I denne uge er der ingen måde at komme udenom Michelle Obama. Den tidligere førstedame og nuværende bestsellerforfatter lagde vejen forbi Royal Arena tirsdag aften til interview – med stor opmærksomhed og omtrent lige så store forventninger til følge.

De 11.000 gæster måtte dog se langt efter det format, som ellers kendetegner Michelle Obama. Interviewet blev efterfølgende udskældt for sin overfladiskhed og for den malplacerede tv-kok Rachael Rays rolle som interviewer. Heartbeats kaldte det “husmorhygge,” og Berlingske toppede den med at kalde det for en “gennemsnitlig eftermiddag i mødregruppen.” Et meget godt billede på aftenens ikke-eksisterende kulmination.

Men der var da ét lyspunkt på aftenen. I hvert fald med modebriller. Og det trak både nationale og internationale tråde. Den tidligere præsidentfrue havde nemlig valgt at iklæde sig et custommade pink, krystalbesat sæt fra Stine Goyas kollektion for den britiske netgigant Net-a-Porter. Med det fulgte en enorm medieinteresse omkring det veletablerede danske brand, der med sin nye bæredygtige AW19-kollektion og øgede internationalisering formår at holde sin relevans.

Valget af den danske designers ekstravagante suit understreger, som Vogue UK beskriver det, desuden Obamas opgør med de præsidentielle restriktioner, hun var underlagt i tiden i Det Hvide Hus. Og symboliserer samtidig hendes udtræden af skyggen som præsidentfrue og hendes genfødsel som en selvstændig kvinde med format nok til at turnere verden rundt med sin massivt sælgende selvbiografi. Noget de famøse lårhøjestøvler fra Balenciaga, som Michelle Obama bar tidligere på året, også var med til at sætte en tyk streg under.

Nu vi er ved Stine Goya, så har Glamour Magazine i denne uge peget på fem danske brands, der er med til at ændre opfattelsen af skandinavisk mode i udlandet. Med en bevægelse væk fra den minimalistiske og grå designæstetik til et omdrejningspunkt med print og farverige outfits blev begrebet ‘Scandi-girl’ født. Til stor inspiration for udlandet. Glamour peger ikke overraskende på Ganni som en af bannerførerne, men også Rotate, Cecilie Bahnsen, Gestuz og – igen – Stine Goya, får del i af æren af at disrupte dansk kvindemodes omdømme.

Her er nogle af modebranchens andre korte nyheder fra ugen:

Wolford.

Wolford vil ikke længere putte tøj i graven

Bæredygtighed i modebranchen er mange ting. For nogle er det tidløst design. For andre er det bæredygtige materialer. De sidste fire år har Wolford researchet på, hvad det i grunden betyder for dem. Selvom det langsommelige altid har været en del af brandets DNA, løfter brandet nu sløret for sine første Cradle to Cradle®-produkter, der altså, som navnet hentyder, ikke længere er tænkt i en lineær levetid, men snarere cirkulær. Wolford lancerer indtil videre to produkter, der opfylder Cradle to Cradle®-principperne: et par leggings og en pullover, der begge er sæsonvise gengangere for mærket. Produkterne vil efter endt levetid kunne blive returneret til en industriel kompoststation, som kan anvende tekstilerne til for eksempel biogas og dermed forlænges livet for Wolfords produkter til glæde for vores økosystem.

Wolfords Cradle to Cradle®-styles er i butikkerne nu.

Medarbejderfilm er guld værd

Den store TV og Film-awardshow New York Festivals TV & Film Award løb af stablen i onsdag. I et 10-mand stort finalefelt løb det danske skomærke Ecco med guldmedaljen i kategorien ’Employee Engagement’ for deres portrættering af sine medarbejdere i tre film. Filmen er produceret i samarbejde med produktionsfirmaet Leadit og skal ses som en måde for Ecco at vise firmaets værdier gennem sine medarbejdere.

“Hvordan og hvorfor vi agerer vil altid definere, hvem vi er som virksomhed. At lade vores medarbejdere fortælle deres personlige historier er både autentisk og inspirerende, og det vil bidrage til at gøre ECCO til meget mere end blot et godt sted at arbejde,” siger ECCOs CEO, Steen Borgholm, i en pressemeddelelse.

I alt deltog filmproduktioner fra over 50 lande.

Lala Berlin.

This girl is on fire

Med sin Girls on Fire-kollektion, brandets AW19, vendte Leyla Piedaeyesh og Lala Berlin tilbage til København som showdestination i januar. Brandet markerede sig for alvor i gadebilledet med sine signaturtørklæder i kashmir og nu har brandet lanceret endnu en accessories-kategori, der formentlig også vil komme til at præge det københavnske bybillede. Smykkerne trækker deres inspiration fra kamp og ild, nøjagtigt som titlen på AW19-kollektionen indikerer. De guld- og sølvbelagte halskæder, ringe, armbånd og øreringe er produceret i hjembyen Berlin og er udsmykket med Swarowski-vedhæng og flammecharms.

Smykkerne vil være tilgængelige fra maj 2019 i brandets flagskibsbutikker i Berlin, København, online og via udvalgte forhandlere.