Udenfor zigzagger man sig gennem mængden af primært mænd i velskårede suits med reminiscenserne af de karakteristiske peacock-uniformers detaljer; veste, hatte og urkæder tilsat elementer af blå skæg og pink strømper, der lyser op der i januars første insisterende solstråler.

For en uge siden, var den 95. udgave af Pitti Immagine Uomo i fuld gang på Fortezza de Basso midt i Firenze. Herremessen, der årligt har besøg af omkring 24.000 indkøbere fra hele verden og i alt tiltrækker i omegnen af 36.000 internationale modefolk, manifesterede endnu gang sin status som ’the place to be’, når det kommer til herremode.

Det er her i Arena Strozzi blandt internationale herremodebrands, at man, mens messen står på, finder Scandinavian Manifesto – det skandinaviske område, som Revolver nu for anden gang har kurateret med det formål at vise et udsnit af, hvad skandinaviske herrebrands har at tilbyde til et internationalt modepublikum.

“Hvor vi sidste år ville vise bredden af skandinavisk design, har vi i denne omgang valgt at fokusere på mere specifikke brands, der ikke nødvendigvis er specielt kommercielle, men mest af alt er båret af en helt særlig historie,” fortæller Clara Leone, direktør på Revolver, da vi mødte hende området over biovin og banankage fra Frederik Bille Brahes lille pop-up café, der er med til at understrege stedets skandinaviske feel.

De 16 brands, der udgør denne skandinaviske delegation og ligger side om side, er Forét, Garment Project, Henrik Vibskov, Mfpen, Newline Halo, Norse Projects, Rue De Tokyo, Soulland, Tonsure og Unridden fra Danmark, norske Holzweiler og svenske Indigofera, Hope, Klättermusen, Schnayderman’s og Whyred. Alt i alt et miks, der stadig rummer både nye talenter og mere garvede designere. Et miks, der ifølge CCO på Pitti Immagine, Antonio Cristaudo, har inspireret indkøberne på et mode- såvel som forretningsmæssigt plan:

“Scandinavian Manifesto giver de mere sofistikerede, internationale købere et friskt blik på den moderne herretøjsmode med nye perspektiver. Skandinavisk mode er i øjeblikket et af de største referencepunkter, når det kommer til stil. Det essentielle i design og funktionalitet samt den store opmærksomhed på miljømæssig bæredygtighed er alle stærke ingredienser i den skandinaviske livsstil, som jeg betragter som meget interessante drivere for moden. Alle disse elementer er perfekt repræsenteret i Scandinavian Manifesto-området, og de tilbagemeldinger, vi har fået, er meget positive,” fortæller han.

Den nordiske hype

Det er jo heller ikke taget ud af det blå at lægge særlig vægt på det skandinaviske. Danmark og København har for længst hævet sig over designklassikere og miniaturesentimentalitet og etableret sit eget markante designsprog, der ud over sine linjer, æstetik og funktionalitet er repræsentant for både en kultur, en livsstil og en velfærdsmodel, som mange vil købe ind i.

“Skandinavien er så hypet lige nu, og det smitter af på interessen for Scandinavian Manifesto. Samtidig har de danske, svenske og norske brands det rette miks af pris, kvalitet og designstrategi – det vil folk gerne have en flig af,” siger Clara Leone og fortæller, at det blandt andet også er derfor, at hun sammen med Revolvers kreative direktør, Christian Maibom, har inviteret kok og restauratør Frederik Bille Brahe til at stå for maden på området og understrege den nordlige ånd.

Frederik Bille Brahe på Scandinavian Manifesto

Frederik Bille Brahe på Scandinavian Manifesto

“De skandinaviske lande er et forbillede på så mange planer, ikke kun på modedelen,” siger Clara Leone.

“Men særligt her i forhold til italienske brands kommer det til udtryk. I Italien har man skabt mode i over 600 år, og det er så forbundet med kulturen, at man ikke kan tænke ud af den boks, det er placeret i. I Skandinavien derimod er det endnu så ung en industri, at man tænker frit og er ikke bundet til regler. I forhold til vores selektion af brands vægter vi også bæredygtighed højt, da det er et core point både for Pitti og for os – og i min optik er det også bæredygtigt at være tro mod sig selv og kompromisløse, når det kommer til koncept og kvalitet,” siger hun.

Og netop dén troværdighed og historiefortælling bag er der i særlig grad brug for nu i spillet om de helt store indkøbere – og tilstedeværelsen på Pitti resonerer også på Revolvers renommé på hjemmebanen.

“Indkøberne tager ikke chancer mere,” siger Clara Leone. “For otte år siden købte de i langt højere grad en skjorte, hvis de lige syntes den var pæn. I dag vil de kende historien og menneskene bag. Pitti er nummer ét platform for herremode, og det faktum, at de har valgt os som samarbejdspartnere er en blåstempling. Når den internationale branche ser vi er repræsenteret her, så ved de, at vi er ok. Og det smitter af på vores aktiviteter derhjemme.”

Under modeugen i København, hvor Revolver har sit udspring i de historiske haller på Halmtorvet, er det skandinaviske fokus intensiveret. Og her har kreativ direktør Christian Maibom også prioriteret en strammere linje i forhold til brands.

”Vi har skåret Revolver endnu mere til og kommer fra denne sæson til at koncentrere os om skandinaviske brands. De udenlandske indkøbere kommer jo ikke til København for at købe kollektioner fra store internationale brands ¬– de kommer for at se, hvad de skandinaviske brands kan byde på, og den relevans vil vi give dem. Både når vi præsenterer brands på udebane og på selve Revolver.”

Fashion Forum var inviteret af Revolver.