I takt med at e-handlen vokser med store webforhandlere som eBay, Amazon og Alibaba i front, øges også mængden af kopivarer, der lander indenfor EUs grænser. En ny undersøgelse, foretaget af EUIPO (European Union Intellectual Property Office) og OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development), viser nemlig, at problemet med kopivarer i stigende grad sker i forbindelse med småforsendelser direkte til forbrugerne modsat de store leverancer mellem leverandører og forhandlere. Det meddeler Ritzau i en pressemeddelelse.

Ifølge undersøgelsen, var 63 procent af de af varemærkeforfalskede og piratkopierede varer, som toldmyndighederne tilbageholdt i perioden 2010 til 2017, små pakker. Det gælder blandt andet varer fra skobranchen, hvor EUIPO og OECDs tal viser, at hele 92 procent af alle beslaglæggelser relaterer sig til pakker med færre end ti genstande i hver.

“Kopivarer fra Kina er stadig et problem for os, og behovet for at forhindre salg og distribution af kopivarer er mere presserende end nogensinde,” fortæller Michael Solhøj, globalt ansvarlig for immaterielle rettigheder hos den danske skovirksomhed ECCO, til Ritzau. De er bare én af de i alt 16 virksomheder, som sammen med Patent- og Varemærkestyrelsen har besluttet at tage sagen i egen hånd. De har formet en delegation, der sammen rejser til Kina, hvor langt de fleste kopivarer produceres.

Dialog er vejen frem

Udover at være det land, hvor der sker flest varemærkeovertrædelser, er Kina, ifølge den nye undersøgelse, også et af de lande, der dominerer handlen med småforsendelser. Men de kinesiske myndigheder og virksomheder er efterhånden blevet mere lydhøre overfor kopiproblematikken, og målet med den danske delegations besøg i landet er der derfor at komme problemet til bunds via dialog.

“Vi oplever, at de kinesiske myndigheder i stigende grad tager immaterielle rettigheder alvorligt, og der er et særligt momentum for at tage et stort skridt fremad nu, hvor landet selv satser hårdt på at blive en global innovativ spiller,” fortæller Sune Stampe Sørensen, direktør i Patent- og Varemærkestyrelsen, til Ritzau.

I Kina mødes de blandt andet med den kinesiske myndighed for varemærker og patenter, China National Intellectual Property Administration. Derudover er der planlagt et møde med webgiganten Alibaba. Her vil de blandt andet at gerne høre, hvilke løsningserfaringer de har, som en af verdens førende virksomheder.

“Kina er et centralt marked for mange af de helt store danske virksomheder. Vi kan hjælpe med at sikre deres rettigheder og vækst ved at facilitere møder gennem det økonomiske diplomati, der ellers ikke ville finde sted. I Kina spiller personlige relationer en væsentlig rolle. Det er en del af den kinesiske kultur, og derfor kan vi åbne døre for virksomheder som ECCO, der kan vise sig at være til stor gavn,” afslutter Sune Stampe Sørensen.

Udover ECCO består delegationen af flere store virksomheder, rådgivere og myndigheder. Heriblandt den danske ambassade i Kina, Novo Nordisk, Lundbeck, Plesner Advokatpartnerselskab, Grundfos Holding A/S, og ROCKWOOL Group.

Du kan læse mere om EUIPO og OECDs undersøgelse her.