“Det har aldrig været sværere at navigere i bæredygtige buzzwords”
Det nye, bæredygtige brand Echte har sat sig for at klæde forbrugerne bedre på til en grønnere fremtid – både når det kommer til tøj og viden med podcasten ’Wear your values’.Tilbage i august 2018 kunne den danske tøjvirksomhed LauRie præsentere både et navneskifte og et nyt brand. Under paraplyen COZE AARHUS – som virksomheden nu hedder – findes i dag mærkerne LauRie og Echte. Begge med det samme bæredygtige fokus, men sidstnævnte henvendt til en yngre målgruppe end den første. Og hvordan fanger man så de unge forbrugere? Ved at ty til de medier, der hitter blandt segmentet, mener brandet, der har kastet sig over det populære podcast-format og skabt en serie ved navn ’Wear your values’.
Echte, hvis første kollektion rammer hylderne til marts, er både OEKO-TEX® Standard 100-certificeret, ligesom at brandets denimlinje har fået Svanemærket. Med podcasten vil mærket – udover at brande sig selv, selvfølgelig – stille skarpt på begrebet ’bæredygtig mode’ med alt, hvad det indebærer af nye opfindelser, certificeringer og arbejdsvilkår, samt invitere lytterne en tur med bag facaden på eksempelvis fabriksbesøg hos brandets egne leverandører.
“Med podcasten ønsker vi at informere og engagere vores målgruppe på en ny måde. Wear your values er en rundtur i de vigtige spørgsmål, som modebranchen vil møde i højere og højere grad i fremtiden. Det er ikke en løftet pegefinger, men blot en mulighed for at oplyse forbrugerne, så de kan stille krav til det tøj, de tager på kroppen hver eneste dag,” forklarer CEO Cecilia Winther i en pressemeddelelse.
Knowledge is power
Til at føre slagets gang har brandet ansat Andrew Davidson – en mand, der, som repræsentant for den helt almindelige forbruger, vil interviewe forskellige aktører i branchen lige fra influenceren til forskeren. I løbet af podcastens fem planlagte afsnit vil Andrew få besøg af gæster som Louise Byg Kongsholm, CEO i Pej Gruppen, bæredygtighedsekspert Anne Kathrine Blirup, PhD. og forsker Else Skjold og Sidsel Hilding-Hamann fra bloggen Sidseloglasse.com, som hver især skal være med til at belyse forskellige sider af branchen og bæredygtigt forbrug.
“Det har aldrig været sværere for forbrugerne at navigere i bæredygtige buzzwords og virksomheders gode intentioner. Hos Echte tror vi på, at knowledge is power. Derfor har vi produceret Wear your values til alle dem, der har lyst til at blive klogere,” siger Cecilia Winther afsluttende.
Wear your values vil fremover udkomme én gang om ugen, og første afsnit, ’Fact or fiction’, er allerede tilgængeligt nu. Her stiller Else Skjold, lektor ved Designkolen Kolding, skarpt på branchens status quo og de bæredygtige udfordringer, vi står overfor. Også Anne Katrine Blirup, stifter af konsulentvirksomheden Sustainawear, deler ud af sin viden og giver fem gode råd til, hvad man som forbruger selv kan gøre for at træffe nogle grønnere tøjvalg.