Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

CFW sætter fokus på bæredygtige talenter

Sidste sæsons New Talent-succes gentages i år – denne gang som en konkurrence i samarbejde med Boozt og med et bæredygtigt fokus.
Sidste sæsons New Talent-succes gentages i år – denne gang som en konkurrence i samarbejde med Boozt og med et bæredygtigt fokus.

Copenhagen Fashion Week løber af stablen om lige under to uger. Det betyder, at nogle af Danmarks største talenter inden for mode og design vil præsentere deres AW18-kollektioner for hele den danske såvel som udenlandske skare af indkøbere og presse. Efter sidste års succes har CFW besluttet at gentage talentprogrammet, CFW New Talent Scene. I år i samarbejde med deres nye hovedpartner Boozt – og denne gang med et bæredygtigt fokus.

I alt vil tre forskellige designere præsentere deres kollektioner for både presse, indkøbere og ikke mindst forbrugerne, tirsdag den 30. januar på Kanonbådsvej i København. De tre brands er Sur Le Chemin, By Signe og Forét, som på hver deres måde arbejder med at sætte fokus på en grønnere tøjindustri gennem både materialevalg, miljøcertificeringer og langtidsholdbart design.

Ifølge administrerende direktør Camilla Frank er målet fortsat at støtte op om branchens fremtidige modedesignere. Men som noget nyt har Copenhagen Fashion Week også sat sig for at bruge deres unikke rolle til at øge opmærksomheden på bæredygtig produktion ved at bidrage med en eksklusiv platform til nogle af tidens mest lovende miljøvenlige mærker.

“Vi er stolte over, i samarbejde med Boozt, denne sæson at kunne præsentere en New Talent Scene med tre dygtige designere, der alle arbejder bæredygtigt. Derudover går vi skridtet videre og skaber en konkurrence. Blandt de tre designere udpeges en vinder, der modtager et mentor- og coachingforløb med Kasper Staalsø, Strategy & Brand Director hos Boozt – ud fra vores fælles ønske om at hjælpe designerne godt på vej – også efter modeshowet – og med at nå deres fulde potentiale,” siger Camilla Frank om det nye format.

Læs mere om de tre brands, der denne sæson udgør AW18 CFW New Talent Scene, her:

Sur Le Chemin
Slow fashion er kernen i Sur le Chemins DNA. Designeren Kjetil Aas skaber tøj, der følger med tiden og samtidig er nemt at inkorporere i dagligdagen. Med fokus på kun de essentielle dele af en garderode som klassiske chinos, uldsweatre i merinould og skjorter i økologisk bomuld skiller brandet sig positivt ud. Ved at fortolke etablerede garderobeelementer er Sur le Chemins mission at skabe langtidsholdbart design.

By Signe
Hos By Signe er hele designprocessen samlet under samme tag. Ved at have én samlet produktionskæde i Danmark sikrer brandet en etisk kontrol i et sundt og sikkert miljø. Ansvaret kommer også til udtryk i deres ambition om at alle materialer skal være økologiske og GOTS-certificerede. AW18-kollektionen er inspireret af designer Signe Rødbros personlige erfaring. Med månen som symbol søger kollektionen den naturlige skønhed i de mørkere afkroge af livet.

Forét
Barndomsvennerne Jeppe og Jesper skabte Forét med en ambition om at skabe grønne produkter til rejsende. De sigter efter at inspirere forbrugerne til at sænke tempoet, logge af internettet og i stedet udforske omgivelserne. Deres nye kollektion, Fish & Folk, refererer derfor også til natur, afslapning og tilstedeværelse og tøjet er praktisk, komfortabelt og nemt at inkorporere i hverdagsgarderoben.

The AW18 CFW New Talent løber af stablen tirsdag den 30. januar og vinderen bliver udråbt fredag den 2. februar. Det kommende mentorforløb vil løbende blive dokumenteret på Copenhagen Fashion Weeks online platforme.