Met Gala, fundraising til asylbørn, vilde smykker og ventet webshop
Met Gala med Camp-tema og ekstravagance, en fundraising for asylbørn samler modebranchen, og AF Agger lancerer webshop. Få ugens vigtigste updates.I denne uge er det ikke til at komme udenom, at Lars Løkke har udskrevet valg. Det er endelig slået fast, at vi skal til stemmeurnerne den 5. juni 2019. Blandt de ting, vi her på redaktionen håber på i forbindelse med valget, står ønsket om et klimavalg højt. Tiden er ikke længere til snak. Der skal handles. Nu.
Set med modebriller og ikke mindst igennem vores instagramfeeds har ugens helt store samtaleemne været Met Gala. Det store fundraising-event, der hvert år samler millioner og atter millioner ind til Metropolitan Museum of Arts ’Costume Institute’, og som samtidig fejrer åbningen af den årlige modeudstilling med tematisk dress-code. I år var temaet Camp, der i denne skribents fortolkning er en fejring af ‘dårlig’ stil, ironi og kopiering, som tenderer det overdrevne, men som oftest skal ses som et opgør mod normer og standardisering og undertrykkende mainstream-idealer. Det har historisk set været et redskab for frigørelse i for eksempel homoseksuelle miljøer og i dragkulturen.
Det var et tema, der skabte stor fragmentering på den røde løber og lige så stor fragmentering i meningerne både før og efter eventet. “Det er absurd, at rige mennesker prøver at legemliggøre Camp ved at bære kjoler, der koster flere tusinde dollar,” skrev The New Yorker for eksempel. Er det Camp, at Kim Kardashian for gud ved hvilken gang havde en transparent, tætsiddende kjole på, der fremhævede hendes former? Eller er det netop Camp, fordi hun godt ved, det er for meget? Disse spørgsmål ser ud til at understrege Camps styrke. Som Vogue UK præcist formulerede det: “Hvad er Camp? Netop ved at stille det spørgsmål bevises pointen med Camp.”
Men selvom Camp nødvendigvis skal være for meget, provokere, så kan man ikke lade være med at tænke på bæredygtighed, når man ser al den ekstravagance og engangs-outfits. For nok kræver det ekstremt meget håndværksmæssig snilde at kreere for eksempel Cardi Bs kæmpe Thom Browne-kjole, lavet af mere end 30.000 fjer, og som det i øvrigt tog fem mænd at løfte på den røde løber. Men er det bæredygtigt at fejre den slags ekstravagance i den tid, vi lever i? Er det bæredygtigt, at Lady Gaga har fem forskellige outfits på? Næppe.
Apropos bæredygtighed så er det i næste uge, at Europas største topmøde inden for bæredygtig mode finder sted. Og det i en jubilæumsudgave. I ti år har Copenhagen Fashion Summit nemlig sat en bedre modeindustri på dagsordenen. Vi er der selvfølgelig for at dække det. Så hold øje med vores artikler her på sitet og fang vores stories på Instagram, der tager dig med bagom eventen.
Læs mere kommende ugers events og nye tiltag herunder:
Afviste asylbørn samler modebranchen
Borgerforslaget, der skal hjælpe de afviste asylbørn, som lever under de kummerlige forhold, som Sjælsmark Udrejsecenter kan mønstre, har netop rundet de 50.000 underskrifter, som fordrer Folketingets politikere til at tage stilling til det. I samme boldgade og for at støtte de børn og familier, der er endt på Sjælsmark Udrejsecenter, af den ene eller den anden årsag, har designeren Louise Lyngh Bjerregaard og model og aktivist Lykke May stablet et fundraising-event på benene. Det kommer til at foregå på Apollo Bar i København lørdag den 18. maj, fra klokken 11 til 16, og vil tage form af et tøjmarked, hvor en stribe danske influencere og modemærker har doneret tøj til. Blandt dem er Ganni, Han Kjøbenhavn, Stine Goya, Rains, Soulland, Mads Nørgaaard og Helena Christensen.
