Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED, REGNSKAB

Bæredygtigt, dansk herrebrand leverer sit første overskud

Efter kun to år på fuld tid har stifterne af Forét nu bevist, at der er salg i bæredygtigt tøj til mænd. Det viser brandets nye regnskab, hvor der for første gang er sorte tal på bundlinjen.
Efter kun to år på fuld tid har stifterne af Forét nu bevist, at der er salg i bæredygtigt tøj til mænd. Det viser brandets nye regnskab, hvor der for første gang er sorte tal på bundlinjen.

Det er nu to år siden, at Jesper Finderup og Jeppe Meier sagde deres respektive jobs op og gik fuldtid med deres brand Forét. Et brand, som de stiftede tilbage i 2014, og som de siden har arbejdet for at vækste i en tid, hvor konkurrencen i modebranchen er hårdere end nogensinde før. Men nu, fem år efter, følger bundlinjen endelig med ambitionerne. Det viser Foréts nye årsregnskab for perioden 1. januar til 31. december 2018.

Her ses det, at virksomheden har realiseret et overskud knap 338.000 kroner efter skat, hvilket er en positiv udvikling sammenlignet med de minus 112.000 kroner i 2017. Også bruttofortjenesten har haft vokseværk og ender på næsten 910.000 kroner modsat de 194.000 kroner året før. Og det vækker begejstring hos de to iværksættere:

“Vi kan virkelig mærke vores plads i markedet og er for alvor ved at få manifesteret vores mission: ’Slow Down, Go Offline’. Vi synes, vi er ved at have den helt rigtige opskrift på, hvordan Forét skal se ud nu og i fremtiden. Som en virksomhed der er grundlagt for et indskud på 50.000 kroner, har vi måtte vokse i et roligt og organisk tempo, hvilket både er godt og skidt, når man har mange idéer og gerne vil lave sin produktion så bæredygtig som muligt. Det gode ved at være langsom og lille er, at man har føling med hvert enkelt produkt og kan reagere på feedback og forfine produktet sæson efter sæson​,” lyder det fra den ene halvdel af Forét-duoen, Jeppe Meier, i en pressemeddelelse.

Bæredygtighed er også en god forretning

Forét har fra dag et haft bæredygtighed som et vigtigt kriterie i deres forretningsidé. Alligevel har de også ønsket at sælge sit herretøj til lavest mulige prispunkt. Det har det medført, at de har måtte på kompromis med egne marginer og strukturere omkostningerne i virksomheden lidt anderledes end traditionelt, fortæller Jesper Finderup, der dog oplever, at det betaler sig, da efterspørgslen på bæredygtighed er opadgående:

“Vi kan mærke en interesse helt fra slutforbrugeren, der proaktivt spørger ind til arbejdsforhold og økologiske materialer. Indkøberne har også sat højere krav og ser det som et plus, at de kan fortælle historien om den etiske produktion hos Forét,” supplerer han.

Forét gjorde sig for alvor bemærket i den danske modebranche, da de i 2018 blev udtaget til Copenhagen Fashion Weeks ’New Talent Scene’ i samarbejde med Boozt – en konkurrence, der handlede om at forene modeugens fokus på nye talenter med en bæredygtig agenda. Derudover har Forét arbejdet på en større synlighed, blandt andet via deres messedebut på Revolver herhjemme og Pitti Uomo i Firenze sidste år, hvorefter udenlandske medier også fik øjnene op for det danske mærke. Herunder udnævnte ​WWD​ dem til et af de skandinaviske brands, man skal holde øje med. Et skulderklap, der udvidede virksomhedens forhandlerliste fra 20 til knap 100 på under ét år.