Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, COPENHAGEN FASHION WEEK SS20, Indland

Nye på kalenderen: 7 days

Malkit Singh er tilbage på modeugens kalender med sit nye active wear-mærke 7 days. Vi har talt med ham om bruge Copenhagen Fashion Week som platform.
Malkit Singh er tilbage på modeugens kalender med sit nye active wear-mærke 7 days. Vi har talt med ham om bruge Copenhagen Fashion Week som platform.

Denne sæsons showdebutanter er ikke rigtigt debutanter i modemæssig forstand. Det er i langt højere grad rutinerede mærker, der efter flere års tilløb har meldt sig ind i modeugens fællesskab som tilfældet er det med Samsøe & Samsøe, Custommade og Hope. Men der er ét helt nyt brand på kalenderen. 7 days med Malkit Singh, den tidligere model, sneaker-entusiast og medstifter af Newline Halo, gør sammen med sin partner Anders Degn, klar til debut. Og ikke bare på den officielle kalender, men også af mærket som sådan. Udgangspunktet er sportstøj i alle afskygninger og fra alverdens sportsgrene – med en moderigtig og farvefuld tilgang.

Vi har talt med Malkit Singh om at debutere på Copenhagen Fashion Week-kalenderen, og hvorfor lige netop et show er den bedste måde at skabe opmærksomhed på som nyt brand.

7 Days er helt nyt, og kun få ting er sluppet ud omkring det her inden show-start. Hvilke tanker ligger bag?

“7 Days er en blanding af min og min medstifter Anders Degns egen historik. Jeg har arbejdet med design i fem år, Anders har rejst og surfet meget, og samtidig deler vi en stor interesse for sportswear og træning. Navnet 7 Days kommer af, at når man virkelig brænder for noget, så gør man det ’7 days a week’. Sådan har vi det med brandet.”

Vil du præsentere det for os? 

“Stilen er unisex med eksempelvis farverige 90’er-fleecejakker og en trenchcoat i tyk nylon. Det er ikke nogen speciel stil eller sport, vi henter inspiration fra – bare man kan være aktiv i tøjet. 7 Days skiller sig ikke ud på designet, men vores farver og koordineringen af dem, gør os specielle. Det er en slags kontrolleret kaos, selv om vi selvfølgelig er opmærksomme på markedet for en helt basal farve som sort.”

Hvorfor vælger I at debutere brandet med et show?

“Vi vil ud i verden, men man skal starte et sted, og her valgte vi hjemmebanen, København. Jeg har haft succes med at lave anderledes shows, da jeg arbejdede med Halo, og det ville jeg gerne gøre igen på min egen måde med mit eget brand. Nu kan jeg for alvor lave det, jeg synes er sjovt. Derfor vil du se en 70’er tendens i vores show ligesom vores location på Søpavillonens første sal også appellerer stærkt til det årti. Det er ikke i den kontekst, man normalt ser active wear, men vi vil gerne bringe en anden dimension til den verden.

Vi diskuterede, hvordan vi kunne lave en lancering af et brand, som ingen har set noget til endnu og skabe mest mulig opmærksomhed på kortest tid. Og vi kunne ikke få bedre opmærksomhed på 10 minutter end til et modeshow, kom vi frem til. Det er en god måde at lancere på, men man skal selvfølgelig lige sikre sig, at man får lov til at deltage i første omgang, og at man kan stable det hele på benene. Derudover så fungerer Copenhagen Fashion Week bare godt. Der kommer meget international presse, influencers, nøglepersoner fra branchen og indkøbere. Vi har også en stand på Revolver, hvor vi viser og sælger kollektionen efterfølgende.”

Hvad håber du at få ud af showet?

“Vi har ikke sat så mange mål endnu. Rom blev ikke bygget på en dag, og vi er nødt til at være aktive på alle mulige platforme for at gøre opmærksomme på os selv og få brandet ud. Vi skal have en ordentlig struktur og kunne levere. Men allerede fra første sæson kommer mange kunder til at opleve, at vi er både seriøse og tålmodige. Det er en erfaring, jeg har med mig fra Halo. Man sparker ikke bare døren ind på fuldt tryk, man skal starte et sted. Vi har planlagt, at vi leverer kollektionen tidligt  – allerede fra oktober. Så går der ikke er så lang tid, fra man ser det på catwalken til man kan købe det, og på den måde sikrer vi os, at man ikke glemmer os fra show til levering. I den normale cyklus ville der gå lang tid – hvilket især har betydning man er ny. Det er selvfølgelig altid være en chance at producere, før et show, men vi har indikationer på en interesse allerede, så vi tror på, at det nok skal gå.”

Hvad kan du afsløre omkring opsætningen af showet?

“Simon Rasmussen fra Office Mag kommer hjem fra New York og producerer det. Der bliver en del overraskelser – noget med cowboyhatte og speedos. Vi kommer vidt omkring. Fra disco til Michael Jackson-sko. Hvordan har det noget med active wear at gøre, tænker du? Det skal vi vise. Det er vores ting at give lidt kant og skrue på de ting, vi kan lide. Også på modelsiden bliver der samplet lidt. Vi vil gerne vise alsidigheden i dem, der kan gå med tøjet. 7 Days henvender sig ikke til én type. Det er folks individuelle historie, vi vil hylde snarere end én bestemt type. For eksempel kommer en cool type som Anton Thiemke fra Scoop til at gå, men også sådan en som Mads Emil Grove Møller. På pigesiden har vi Jeanette Madsen fra Rotate, som er influencer, men aldrig har gået show før.”

Du har tidligere holdt show med Halo. Hvad har været anderledes med 7 Days?

“Halo havde en historie med Newline, som vi fulgte. 7 Days er en begyndende historie. Det handler om at finde ud af, hvordan man starter en ny historie og et nyt brand. Halo var etableret i et par sæsoner inden og havde en etableret brand-DNA. Med 7 Days prøver vi at tænke en DNA, men vi har ikke skabt den endnu.”

Hvad er det Copenhagen Fashion Week gør godt, og som gør, at du vender tilbage?

“Der er flere ting i det. Hvis jeg havde skrevet til Paris for at holde show dér, så havde de nok grinet af mig. Det handler om at starte på hjemmebane. Der er noget magisk over Copenhagen Fashion Week, mange fede brands og en god variation og energi, som tiltrækker mange mennesker. Og så er der jo hjemmebanen. Jeg har være til mange modeuger, men der er bare en speciel energi over København. De er gode til at tiltrække folk, så det giver god mening for os at starte her.”

Er der andet i støbeskeen?

“Vi arbejder på et presseevent i New York til efteråret. Det er ikke et show eller en præsentation. Mere en måde at vise os som active wear-brand. En slags træningssession. Vi prøver at gøre opmærksomme på os selv, på en måde, hvor vi kan være unikke og samtidig ikke gabe over et for stort engagement til at starte med. Vi skal bygge tingene op først og lave noget på et niveau, hvor vi kan være med. Vi får derfor hjælp fra Office Mag, som hjælper os med at eksekvere ting i New York.”

7 Days holder show den 6. august kl. 10.00.