“Scandi Chic er blevet et globalt varemærke, og det ville vi godt dykke lidt dybere ned i. Både for at hylde det og for at for fortælle historien bag. Man kan jo sige, at vi hver måned laver et scandi-nummer, men vi italesætter det ikke. Med denne særudgave af magasinet havde vi mulighed for virkelig at komme i dybden med både begrebet, men også historien og en række af de centrale personer, der eksemplificerer stilen,” fortæller chefredaktør på Eurowoman Anne Lose om den 250-siders udgave af magasinet, der rammer butikkerne i dag.

Eurowoman har i mange år produceret en årlig særudgave med ekstra mange sider, der er et art collectors item. Sidste år var det magasinets 20-års jubilæum, der blev fejret, og i år er det så den hypede skandinaviske pige og stil, der hyldes. Magasinets tungeste artikler er oversat til engelsk, ligesom det distribueres bredere i vores nordiske søsterlande.

“Når det kommer til mode og livsstil er alles øjne rettet mod den skandinaviske pige. Herhjemme forstår vi jo ikke helt, at folk er så vilde med os, for på mange måder gør vi, som vi længe har gjort. Vi mikser dyre mærker med de billigere og det praktiske med det mere sofistikerede og prøver aldrig for hårdt. Alligevel har stilen jo udviklet sig meget fra den blev en ting tilbage i 2013-14. Den udvikling fra det helt minimalistiske til det i dag storblomstrede ville vi gerne fortælle,” siger Anne Lose videre.

Billede fra Eurowoman. Fotograf Oscar Meyer

Udover en længere artikel om scandi-stilens evolution kan man i magasinet også møde blandt andre Jeanette Madsen, Thora Valdimars, Jo Riis Hansen, Selma Judit, Anna Bjerge, Iman Meskini og Elin Kling, som er nogle af de designere, influencere, skuespillere og kunstnere, som redaktionen har peget på tegner den skandinaviske stil. I en modeserie har man besøgt Bjørn Wiinblads private bolig med en stak feministiske storværker fra redaktionens egen bogreol.

Derudover pryder den danske supermodel Freja Beha de to udgaver af forsiden, og den 31-årige model fanger med sit ravfarvede hår, androgyne statur og brune, mandelformede øjne på mange måder mange af de nuancer og alsidighed, den skandinaviske pige i dag rummer.

Billede fra Eurowoman. Fotograf Marya Pepelanova

Til spørgsmålet om, om magasinet også fortæller os, hvad vi kan forvente af ‘the scandi girl’ fremover, svarer Anne Lose:

“Magasinet tegner først og fremmest et billede af, hvordan det ser ud lige nu og her. Men det handler også meget om bæredygtighed, som jo i høj grad også er blevet et varemærke for hele den skandinaviske stil, vores modeuge og mange af vores brands, og det er jo i den grad noget, der peger fremad. Naja Munthe siger, “det er ikke en skandinavisk stil, det er et mind-set,” og det synes jeg faktisk rammer det hele meget godt. Vi er individuelle, og det er det, der er det spændende. Både for os og for dem, der ser ind på os. Man ved ikke, hvad man får.”