Trods branchens anerkendelse fulgte salget ikke med: Ungt, dansk modebrand lukker
Ellen Pedersen har efter seks sæsoner besluttet at nedlægge sin virksomhed på grund af manglende salg.Det danske brand Ellen Pedersen, der de sidste seks sæsoner har sat sit karakteristiske præg på både den danske og internationale modebranche med sine sportsinspirerede herredesigns, skal lukke. Det skriver brandets ejer og stifter, Ellen Pedersen, i en pressemeddelelse i dag.
Brandet blev stiftet i 2015, og har siden afholdt tre shows og præsentationer under Copenhagen Fashion Week. I 2016 blev hun udtaget til det, der dengang hed DANSK Design Talent – Magasin Prisen (nu Magasin du Nord Fashion Prize), sammen med tre andre danske talenter, Muf10, Saks Potts og Cecilie Bahnsen, der endte med at løbe med prisen.
Allerede inden hun stiftede sit brand, høstede hun ros fra udlandet med sit designtalent. I 2013 vandt hun Brioni Tailoring Award, udnævnt af Brioni Group og Royal College of Art. Året efter, i 2014, vandt hun den såkaldte Bladen Development Award. Men trods branchens anerkendelse har Ellen Pedersens salg ikke fulgt med som håbet, hvorfor virksomheden nu har besluttet at nedlægge sine aktiviteter.
“Det har været med stor overvejelse, at jeg har bestemt mig for at lukke ned. Trods utrolig støtte fra branchen, herunder CIFF, Revolver og Statens Kunstfond, må jeg bare erkende, at det er ikke er nok. Jeg har haft så mange gode praktikanter, sparringspartnere og talentfulde konkurrenter, som har været villige til at hjælpe. Jeg er glad og stolt over den flotte omtale, jeg har fået, og det er da også med en lille klump i halsen, at jeg takker for nu,” udtaler Ellen Pedersen om beslutningen.
Ellen Pedersen har en bachelor fra TEKO og siden gået på Royal College of Art i London. Inden hun startede sit eget brand, har hun blandt andet været i praktik hos den ditto danske herretøjsdesigner Astrid Andersen og hos Uniqlo i Japan.