Earth Day, Tiffany, Gigi Hadid og spirituelle life hacks
Earth day og Fashion Revolution Week, Gigi Hadid skudt af Helena Christensen, Amanda Nørgaard i spirituel cirkel og Magnum-jubilæum i samarbejde med Sanne Sehested.Det var godt nok i sidste uge, altså påskeugen, at Notre Dames tårn, der blev ædt af flammer, satte de sociale medier i brand. Ikke desto mindre har efterspillet trukket spor ind i denne uge. For nok var det nobelt at franske kæmpevirksomheder (LVMH, Kering og L’oreal) og deres velhavende familier donerede anseelige millionbeløb til genopbygningen af den legendariske katedral. Men bevæggrundene har været omdiskuterede. Var det et skattetrick, var det for at bevare det franske vartegn eller for at imprente deres firmaer så massivt i katedralens eftermæle, at de to i fremtiden ville være uadskillelige? Og hvis man så nemt som ingenting kan donere millioner til genopbygningen af en kirke, hvad så med verdens fattigste, der hver dag lider?
Da søndag blev til mandag løb årets Earth Day af stablen, som af mange medier og interesseorganisationer bruges til at sætte fokus på vores klimamæssige problemer. For eksempel var hele Vogues digitale forside præget af bæredygtige artikler og Womens Wear Daily satte spotlys på 16 mode og beauty-brands, der gør en forskel for bæredygtighed i anledningen. De peger blandt andet på skomærket Allbirds, der også netop er offentliggjort som partner til det danske modetopmøde Copenhagen Fashion Summit.
Det er også i denne uge, at Fashion Revolution sætter fokus på modeverdens sociale bæredygtighed. De opfordrer sædvanen tro alverdens modeforbrugere til at stille spørgsmålet ’Who made my clothes?’ via sociale medier som Twitter og Instagram. Altså bede mærkerne om at sætte fokus på de mennesker, der producerer det modetøj, som vi alle går med. Det gør de på årsdagen for den forfærdelige Rana Plaza-katastrofe, der den 24. april 2013 resulterede i over 1000 dræbte fabriksarbejdere. De sætter dermed for sjette gang fokus på alverdens fabriksarbejderes rettigheder.
Og ingen snak om bæredygtighed og klima uden at nævne Greta Thunberg. Sådan føles det i hvert fald i disse måneder. Den 16-årige klimasuperstjerne kom endnu engang på alles læber, da hun tirsdag blev afsløret som forsidemodel på det britiske modemagasin IDs kommende udgave ’The Voice of a Generation Issue’. Her poserer hun på forsiden med et emblem over det ene øje, der siger ’Save our Planet’. Dermed gør hun IDs karakteristiske ene tildækkede øje til et politiske statement. Det andet øje har blikket rettet direkte mod beskueren. Et stålsat udtryk. Et ydtryk, der gør hende til hendes generations stemme. Hvis ikke vores alles klimaaktivistiske stemme.
Herunder kan du læse nogle om af modens andre aktuelle korte nyheder:
Ganni matcher med Matches Fashion
Der går nærmest ikke en uge, hvor Ganni ikke er i medierne af den ene eller den anden positive årsag. Denne uge er ingen undtagelse. De har nemlig løftet sløret for en eksklusiv kollektion af 13 styles i samarbejde med den London-baserede onlinebutik Matches Fashion. Kollektionen hedder Sun, Moon & You og er inspireret af astrologiens verden af sol- og månefænomener mikset med leopardprint.
Kollektionen lanceres globalt den 30. april 2019
Stjernemøde i tjekkisk Vogue-udgivelse
At Vogue er et verdensomspændende modefænomen kan ingen vidst være i tvivl om. Og selvom moderskibene holder til i USA, England, Frankrig og Italien har de lokale Vogue-udgivelser også masser at byde på. Det beviser den tjekkiske udgave af det legendariske magasin, Vogue Czechoslovakia, hvor supermodellen Helena Christensen i seneste udgave, der udkom tidligere på måneden med temaet ’Nature’, har foreviget Gigi Hadid på Hadid-familiens farm i Pennsylvania. Shootet bærer præg af polaroidkameraets støvede og rå udtryk som er i fin kontrast til Gigi Hadids skrøbelige skønhed. Bedst fungerer det på forsiden, hvor hun iført en orange frakke bærer en overdimensioneret blomsterbuket, der visuelt bliver skåret i stykker af et falmende polaroid-foto.
