Store udfordringer præger nyt regnskab fra Storm & Marie
Allerede sidste år så det ud til at være hårde tider for Storm & Marie. Og ser man på brandets nye regnskab, går det ikke i den rigtige retning.Det danske brand Storm & Marie, stiftet af Signe Vedel og Kim Vedel Hansen i 2010, har siden begyndelsen fået godt fat i modeforbrugernes hjerter med sine farverige print. Men de seneste år er det alligevel ikke gået som ønsket for virksomheden – en udvikling, som Storm & Maries nye årsregnskab desværre kun kan bekræfte.
Her står det nemlig klart, at den tilbagegang, som vi allerede sidste år kunne berette om, endnu ikke er vendt. Tværtimod. Hvad der i 2017 var et minus på bundlinjen på 990.373 kroner, er nu blevet til et noget mere alvorligt underskud på 6,1 millioner kroner. Bruttofortjenesten er faldet fra knap 2,8 millioner kroner i 2017 til 1,1 millioner i 2018. Også egenkapitalen bløder og ender på minus 6,9 millioner kroner mod et minus på 807.497 kroner året før.
Det er, naturligvis, ikke et resultat, der har indfriet ledelsens forventninger til året. Ifølge Storm & Marie selv, har året været ekstraordinært påvirket af nedlukningen af to butikker, som ledelsen har valgt at tage den fulde nedskrivning på i 2018. Derudover skriver ledelsen, med direktør Kim Vedel Hansen i front, at de har valgt at geare virksomheden til fremtiden ved at skifte IT-platform, for på den måde at kunne optimere de interne processer og bevare fokus op brand og salg. Ligeledes har de valgt at udlicitere virksomhedens lager.
Om fremtiden skriver de i ledelsesberetningen:
“Selskabets fortsatte drift af er betinget af, at selskabet fortsat har adgang til den fornødne finansiering. Det vurderes, at selskabet har adgang til den nødvendige finansiering, og at finansieringen vil kunne forlænges i minimum 12 måneder fra balancedagen.”