Det første overskud i Stine Kjærs mærke Kjær København kunne ses på bundlinjen i regnskabsåret 2017/2018. Herfra var det planen, at hun ville manifestere og sikre brandets position i et ellers presset retaillandskab. Der blev blandt andet indgået en aftale med en investor og lagt planer om nye agentsamarbejder. Men nu, et år efter, har firmaet, der især har solgt i Norden, Holland og i Japan, valgt at gå i Sø- og Handelsretten og begære sig selv konkurs.

“I løbet af de sidste par år har jeg kunnet se, hvor mange penge, der skal investeres for at geare min virksomhed til fremtidens marked og den nye virkelighed, hvor den klassiske indsalgsmodel er forældet, og retailernes betalingsevne bliver mere og mere presset,” fortæller stifteren om optakten til den nye strategi og uddyber:

“Det lå mig meget på sinde at sikre kapital til at opbygge en robust organisation med et fremtidssikret koncept, og det krævede et nyt tankesæt og en ny strategi, der var mindre afhængig af agenter og multibrand-butikker,” fortæller hun med henvisning til den nu fejlslagne plan og investoren, der i december trak stikket. Og som nu gør, at hun må dreje nøglen om for det mærke, der siden 2013 har skabt tøj, der udfordrede den trendjagende modeverden med sine klassiske styles og gedigne kvaliteter.

“Jeg satsede alt på den nye plan og strategi, og derfor har jeg måttet sande, at en plan B ikke er mulig, og jeg er nødsaget til at lukke ned. Jeg er frygtelig ked af at måtte skuffe mine samarbejdspartnere og særligt mine kunder og takker alle, der har været en del af Kjær København de sidste fem år,” slutter hun.