Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Copenhagen Fashion Summit 2019: De vigtigste highlights fra dag 1

Store dele af branchen både fra ind- og udland var samlet på Copenhagen Fashion Summits første dag. En dag, der både bød på inspirerende pep-talks og paneldiskussioner. Her er de tre punkter, der gjorde størst indtryk.
Store dele af branchen både fra ind- og udland var samlet på Copenhagen Fashion Summits første dag. En dag, der både bød på inspirerende pep-talks og paneldiskussioner. Her er de tre punkter, der gjorde størst indtryk.

“Det er modeindustriens ansvar at hjælpe forbrugerne til at tage de rigtige valg.”

Sådan lød opfordringen fra H.K.H. Kronprinsesse Mary, da hun indtog scenen og gav sin velkomsttale onsdag formiddag til dette års jubilæumsudgave af Copenhagen Fashion Summit. En tale, hvori hun satte fokus på branchens rolle i at uddanne forbrugerne og skabe bedre alternativer. “Vi kan ikke forvente, at modeforbrugerne kan drive en stor nok efterspørgsel til at forandre branchen,” sagde hun og påpegede at det er industrien selv, der skal diktere fremtidens forbrug – den gamle melodi ’efterspørgsel skaber udbud’ skal vendes om, så det bliver udbuddet, der skaber efterspørgslen.

Men H.K.H. Kronprinsesse Mary var langt fra den eneste, der på denne første dag af Copenhagen Fashion Summit 2019 gik på scenen for at tale til de 1300 fremmødte gæster fra hele den globale modebranche. Dagen igennem blev der både diskuteret værdikæder, designernes rolle, dyrevelfærd og sammenhold og samarbejde. Sidstnævnte blev på mange måder formiddagens overskrift, da flere af dagens talere opfordrede til endnu mere samarbejde på tværs af virksomheder, organisationer og institutioner. Som CEO i Kering François-Henri Pinault sagde, da han som dagens første keynotespeaker gik på podiet:“Det har intet at gøre med konkurrence.”

“Det er vores ansvar, ikke bare at gå forrest, men at dele vores erfaringer og resultater med hinanden undervejs,” sagde han og inviterede alle til i salen til i fællesskab at “rulle ærmerne op.”

Herunder har vi samlet tre highlights fra topmødets første dag.

Eva Kruse, CEO, Global Fashion Agenda giver hendes åbningstale i DR Koncerthuset.

1. The best of times, the worst of times

Dagens måske mest omdiskuterede oplæg blev holdt af formanden for the international chamber of commerce og tidligere Unilever CEO, Paul Polman. Med stor indlevelse, konkrete tal og billedlige eksempler ramte han hovedet på sømmet i forhold til det vi godt ved, men som stadig gnaver i skoen. At vi har løsningerne og midlerne til blandt andet at gøre en ende på hungersnød, men at vi, verden, lederne, samfundet, ikke handler på det. “Vi mangler viljestyrke og vi mangler lederskab – bekymrer vi os i virkeligheden?”, sagde han. Med reference til Charles Dickens’ roman ’A Tale of Two Cities’ sagde han, at citatet, der frit oversat lyder “Det var den bedste tid, og det var den værste tid … det er håbets forår og fortvivlelsens vinter,” på mange måder også kan bruges til at beskrive den tid, vi lever i dag. Til trods for han nok gik over sin tid, var han en af dagens mest interessante key note-talere, som vi gerne havde hørt lidt mere på. Han har inspireret Pantagonias Rick Ridgeway og båret Unilevers bæredygtige proces fremad og forstået, at en bæredygtig forretning er det eneste rigtige for langsigtet vækst. I dag sidder han i spidsen for det Richard Branson finansierede The B Team, der skal katalysere bedre måder at drive forretning på.

Conversation: Courageous fashion – The need for radical change

Paul Polman, Chair, International Chamber of Commerce og The B Team, på scenen.