Overskuddet fra salget går til børnefamilierne på Sjælsmark Udrejsecenter. Læs mere her.
Glædeligt gensyn med opløftende fotoudstilling
Nu kan du se eller gense den kendte modefotograf Signe Vilstrups inspirerende fotoudstilling ‘Transformation’ i Nordhavn, som denne gang bliver præsenteret af artOmonde i samarbejde med PlanBørnefonden. I udstillingen sætter Signe Vilstrup fokus på unge kvinder og piger fra slumkvarterer i Kibera i Nairobi. Men selvom kvinderne har tragiske og ofte gange voldelige baggrundshistorier, så fokuserer udstillingen på at netop disse kvinder er successer. De er nemlig kommet ud eller er godt på vej over på den anden side mod et bedre liv, trods de svære vilkår. Læs vores interview med Signe Vilstrup om udstillingen, da den blev sat op for første gang i april 2018.
‘Vilde’ smykker hjælper vilde dyr
Endnu et smykkebrand ser dagens lys. Med base i København har duoen Alexandra Paludan og Anne Sofie Bjørnild skabt Éra Éra. Inspirationen er hentet fra hele verden, men bliver fusioneret i et skandinavisk udtryk, der er præget af voluminøsitet og modige designdetaljer. Den første kollektion har fået titlen ‘Wild Child’ og sætter, som navnet måske indikerer, fokus på dyrelivet i dets vilde natur. Her er fokus især på truede dyrearter og krybskytteri, hvor leoparder og skildpadder bliver fortolket i finurlige designs. Kollektionen opfordrer til at udforske de smukke dyr, og til at lære af deres fierceness og tilbagelænede tilgang til livet. Udover at sætte fokus på de smukke, vilde dyr, donerer Éra Éra et fast beløb til WWF for hvert smykke, der sælges, for at være med til at skabe en positiv forandring og hjælpe dyr i nød.
Sporty tech-jeans
Pieszak har et udtalt ønske om at lave de bedst-siddende jeans i verden. Ved hjælp af en helt ny teknologi kaldet RecallTM med unik vævning af kædetråd og skudgarn mener brandet at have opnået et nyt niveau af bevægelighed – og pasform – for jeans. I stedet for det traditionelle fire-vejsstræk, som kendetegner de fleste jeans i dag, giver den nye teknologi 360-graders bevægelsesfrihed, som man kender det fra sportstøj.
Linjen består af syv modeller og bliver lanceret fra AW19.
Bæredygtig onlineshop
Royal College of Art-udannede Kathrine Agger har gjort det til sit speciale at genfortolke garderobeklassikere og skabe tidløse og brugbare styles i luksuriøse materialekvaliteter. Hendes mærke AF Agger skaber styles, der kan blive i din garderobe i lang tid, og nu får du muligheden for at købe de genfortolkede klassikere via mærkets egen webshop, der netop er blevet lanceret.
#MYCALVINS og et skvæt ærlighed
Calvin Klein har i de seneste fem årtier været garant for store og til tider provokerende kampagner. Hvem husker ikke Kate Moss’ og Mark Wahlbergs 1992-kampagnebilleder for Calvin Klein? Eller Justin Biebers genfortolkning af dem over tyve år senere? I den seneste #mycalvins-kampagne har Calvin Klein inviteret en række af de største stjerner fra underholdningsindustrien til at dele deres personlige historier i kampagnen ‘I speak my truth’ #mycalvins. Jonas Lindstroem har filmet stjernerne i deres ærlige øjeblikke for kampagnen. Følgende stjerner deltager: A$AP Rocky, musiker, Bella Hadid, model, Billie Eilish, musiker, Chika, musiker, Indya Moore, skuespiller og aktivist, Kendall Jenner, model, Kevin Abstract, digital media artist, filmskaber og musiker, Noah Centineo, skuespiller, Shawn Mendes, musiker, Troye Sivan, skuespiller og musiker og Yoo Ah-In, skuespiller.
Den verdensomspændende kampagne blev lanceret i går, den 9. maj.