Når det kommer til varemærkerettigheder og forretningsidentitet er de smås kamp mod de store langt fra forbi. Og i dag, hvor stort set alt foregår digitalt, er der ekstra grund til at være opmærksom – også på alt det, man ikke lige ser.

Det har softwarevirksomheden Vocast, som især er blevet populær i modebranchen for deres PR-platform, netop erfaret. De har stævnet det 152 år gamle nyhedsbureau Ritzau for 15 millioner kroner i en sag om hacking og industrispionage. Det fremgik af Berlingske mandag.

Vocast er specialiseret i databaser over journalister, stylister og andre influenter og har udviklet en særlig PR-platform, hvilket gør dem til en konkurrerende virksomhed til Ritzau. Og det er da netop også i overdragelsen af en kunde fra Vocast til Ritzau, at der er sket det, som Ritzau kalder en “dum fejl”, men som Vocast kalder “kalkuleret spionage”.

Sagen går i korte træk ud på, at Ritzau, ifølge Vocast, i 28 dage brugte en tidligere Vocast-kundes log ind – der i dag er defineret af Berlingske som GF Forsikring– til at skaffe sig adgang til Vocast. En adgang, 4-6 medarbejdere eftersigende har brugt til systematisk at gennemgå og tage skærmbilleder af alle afkroge af Vocasts platform, der blandt andet står for flere modevirksomheders billedebanker og nyhedsudsendelser.

“I starten troede vi ikke, det kunne passe. Vi prøvede nærmest at finde andre forklaringer på Ritzaus indtrængen i vores systemer. Skulle en af Danmarks ældste og mest troværdige nyhedsinstitutioner være i gang med uautoriseret at gennemtrawle vores software fra A-Z og kopiere vores kildekode?” siger medstifter Jens Hamborg Koefoed, der sammen med sin partner, Henrik Steen Madsen, har indgivet stævningen.

Pas på dine digitale produkter

“Nej. Det er en menig servicemedarbejder og tre andre, som har hjulpet. De har kigget lidt, men det er under en halv time. Vi har kigget på noget, som kunden kan se, og flyttet noget, som kunden havde lov til at flytte. Det kræver Vocast så 15 millioner for. Det er lidt langt ude. Men i retten vil jeg fremlægge vores version af det. Den afviger en del fra deres,” lyder det, ifølge Berlingske, fra Lars Vesterløkke, administrerende direktør og chefredaktør i Ritzaus Bureau, som afviser, at der skulle være nogen form for økonomisk gevinst for dem i at være inde i Vocasts platform.

Ifølge Jens Hamborg Koefoed og Henrik Steen Madsen, er deres beviser, som ligger til grund for stævningen, dog ikke til at misforstå.

“Vi kan tracke mindst fire medarbejdere og deres færden minut for minut over næsten en måned, indtil vi opdagede det og lukkede for adgang. For os har det vist, at nogle gange er det ok at have lidt paranoia. Truslerne kan komme fra selv den mest uventede kant, og efter denne chokerende oplevelse vil jeg opfordre alle til at give de digitale platforme et ekstra sikkerhedstjek,” siger Jens Hamborg Koefoed videre og fortsætter:

“Vi har selv ved et par lejligheder alarmeret kunder om, at deres image bank var ved at blive tømt for alt indhold og fået det stoppet. Vi arbejder med at beskytte vores kunders billeder mod kopister, der kopierer både billeder og de produkter, der er på dem. Og derfor har vi et stærkt beredskab til at forhindre det. Ironisk nok, viste det sig, at selvsamme beredskab hjalp os til at opklare, at også vi bliver udsat for digitale trusler,” siger Jens Hamborg Koefoed, der mener, at sagen også understreger, at det ikke længere kun er fysiske produkter, som man skal vogte for kopiering. Med digital forretning kommer digitalt tyveri og kopiering – og det er ikke mindst vigtigt i dag, hvor så vitale dele af stort set alle modevirksomheder ligger digitalt.