2. Det ubekvemme spørgsmål skal også stilles

Apropos at ramme hovedet på sømmet. Om end det knytter sig primært til en enkelt sætning, var det stærkt rammende, da skuespiller Julia Ormond spurgte ud i salen: “Hvad er det sidste stykke tøj, du har købt? Og spurgte du, hvor det var produceret og af hvem?” For svaret på det spørgsmål er ofte dystert. For hvor ofte bliver øjnene ikke blinde for det, de i virkeligheden bør se? Ormond arbejder gennem organisationen Assett for at stoppe slaveri og trafficking, og i forhold til mode at gøre vores supply chains transparente – for alvor.

Panel discussion presented by C&A Foundation: Hidden supply chains

3. Dyrevelfærd i mode handler om mere end for eller imod pels

En af de ting, som vi her på redaktionen havde set frem til, var paneldiskussionen ’From farm to fashion – animals in fashion supply chains’, som fandt sted onsdag eftermiddag. For hvis der er noget, som altid kan splitte folk ad, så er det deres holdning til brugen af dyr som mad og råmaterialer i tøjindustrien. Men bedst som publikum satte sig rette med forventningerne om at lægge ører til en diskussion, der med stor sandsynlighed ville handle om for eller imod pels, gjorde oplæggets moderator, Marion Hume, International Fashion Editor på The Australian Financial Review, det klart, at “vi er her ikke for at snakke om pels. Vi er her for at snakke om dyrevelfærd generelt på tværs af værdikæden, så den holdning, du havde om pels, da du kom i dag, er formentlig også den holdning, du vil tage med herfra igen.” Og med det var scenen sat til en lidt mere bred og nuanceret snak om modeindustriens overordnede ansvar i ønsket om at opretholde en høj standard indenfor dyrevelfærd. Som repræsentant for modeindustrien selv var Dr Helen Crowley, Head Of Sustainable Sourcing Innovation hos Kering, der fortalte, at hele 70 procent af deres samlede fodaftryk kommer fra de råmaterialer, de bruger. “Så hvis vi virkelig vil gøre en forskel, så er det der, vi skal begynde,” sagde hun og henvendte sig til alle sin kollegaer i branchen, idet hun opfordrede til at se realiteterne i øjnene. “Vi bliver nødt til at bryde ud af boblen. Den er bekvemmelig, ja, men ingen skaber forandring, når de er bekvemme.” La Rhea Pepper, Managing Director, Textile Exchange, istemmede ved at sige “Vi skal skifte fra at have fokus på at gøre mindre skade til nu at fokusere på at skabe større positiv effekt.”

Til at tale dyrenes sag havde CEO for dyrevelfærdsorganisationen Compassion In World Farming Philip Lymbery fundet vej til scenen. Og hans budskab var klart, da moderator Marion Hume – ikke uden en snert af sarkasme i stemmen – spurgte ham, om han synes veganer-livstilen er vejen frem. “Der er ikke nogen tvivl om, at jeg som veganer selv synes, at det ville være et godt skridt i den rigtige retning, hvis flere stoppede med at spise og forbruge råmaterialer fra dyr. Men i stedet for at nogle enkelte få går den vej, ville være det være meget bedre, hvis vi alle besluttede at reducere vores kød-, uld-, og læderforbrug, og at det, vi stadig forbrugte, kom fra dyr, der havde levet et bedre liv,” sagde han og påpegede, at vi i hans mening bliver nødt til at skære antallet af dyr opfostret til mad og råmaterialer ned med cirka 50 procent.

Panel discussion: From farm to fashion – animals in fashion supply chains

Moderator Marion Hume, International Fashion Editor, The Australian Financial Review, Philip Lymbery, CEO, Compassion in World Farming, La Rhea Pepper, Managing Director, Textile Exchange, og Dr Helen Crowley, Head of Sustainable Sourcing Innovation, Kering, I debatten ‘From farm to fashion: animals in fashion supply chains’ Panel Discussion.