Magnum markerer fødselsdag med dansk designsamarbejde
Det er efterhånden blevet et tilbagevendende koncept for Magnum-isen at forene mode og is. For præcis som i modebranchen lever ismærket af at lokke forbrugernes synssans. Tidligere har Magnum samarbejdet med Maria Black og Moschino. Nu er turen kommet til Gestuz’ kreative direktør Sanne Sehested og Alphabeat-sangeringen Stine Bramsen, der i forbindelse med ismærkets 30-års jubilæum har fået til opgave at designe et univers med udgangspunkt i den nye variant ’White Chocolate & Cookies’.
Det endelige design bliver afsløret i maj måned.
Tiffany slår et slag for individualitet
I sin nyeste kampagne har det hæderkronede amerikanske smykkemærke Tiffany & Co. begivet sig ud i et nyt territorium. De har nemlig inviteret fem forskellige kvinder med fem forskellige personligheder og præferencer til at vise et bud på fremtidens Tiffany-kvinder. Med Kendall Jenner i front fanger kampagnefotografen Craig McDean Carolyn Murphy, Imaan Hammam, Glimmer Argañaraz og Fei Fei Sun i al deres selvstændige skønhed. For at understrege de fem kvinders individualitet og personligheder har brandet offentliggjort autentiske behind the scenes-øjeblikke af samhørighed under fotoskydningen mellem kvinderne. Fælles for de fem kvinder er brandets ikoniske Tiffany T-kollektion som er nyfortolket i form af arkitektoniske manchetter, armbånd, vedhæng, ringe og øreringe lavet af 18karat guld – rosa, gul, hvid og sterling sølv.
Model og PR-profil skaber spirituelt samlingssted
Den danske topmodel Amanda Nørgaard og PR-profilen Josephine Bredsted, der tidligere har arbejdet for Ganni og Baum und Pferdgarten, har slået pjalterne sammen. De har stiftet The V som et spirituelt og socialt tilflugtssted, hvor de inviterer ledende skikkelser fra den spirituelle verden til at deltage i talks, events og foredrag om det spirituelle potentiale som mere end pseudovidenskab. Den allerførste paneldebat finder sted i Apollos Kantine i Kunsthal Charlottenborg den 4. maj mellem 12.00 og 15.00. Her har de har inviteret tre kvindelige profiler til at dele deres sprirituelle værktøjer, en art ‘spirituel life hack’, til at opnå et bedre liv, både privat og arbejdsmæssigt.
Det koster 550 kroner at deltage.
Aiayu skaber solidaritetskollektion
Der er ingen tvivl om, at Aiayu har været med til at præge bæredygtighedsagendaen på den danske modescene. Med sine lækre kvaliteter og tidløse snit emmer deres univers af den langsommelighed, som branchen behøver. Men den behøver også samarbejde. Aiayu kan ikke gøre det alene. Derfor de har skabt en kollektion i solidaritetens og fællesskabets ånd. Den har fået navnet The Cirle og består af genfortolkede Aiayu-elementer fordelt over 25 styles i fortrinsvis gule farver og jordfarver med striber som gennemgående fællestræk.
“Jeg ved ikke helt, hvor det kom fra, men jeg har længe haft et billede i mit hoved af en gruppe kvinder: fem, måske seks stykker, udenfor i vildmarken med langt, ukæmmet hår – boheme og en anelse mystiske. Der er så meget styrke i sammenholdet mellem mennesker. Solidaritet er kernen i AIAYU’s sjæl – det var sådan vi startede, med en tro på at vi kunne gøre noget sammen – og gøre det bedre – ved at bruge vores hænder, og lære af at samarbejde med håndværkere. For mig er det dét, The Circle symboliserer: sammen kan vi gøre en forskel,” siger Maria Høgh Heilmann, grundlægger og kreativ direktør om den nye kollektion.
Kollektionen vil være tilgængelig i maj måned.