Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland

Ejerskifte tager Randers Handsker ind i den digitale alder

På 200 år har fire familier stået i spidsen for handskemærket. Nu står femte familie klar til at videreføre de randrusianske håndværkstraditioner.
På 200 år har fire familier stået i spidsen for handskemærket. Nu står femte familie klar til at videreføre de randrusianske håndværkstraditioner.

Det familieejede Randers Handsker står foran et nyt kapitel i sin over 200 år gamle historie.

Firmaet, der siden 1811 har kombineret Randers’ tradition for handskemageri med fransk ekspertise og design, skal nemlig omsider ind i den digitale tidsalder.

Familien Hansen, der står bag influencer-platformen Brandheroes, overtager ved årsskiftet ejerskabet fra familien Vejrum, der siden 1927 har stået bag handskevirksomheden.

Med Rina Hansen i spidsen som administrerende direktør vil Hansen-familien udnytte deres kompetencer fra Brandheroes til at videreføre og manifestere virksomhedens position på markedet. Rina Hansen har i mere end 20 år arbejdet med branding, digital strategi og omnichannel retail for flere af verdens førende modehuse, herunder Burberry, og har desuden en Ph.D i netop omnichannel retail og branding med i baggagen.

Hun skal altså blæse nye vinde i virksomheden, der fremstår som en af de mest velrenommerede handskefabrikker i verden og kan desuden bryste sig af at være “Kongelig Hofleverandør”, en titel de har haft siden år 2000. Randers Handsker A/S bliver forhandlet i 400 specialbutikker fordelt over Skandinavien, Frankrig, Tyskland, Holland, Storbritannien og Japan.

En tung håndværksarv

De seneste 31 år har Arne Vejrum tegnet Randers Handsker A/S. Han er uddannet garver fra både Frankrig og England og selvom Rina Hansen nu overtager roret, vil Arne Vejrum dog fortsat fungere som håndværks- og produktionsansvarlig i den nye virksomhedskonstellation. Det er nemlig med ønsket om at værne om den håndværksmæssige arv som Arne Vejrum og Randers Handsker A/S bærer på, at en ny ejer gør sin entre i virksomheden, der i dag har to butikker i Danmark, én i København og én i hjembyen Randers.

“Randers Handsker A/S er en del af Danmarks kulturarv på linje med Georg Jensen og Royal Copenhagen. Altså brands, der har overlevet i generationer, fordi produkterne frem for alt er funderet i det bedste håndværk. Det gør dem autentiske og troværdige på en måde, som andre brands har svært ved at konkurrere med. Men arven skal også bruges rigtigt, så den ydmygt videreføres, men samtidig nænsomt opdateres til nye tider og behov. Gøres det rigtigt, bliver de her ’heritage brands’ mere relevante end nogensinde før, da de på grund af det klassiske design og håndværksdyderne i høj grad også repræsenterer en bæredygtig tilgang til både produkt og forbrug,” fortæller den nye administrerende direktør Rina Hansen om den kulturarv, hun siden 2007 har arbejdet på at blive en del af, og som nu er blevet en realitet efter en lang og grundig optakt.

“Det var en lang proces, men fra starten har det været vigtigt for alle parter at træffe den helt rigtige beslutning. Arne skulle vurdere, om vi var den rigtige familie til at videreføre arven, og have mulighed for at sætte sig ind i, hvad det var, vi ville tilføre. Samtidig ville vi gerne lære af Arne og var meget ydmyge over for hans erfaring og enorme viden om faget,” beretter Rina Hansen.

En afbalanceret revolution

Optakten til den endelige familieoverdragelse, der altså betyder, at Hansen-familien bliver den kun femte ejer af Randers Handsker A/S, er sket med en stor portion hensyn. Med respekt både for det, som Randers Handsker repræsenterer håndværksmæssigt, men også for den medievirkelighed og de nye kundetyper, som Rina og hendes familie beskæftiger sig med til hverdag. Og som er så essentielt at kunne navigere i som modevirksomhed anno 2018.

“Vi vil ikke revolutionere virksomheden, da det jo netop er den 200 år gamle historie og de høje kvalitetsstandarder, vi ser det enorme potentiale i. Men vi vil åbne flere forbrugeres øjne for brandet, og dét kræver en gennemtænkt marketing-indsats. Der er derfor nærmere tale om en stille evolution, hvor der støves lidt af, og hvor vi bærer fortidens kvalitetsstandarder ind i fremtiden ved hjælp af blandt andet e-handel og sociale medier. Vi kommer for eksempel til at give handskerne liv og hjerte ved at have dem på hænderne af de helt rigtige influencers,” afslører Rina Hansen, uden dog at løfte sløret for hvem de vil samarbejde med.

Det første tiltag er en limited edition-linje ved navn “RHANDERS”, der vil prydes af en kalmus-blomst i 14-karat guld. Den er en subtil reference til de oprindelige handsker fra Randers, der var kendetegnet ved duften af netop kalmus-blomsten.