Mathilde er landet hos Malene
By Malene Birger-kvinden er (endelig) blevet genopfundet i Mathilde Torp Maders streg - og vi byder hende velkommen.By Malene Birger, Rahbeks Allé 21, torsdag den 31. januar 2019 klokken 12.00.
Der var noget symbolsk over, at dagens By Malene Birger-show blev holdt på mærkets hovedsæde; en sort-hvid patriciervilla på Frederiksberg, der stammer tilbage fra dengang Malene Birger selv sad i førersædet. For er man kommet i villaen siden dengang, har man også kunnet følge udviklingen i huset, med nye designere og nyt interiør. Jo jo, man kan stadig genkende designeren Malene Birger i huset, men der er også sket en masse nyt, og lige netop den fornemmelse sad man tilbage med efter at have set Mathilde Torp Maders AW19-By Malene Birger-kollektion. By Malene Birger-DNA’en var tydelige, men Mathilde havde stadigt formået at udtrykke den på sin egen måde.
Kollektionen var elegant og ladylike, men uden at blive kedelig. Silhuetterne var strammet op og farvepaletten, i primært neutrale toner kun brudt af enkelte pasteller, virkede både tilgængelig og indbydende. Fra åbningslooket, Juliane Grüner i sorte cigaretbukser, hvid silkeskjorte og kort sort rulamsjakke med grafiske gulddetaljer, til den råhvide sømandsinspirerede uldjakke med tone-i-tone culottebukser. Man skulle tro, at Mathilde havde været en tur i arkiverne efter inspiration, blandt andet til nyfortolkningen af brandets signatur-blomsterprint, der nu var forstørret op på blandt andet en smuk brunlig kappe, der var med til at understrege kollektionens genfundne elegance, sammen med en sort og hvid-farvet frakke med at grafisk bærestykke på bagsiden. Der var også stadig de skråtskårede kjoler i rib-strik og victorianske strikkjoler med flæser, der skabte fine 3d-effekter og gav kjolerne et 70’er tvist.
70’erne var også at spore i kollektionens dyriske og mere skovagtigt tema, som pelsen og silkesættet med et nærmeste antilopepels-agtigt print. Eller det sammensatte blomsterprint, vi allerede havde set en flig af på invitationen, og som Line Brems bar i et fuldt sæt, der også kom i en kjole med en asymmetrisk tørklædesøm. Og den store dunjakke i ternet uld med stribede bukser i beige og sort. En af favoritterne var den mangefarvede block color-lædernederdel med en oversized jakke over. Og så var der taskerne – specielt den nye Scooby Bag i kviltet slangeskind – var elegante og klassiske og stadig med en lille snært af 70’erne over sig.
Det var rart at se en By Malene Birger-kollektion, der igen virkede let og tilgængelig, og hvor man kunne se mange forskellige typer af kvinder i designet. Det er som, at Mathilde Torp Mader nu er landet i sin nye rolle og har formået at genopfinde By Malene Birger-kvinden. Godt gået, Mathilde – vi glæder os til at se mere.
Se kollektionen her.