Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland

Vil du følge i fodsporene på Asger Juel Larsen og Tonsure?

En af verdens største designkonkurrencer, International Woolmark Prize, inviterer igen designere med mellem to og otte års erfaring til at ansøge.
En af verdens største designkonkurrencer, International Woolmark Prize, inviterer igen designere med mellem to og otte års erfaring til at ansøge.

Det er ikke længe siden Edward Crutchley og Colovos blev kåret som vindere af International Woolmark Prize 2019, en af de mest prestigefulde designkonkurrencer i verden. Men nu åbner ansøgningen for 2020-udgaven for konkurrencen, der omfavner diversitet i ansøgerfeltet og ansporer talenter fra alle kontinenter til at deltage – og derfor også danske deltagere. Det australske initiativs omdrejningspunkt er den ditto australske merinould, som deltagerne opfordres til at føre i nye designretninger.

Modsat andre år er semifinalerne sløjfet for næste års udgave af designkonkurrencen, der siden 1953 har udklækket mastodonter som Karl Lagerfeld og Yves Saint Laurent – foruden danske designere som Asger Juel Larsen og Tonsure. I stedet vil en jury af endnu ikke offentliggjorte internationale modefolk vælge i alt ti finalister, som skal dyste om de to hovedpræmier på 200.000 australske dollars og muligheden for at få kollektionen i handlen hos Woolmarks prominente retailnetværk, der tæller blandt andre britiske Harvey Nichols, franske Leclaireur og Lane Crawford fra Hong Kong.

Til at udvikle kollektionen, der skal præsenteres ved et stort event i 2020, og som altså primært skal bestå af merinould fra Australien, får de ti deltagere 70.000 australske dollars og træning og rådgivning af bæredygtighedseksperter og forretningsledere i løbet af designprocessen. Inkubationstiden på 10 måneder, startende fra midten af 2019 når finalisterne bliver offentliggjort, skal hjælpe designerne med at blive klar til konkurrencen og kampen om de to vindertitler, men også at kunne tage deres brand til det næste niveau efter deltagelsen.

Hvis du sidder med en drøm om at deltage i konkurrencen, skal du leve op til følgende:

  • Skrive ansøgningen på engelsk
  • Udvælge maksimalt to personer til at repræsentere brandet i konkurrencen
  • Være permanent bosat i det land, du stiller op for
  • Demonstrere en innovativ tilgang til materialer og tekstiler, samt have minimum to og maksimalt otte års kommerciel erfaring
  • Demonstrere erfaring med modebranchens værdikæder og påvise årlig salgsvækst

Ansøgningen lukker 25. marts. Du kan læse mere om ansøgningsprocessen og konkurrencen generelt her.