur. De vil lave klassikere, der kan få lov til at leve længe i klædeskabet og kan bruges til hverdagens aktiviteter som arbejde, hente børn, lave mad, gå til møder, middag med venner og så videre.

Derfor valgte de også at præsentere kollektionen på nogle af hverdagens helte og ikke modeller. De har dog været gode til at vælge nogle af de mest karakteristiske og smukke hverdagshelte som tidligere balletdanser (og til tider model) Amalie Adrian, journalist Annelise Hartmann Eskesen og studerende Vanessa Ritzau kombineret med Casper Sejersens fotografiske talent.

Blandt højdepunkterne i kollektionen var især deres produkter i en særdeles blød læder som for eksempel en bordeaux trenchcoat og en grøn a-formet nederdel, mens en løs, hvid hørblazer sad lige i (klæde)skabet. Nogle styles er forårsfortolkninger fra efterårskollektionen, så en langærmet blazer er blevet kortærmet, mens et par lange bukser er blevet til et par culottebukser.

At modeugens officielle kalender nu også rummer præsentationer er optimal for et brand som Remain. Det ville ikke have fungeret på en catwalk, misforstå mig ikke, kollektionen er sammenhængende, i god kvalitet og en, som mange vil have hængende i klædeskabet. Men de enkelte styles kom bedst til udtryk på de stativer sat op til lejligheden, hvor man kunne se tøjet tæt på og få lov til at mærke kvaliteten. Og det var særligt elementet af informal modelling, der berettigede det som en præsentation. Femten af hverdagens andre helte (end de fem på billederne) var nemlig iklædt tøjet og ved at mingle rundt blandt gæsterne kunne de naturligt vise, hvordan tøjet fungerer i en hverdagssituation. Hvis da modeugen kan regnes for en hverdagssituation.

Se hele kollektionen her.